Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRobert Mortensen Redigeret for ca. et år siden
1
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, 29.-31. maj 2006 Torben K. Jensen, tkj@ps.au.dk, www.clu.au.dktkj@ps.au.dkwww.clu.au.dk
2
Kvalitetsbegreber 1. Kvalitet som det exceptionelle 2. Kvalitet som perfektion eller konsistens 3. Kvalitet som evnen til målopfyldelse 4. Kvalitet som værdi for pengene 5. Kvalitet som forvandling/forandring
3
Kvalitet som det exceptionelle Eksklusive Traditionelle forestilling om kvalitet: Distinkte, noget specielt, ’høj klasse’, eksklusivitet (uopnåelig) Kvalitet ikke defineret Fortrinlige, meget høje standarder Specificerer standarder – svært opnåelige elitistisk – fokus på input og output: de bedste studenter – ”centres of excellence” - Acceptable: Opfylde minimumstandarder Kvalitetsprodukt: passeret et sæt af standarder – ”bestået” –- statisk -
4
Kvalitet som perfektion eller konsistens Ingen fejl I (nøjagtig) overensstemmelse med specifikation – perfektion som fravær af fejl – ”varen” bedømt på konsistens eller pålidelighed – Forebyggelse (snarere end kontrol) ”Kvalitets-kultur” Delegation af ansvar: alle i organisationen er ansvarlig for kvalitet (ikke bare kontrollanterne) – tingene gøres rigtigt første gang – fejl analyseres, processer og procedure tilrettes
5
Kvalitet som evnen til målopfyldelse Formål Kvalitet har kun mening set i forhold til varens eller serviceydelsens formål Alle produkter/serviceyd. Kan potentielt opfylde sine formål og dermed være et kvalitetsprodukt Opfylde institutionens egne formål Evt. ekstern revision og evaluering Opfylder efterspørgerens ønsker/behov Specificeres sjældent, anticiperes, manipuleres Hvem er kunden: studenter, forældre, regering, arbejdsgivere? Er behovene (er)kendte? Gøre kunden/efterspørgeren tilfreds
6
Kvalitet som værdi for pengene ”Populistisk” kvalitetsforestilling: mest mulig værdi for pengene – ”mest mulig uddannelse for pengene” – ”kvalitet til en pris du har råd til” høj standard til reduceret pris produktivitet og effektivitet: belønning for kvalitet, straf for manglende effektivitet Pseudomarked: produktivitetsindikatorer, kontrakter, offentliggørelse af evalueringer – ændringer gennem konkurrence Markedsopfattelse sammenkædet med ansvarlighed for målopfyldelse
7
Kvalitet som forvandling/forandring Forandring Uddannelse er ikke en service for kunder, men en forvandlingsproces af deltagerne Uddannelse som en deltagelsesproces – studenter er ikke produkter, kunder, forbrugere, brugere af serviceydelser eller klienter – studenter er deltagere Forøge (enhance) deltagerne/studenterne Forestilling om værdi-tilvækst: Forøger viden, færdigheder, evner, kvalifikationer, kompetencer Myndiggøre deltagerne/studenterne Øge selvfølelse, selvtillid, selvbevidsthed, dømmekraft og kritiske evner – studier, arbejde, liv
8
Litteratur Biggs, John (2003). Teaching for Quality Learning at University. What the student does., Buckingham and Philadelphia: Open University Press, 309. pp. Harvey, Lee & Peter T. Knight (1996). Transforming Higher Education, Buckingham: Open University Press, 206 pp. Schön, Donald A. (2001) (1983). Den reflekterende praktiker. Hvordan professionelle tænker, når de arbejder, Klim.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.