Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk."— Præsentationens transcript:

1 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Lars Qvortrup LSP – AAU/UCN KL: Kommunikationsdøgn 13 HVORDAN SÆLGER MAN MEDEJERSKAB? - ET PARADIGMESKIFTE I DEN OFFENTLIGE KOMMUNIKATION

2 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Hovedbudskab • Fra ”vi-jer” kommunikation • Til ”vi-os” kommunikation

3 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Hovedbudskab • Fra ”vi-jer” kommunikation • Til ”vi-os” kommunikation

4 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Hovedbudskab • Fra ”vi-jer” kommunikation • Til ”vi-os” kommunikation

5 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Fra ”vi-jer” til ”vi-os” - i både intern og ekstern kommunikation

6 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Fra ”vi-jer” til ”vi-os” - i både intern og ekstern kommunikation Ikke: • Vi (kommunen) sælger det og det til jer (borgerne) (med effektive salgstricks) • Vi (kommunen) vil have jer (medarbejderne) til at gøre det og det (med pisk og gulerødder) Men: • Vi (kommunen og borgerne) skal i fællesskab opnå det og det resultat (bedre skoler, plejehjem, børnehaver…) • Vi (kommunen og medarbejderne) skal i fællesskab skabe det og det (fx en bedre skole, bedre børnehaver

7 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Fra ”vi-jer” til ”vi-os” - i både intern og ekstern kommunikation Ikke: • Vi (kommunen) sælger det og det til jer (borgerne) (med effektive salgstricks) • Vi (kommunen) vil have jer (medarbejderne) til at gøre det og det (med pisk og gulerødder) Men: • Vi (kommunen og borgerne) skal i fællesskab opnå det og det resultat (bedre skoler, plejehjem, børnehaver…) • Vi (kommunen og medarbejderne) skal i fællesskab skabe det og det (bedre skoler, plejehjem, børnehaver)

8 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Det var budskabet…

9 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Det var budskabet… Nu: • Baggrunden • Udviklingen • Kommunikationsopgaven

10 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Baggrunden

11 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Baggrunden • Ontario Capacity Building revolutionen på skoleområdet i 2003-2011

12 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Baggrunden • Ontario Capacity Building revolutionen på skoleområdet i 2003-2011 • Fra NPM til Capacity Building – Fælles målformulering (vi-vi) – Kompetenceløft (ikke os mod medarbejderne, men os med medarbejderne) – Borgerne skal genvinde tilliden til skolerne

13 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Capacity Building Ontario, Canada 2003-2011

14 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Capacity Building Ontario, Canada 2003-2011 Et nyt forhold mellem forvaltning og borgere

15 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Capacity Building Ontario, Canada 2003-2011 • Klare fælles – målbare – mål – Læringsudbyttet skal sættes i vejret – Afstanden mellem de svageste og de bedste elevresultater skal reduceres – Offentlighedens tillid til skolerne skal styrkes Et nyt forhold mellem forvaltning og borgere

16 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk

17 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Capacity Building Ontario, Canada 2003-2011 Et nyt forhold mellem for- valtning og medarbejdere

18 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Capacity Building Ontario, Canada 2003-2011 Gør det moralske formål tydeligt Forstå forandrings- processen Skab stærke relationer Frembring sammenhæng Byg på, skab og del viden Fullan 2001 Et nyt forhold mellem for- valtning og medarbejdere ”Leading with a moral purpose”

19 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Udviklingen

20 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Udviklingen • Ydre pres (politiske reformer)? Eller • Indre dynamik (kulturforandring)?

21 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Leon Lerborg

22 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Styringsparadigmernes historie Styringsparadigmer – fra Lerborg 2012: 39 Tradition Fornyelse

23 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Min version

24 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

25 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

26 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

27 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

28 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Min version StyringsparadigmeOmverdensforholdMedarbejderforhold Bureaukratiparadigme -Orden -Dokumentation via regler -Styring via dygtighed -Konservatisme og ineffektivitet Professionsforhold -Tilfredshed via dygtighed -Produktfokus -Ret til ydelser -Bedrevidenhed Autonomiforhold -”Vi – hvem?” forhold -Regelstyring -Selvstændighedsforhold -Afkobling NPM-paradigme -Innovation -Dokumentation via output -Styring via incitamenter -Atomisering og overstyring Markedsforhold -Tilfredshed via smartness -Procesfokus -Salg af ydelser -Konkurrence og kundegørelse Incitamentsforhold -”Vi – de” forhold -Kontraktstyring -Effektivitet -Fjendeforhold Capacity Building paradigme -Solidaritet -Dokumentation via outcome -Styring via ansvar -Forpligtelse og vi-gørelse Borgerforhold -Tilfredshed via ansvarliggørelse -Samarbejdsfokus -Fællesskab om ydelser -Dokumentation af ansvar via holdninger: terapeutisering Solidaritetsforhold -”Vi – os” forhold -Ansvarsstyring -Professionalisering -Intimisering

29 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Når paradigmer blandes sammen…

30 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Når paradigmer blandes sammen… • Folkeskolereformen • Gennemføres med bureaukrati • Lanceres med incitamenter • Sælges med ansvarliggørelse

31 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Hvordan sælger man…

32 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Hvordan sælger man… • Den bureaukratiske kommune • Markedskommunen • Ansvarlighedskommunen

33 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Den bureaukratiske kommune • Borgeren som rettighedshaver • Institutionen som leverandør af professionelle ydelser • Kommunen som garant for standarder • Information om rettigheder, ydelser, standarder og åbningstider

34 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Den bureaukratiske kommune • Borgeren som rettighedshaver • Institutionen som leverandør af professionelle ydelser • Kommunen som garant for standarder • Information om rettigheder, ydelser, standarder og åbningstider

35 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Markedskommunen • Borgeren som kunde • Institutionen som leverandør af fede tilbud • Kommunen som garant for konkurrence • Kommunikation om fortræffeligheder, profiler og fede tilbud

36 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Markedskommunen • Borgeren som kunde • Institutionen som leverandør af fede tilbud • Kommunen som garant for konkurrence • Kommunikation om fortræffeligheder, profiler og fede tilbud

37 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dvs. dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlige for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

38 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dvs. dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlige for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

39 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dvs. dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlige for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

40 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen Niels Åkerstrøm Andersen og Hanne Knudsen: At styre på det personlige ansvar • Ansvar: En normativ kategori • Hyperansvar: En refleksionskategori – Forældrene definerer deres ansvar, når de ser sig selv gennem institutionens øjne – Forældrene dokumenterer deres ansvar gennem de ”rigtige” holdninger

41 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlig for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

42 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlig for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”?

43 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk Ansvarlighedskommunen • Borgeren som medansvarlig aktør • Institutionen som facilitator af samarbejde • Kommunen som garant for kvalitet • Kommunikation om ansvar, solidaritet og fællesskab – Her er vi sammen! – Hvad forventer vi? – Hvordan kan du bidrage? – Hvad får du (dit barn, dine gamle forældre, dvs. dem du er ansvarlig for) ud af det? – Hvad er den højere mening – ”our moral purpose”? (Ikke helt) som i gamle dage…

44 LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk


Download ppt "LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN, www.lsp.aau.dkwww.lsp.aau.dk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google