Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads"— Præsentationens transcript:

1 Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
- Et helhedsorienteret undervisningsforløb på GF1 rettet mod Sundhed og omsorg

2 Præsentation Undervisningsforløbet har målpinde med fra Dansk, niv.E, Faglig kommunikation, fra Erhvervsfag 2-arbejdspladskultur og Erhvervsfag 3-arbejdsplanlægning og samarbejde Der er fokus på temaer som kommunikation og samarbejde, konfliktforebyggelse og konflikthåndtering Forløbet er bygget op omkring tekst om temaerne, læringsvideoer og cases, som eleverne skal arbejde med

3 Helhedsorienteret? Vi tager udgangspunkt i elevens kommende erhverv og målene for, hvad eleven skal kunne Vi kobler mål fra flere fag med fokus på helheden frem for det fagfaglige

4 Læremidler Cases med tilhørende arbejdsspørgsmål
Korte skriftlige cases (Video, lyd, åbne/lukkede slutninger) Fokus på konflikt, forskellige måder at håndtere konflikter på Fagtekst (portal eller lærebog) Viden om verbalt/nonverbalt sprog, teori om konflikter, kommunikationsmodellen Læringsvideoer (flipped learning) Lærerproducerede videoer Fra nettet: om konflikthåndtering (Center for konfliktløsning)

5 Case om samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Camilla er i praktik på et plejecenter. Hun har været der i en uge og synes, det er lidt svært at vide, hvad social- og sundhedshjælperne forventer, at hun skal gøre, når hun er der. En dag sidder hun i opholdsstuen, men da der ikke er nogen, der har brug for hende, tager hun sin mobil frem for at tjekke Facebook. Ingelise, der er SSH, kommer ind i opholdsstuen, og da hun ser Camilla sidde med telefonen, siger hun: ”Vil du omgående lægge den der væk? Det kan godt være, at du må have telefonen fremme hele tiden, når du er i skole, men her skal den altså være i tasken. Jeg ved godt, det er svært for teenagepiger at forstå, men sådan er det! Du er faktisk på arbejde nu.” Camilla skynder sig at lægge mobilen væk. Hun spørger, om der er noget, hun skal gøre, og hun får besked på at gå ud på terrassen og se til Ane på 97, der sidder i sin kørestol og hygger sig i skyggen. Vinduet står åbent, så mens hun ser til Ane, kan hun ikke undgå at høre en samtale mellem Ingelise og hendes kollega Bente. ”Jeg har lige bedt Camilla, den lille elev, om at lægge sin mobil væk. Jeg ved da ikke, hvad det ligner…” siger Ingelise vredt. ”Ja, hun er godt nok meget ung”, svarer Bente. ”Hun virker også lidt… ja, hvad skal jeg sige… lidt doven. Jeg har i hvert fald ikke set hende lave noget endnu. Og sikke en nedringet bluse, hun har på.” ”Det er tydeligt, at hun ikke ved noget om, hvordan man opfører sig i det her job,” svarer Ingelise.

6 Formål for forløbet Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
At eleverne forstår vigtigheden af kommunikation og samarbejde på en arbejdsplads At eleverne behersker forskellige former for kommunikation og kan indgå i forskellige samarbejdsrelationer på en arbejdsplads

7 Præsentation af undervisningsforløbet for eleverne
Forløbet har fokus på samarbejde og kommunikation. Der indgår målpinde fra dansk, faglig kommunikation og fra erhvervsfag 2 +3. Forløbet er en vigtig del i jeres uddannelse, hvor I skal udvikle samarbejdskompetencer indenfor forskellige arbejdspladskulturer og dermed skal kunne forholde jer professionelt til kommunikation og konflikter.

8 Vidensmål Du skal have viden om kommunikationsmodellen
Du skal have viden om verbalt og nonverbalt sprog Du skal have viden om formelt og uformelt sprog i forskellige samarbejdssituationer Du skal have viden om konflikttrappen Du skal have viden om løsning af konflikter Du skal have viden om, hvordan man skaber nærvær på en arbejdsplads

9 Mål for færdigheder Du skal kunne anvende kommunikationsmodellen til at forklare, hvordan kommunikationen er i den udleverede case Du skal vise, hvordan du kan anvende verbalt og nonverbalt sprog, når du fremlægger din case. Du skal vise, at du kender forskel på formelt og uformelt sprog, når du fremlægger din case Du skal kunne forklare konflikttrappen og vise eksempler på, hvordan du kan forebygge og nedtrappe konflikter ved hjælp af modellen. Du skal kunne vise, hvordan man kan anvende viden om forskellige måder at samarbejde på Du skal kunne anvende din viden om, hvad der skaber nærvær på en arbejdsplads

10 Kompetencemål Du skal vise, at du kan bruge, anvende og reflektere over din viden om kommunikation, for at kunne samarbejde og løse en arbejdsopgave på en arbejdsplads Du skal vise, at du kan anvende og reflektere over din viden om konflikter og konfliktløsning i en samarbejdssituation Du skal kunne anvende din viden om samarbejde, kommunikation og konflikthåndtering for at skabe nærvær på en arbejdsplads og i en samarbejdssituation

11

12 Helhedsorienteret undervisning og Teamsamarbejde
Klarhed over målpinde i tema Hvem i teamet underviser i hvilke målpinde? Tid til planlægning – enighed om elevernes kompetencemål Tid til fremstilling af læringsvideo bl.a. drejebog og redigering Fælles aftaler om, hvordan man giver feedback (evt. skabelon) Tid til at teamet i fællesskab vurderer elevernes standpunkt


Download ppt "Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google