Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion"— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Almenpædagogik – modul 1 Efterår 2009

2 Kom i gang med Blackboard
Brug User login

3 Login på Blackboard Brug det tilsendte Username og password
Hvis du har glemt det så send en mail til

4 Fanebladene du nok får mest brug for: My Portal My Content, og Expo

5 Vejledninger og dine kurser
Find kurset Almenpædagogik – modul 1

6 Almen pædagogik – modul 1
Se hvad der ligger i rummet Find dokumentet Blackboardøvelser, og fortsæt der hvor du er kommet til!

7 Definitioner på portfolio
”mappe, taske til opbevaring af papirer […]; (Ordbog over det Danske Sprog) ”[…] en 'samling af elevarbejder' (tekster, billeder, logbøger, præsentationer, videooptagelser m.v.) som en elev, studerende eller kursist har præsteret i et undervisningsforløb […]” (Dansk Sprognævn) Bruges af fx fotografer, modeller , kunstnere, der somler det bedste i en præsentationsmappe. Det er nu blevet bestemt at det skal hede protfolio og ikke portefølje Bliver i bla. Det engelske skolesystem brugt til evaluering (bedømmelse) Bruges i folkeskolen, seminarierne, på enkelte videregående uddannelser. Ex. Ålborg Universitet. Få forsøg i gymnasiet før reformen. Nu bruges det spredt som en slags logbog, læringsjournal

8 Portfolio som arbejdsmetode
Portfolio er baseret på Refleksion (Hvad kan jeg? Hvad skal forbedres? Hvordan gør jeg?) Formulering af mål (ikke registrering af fejl og mangler) Sagt på en anden måde: At samle, at udvælge, at reflektere, at se/skabe sammenhæng Portfolio fokuserer på… Proces Produkt Progression Portfolio passer fint ind i reformens intentioner

9 Elektronisk portfolio
portfolien kan integreres i skolens konferencesystem (BB) ingen fysiske begrænsninger mange medier (billeder, lyd, video) det er nemt at overføre og gemme dokumenter det er nemt at rette i dokumenter det er nemt at give andre adgang portfolien bliver ikke væk! Hvorfor elektronisk portfolio

10 Hjemmeopgaven 1 I denne hjemmeopgave skal du arbejde med it-baserede læringsressourcer.
1) Du bedes lave et forløb/en sekvens, hvor du bruger en it-baseret læringsressource (fx podcast/vodcast, mobilteknologi, smartboard, blogs eller andre sociale medier). Medbring på workshop 4 en skitse af forløbet/sekvensen eller en optagelse af elevernes arbejde. Vi anbefaler, at du diskuterer dit arbejde med èn af dine vejledere eller evt. en anden ressourceperson på din skole.

11 Hjemmeopgave - 2 2) I forlængelse af dit forløb/sekvens bedes du reflektere over de didaktiske konsekvenser, problemstillinger, dilemmaer osv., som du er stødt på og evt. har diskuteret med din vejleder. Inddrag begreber, som du har lært at arbejde med på kursus i almenpædagogik – modul 1, de øvrige workshops samt de fagdidaktiske kurser (fx induktivt/deduktivt, læringsrum, ledelse samt kommunikation i undervisning, dannelse og kompetence, vidensformer mm

12 Hjemmeopgaven - 3 En uge før Workshop 4 afleveres din skitse eller din eventuelle optagelse af forløb/sekvens samt refleksionspapiret med dine didaktiske overvejelser på tp-nettet. På Workshop 4 forventer vi, at du er parat til at fremlægge dit arbejde og diskutere dine didaktiske overvejelser.

13 Podcast/vodcast Podcast/vodcast er lyd-videofiler du abonnerer på og som du kan download og afspille på din computer eller MP3/MP4-afspiller. Du skal have en RSS-læser for at kunne abonnere på en podcast, fx ITunes. Du kan kopierer et feed - adressen på det sted, hvor de ønskede podcasts ligger - og indsætter det på abonnementslisten. RSS-læseren vil nu holde styr på dine podcasts, og du kan med et enkelt klik få dem overført til din MP3/MP4-afspiller. På Blackboard kan du selv lave podcasts/vodcasts! Læs også om brugen af Podcast/vodcast i undervisningen på EMU’en

14 Mobilteknologi Det er vist kun fantasien som sætter grænser!
Eleverne tager billeder i undervisningen Ved feltarbejde melder eleverne tilbage via SMS. Mobilen bruges som GPS

15 Smartboard/Blogs m.m. Smartboard (interaktiv tavle)
Du kan finde mange gode forslag om brugen af smartboard fx på EMU’en En blog: Er et websted, hvor der jævnligt skriver forskellige ting. Nye ting vises øverst. Du kan igen finde gode forslag på EMU’en. Man kan gratis oprette blogs på nettet. I Blackboard er der en blogfunktion. Prøv at brug den - der er lavet vejledninger!

16 Hjemmeopgave W1 Fremstil en beskrivelse på ca. to sider af det lille forløb på en eller to lektioner, hvor du argumenterer for dit valg af arbejdsformer og de problemstillinger, du som lærer vil forholde dig til (fx elevernes faglige niveau, forskellige læringsstile, brug af lektier, motivation, variation, rød tråd, opsamling, undervisningsmidler). Beskrivelsen lægges på BB 5 dage før. Følgende skal fremgå: fag, skoleform, klassetrin, niveau, mål, relation til tidligere forløb.


Download ppt "Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google