Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anni Abildgaard Slip tavlekanten! fra klasseværelse til cyberspace.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anni Abildgaard Slip tavlekanten! fra klasseværelse til cyberspace."— Præsentationens transcript:

1 Anni Abildgaard Slip tavlekanten! fra klasseværelse til cyberspace

2 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Erfaringsbaseret tilgang  Uddannelsestilbudene omfatter kortuddannede.  Undervisningen er moduliseret.  Kursisterne kommer på institutionen få timer om ugen.  Der er en vis geografisk spredning.  Kursister tilhører stærkt varierede målgrupper med vidt forskellige standpunkter.  Kursisternes alder er fra år. Man kan altså her virkelig tale om livslang læring.  Undervisningen er underlagt ministerielle bestemmelser.  Mange af kursisterne er ikke i arbejde. Uddannelsesinstitutionens præmisser:

3 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard CL  Hvor mange  Hvordan  Niveau Collaboration Cooperation

4 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard CS  tekst

5 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard CSCL  tekst

6 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Lærerrollen Læreren har tilrettelagt undervisningen, og hun er formidler og prøver at skabe læring for kursisten. Læreren har givet noget af kontrollen fra sig, men hun har ikke opgivet rollen som den, der kontrollerer informationerne. Læreren gå ind i lærings- situationen på kursistens præmisser, således at de alle lærer i situationen.

7 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Lærerrollen „… jamen de kommer med nogle forventninger om, at her er der en lærer, som docerer.“ „… Jeg tror læreprocessen går mere hen i retning af, at det skal være et samspil mellem kursister og lærere – altså den tid, hvor du bare docerer, den er ovre.“ „… jeg tror, det kræver, at vi som lærere kan slippe den der med, at det er os, der står og ved, hvad den undervisning her skal indeholde, … er vi nødt til at give en lille smule slip på.“

8 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Kursistrollen Kursisten står uden for og betragter et nøje planlagt forløb. Kursisten er med til at træffe bestemmelser for forløbet, men dette er lukket. Lærere og kursister samarbejder om bearbejdning af informatio-ner, og forløbet er åbent. Eleverne/kursisterne arbejder i teams.

9 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Teknologi & Design  tekst

10 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Valg af CSCL/W-systemer  tekst

11 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Groupwaresystemer Rum-metaforer

12 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Groupwaresystemer  Fronter – Internetbaseret – Kræver abonnement hos udbyder  FirstClass – Klientprogram – eller Internetbaseret – Kræver server eller abonnement hos udbyder  QuickPlace – Internet baseret – Kræver server

13 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard Groupwaresystemer FronterQuickplaceFirstClass Let at lære/at brugeja Opsætning på danskja Understøtter samarbejdetja synkront arbejdeja/nej asynkront arbejdejaJaja Awareness – Hvem er online??Ja Arbejder sammen med andet software, som kursisterne anvender ja, Office nej Billig i anskaffelsenejnej, men lånes ja

14 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard IT- anvendelse Med udgangspunkt i egne erfaringer, færdigheder og konstruktion af viden indgår eleven/den studerende i et medieformidlet miljø, hvor deltagernes samlede kompetencer gennem kommunikation bidrager til at etablere genuine kollaborative læreprocesser for at fremme fælles vidensdannelse, værdier og demokrati. Det IT-integrerede paradigme: Eleven udvikler sin viden og sine færdigheder med udgangspunkt i egne erfaringer. Det sker ved at identificere og analysere problemer, ved at udtrykke og formidle viden fx gennem tværfaglige projektforløb. IT anvendes fuldt integreret i disse arbejds- og læringsprocesser (CUTA: På vej mod et nyt læringsbegreb. 2001) Individualitet og fleksibilitet i undervisningen Praksisfællesskaber Virtuelle klasseværelser Netuddannelser og -miljøer  Fleksibel - og åben uddannelse  E-learning  CSCL  Fleksibel undervisning  Brevskole Computerkonferencer Videokonferencer  Gruppe og teamsamarbejde Virtuelt læringsparadigme Brug af medieformidlet miljø CS CL

15 CSCL Lærerrollen Kursistrollen Teknologi & Design Valg af system Groupware- systemer Inst. præmisser Læringsparadigme 9. januar 2003 Anni Abildgaard På falderebet Synkrone- og asynkrone videokonferencer


Download ppt "Anni Abildgaard Slip tavlekanten! fra klasseværelse til cyberspace."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google