Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Specialisering 271 UMD.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Specialisering 271 UMD."— Præsentationens transcript:

1 Specialisering 271 UMD

2 Specialiseringen bidrager til uddannelsens målsætning
1. Signalement Specialiseringen bidrager til uddannelsens målsætning ved at kvalificere til tilvejebringelse og anvendelse af viden, teori og metode inden for et specifikt arbejds-, funktions- eller fagområde. Læring i fagområdet fungerer eksemplarisk, således at opnåede kompetencer inden for det valgte specialiseringsområde kan anvendes i forhold til øvrige målgrupper med andre samfundsmæssige, institutionelle og personlige betingelser. Ved fordybelse i og konkretisering af et specifikt arbejdsområde bidrager specialiseringen til at professionsrette uddannelsens øvrige fag og faglige elementer.

3 2. Faglige kompetencemål
Målet er, at den færdiguddannede kan a) anvende viden og indsigt i det specifikke arbejde med brugergruppen, b) opstille fagligt begrundede pædagogiske mål ud fra en forståelse af brugernes perspektiver og handlemuligheder, c) reflektere kritisk over pædagogiske tænkemåder og handlemuligheder ud fra teori, forskning og praksisforståelser inden for det valgte specialiseringsområde og d) udmønte professionsforståelse og professionsetik inden for det valgte specialiseringsområde

4 3. Centrale kundskabs- og færdighedsområder
Børn og unge a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser. b) Børn og unges livsbetingelser og trivsel, herunder omsorgssvigt og mobning, i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår. c) Inklusion og eksklusion. d) Omsorg, magt og relationsdannelse. e) Børne- og ungekultur, leg og aktiviteter. f) Brugerinddragelse og rettigheder, herunder samarbejde med og vejledning af forældre og andre pårørende samt fagpersoner. g) Udsatte børn og unge samt børn og unge med særlige behov for pædagogisk støtte og indsats. h) Forebyggende arbejde og interventionsformer. i) Love, konventioner og regler af særlig betydning for børn,unge og deres pårørende. j) Pædagogiske læreplaner og sprogvurderinger i dagtilbud. k) Skolestart og fritidsordning. Overgang fra daginstitution til skole

5 Mennesker med nedsat funktionsevne
a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser. b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår. c) Funktionsnedsættelse og livsmuligheder. d) Inklusion og eksklusion. e) Omsorg, magt og relationsdannelse. f) Samarbejde med brugere, pårørende og professionelle. g) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen. h) Brugerinddragelse og rettigheder. i) Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen, herunder centrale handicappolitiske målsætninger. j) Kompensationsmuligheder. k) Kommunikative processer og alternative kommunikationsformer.

6 Mennesker med sociale problemer
a) Menneske-, lærings- og udviklingssyn i relation til konkrete didaktiske og metodiske overvejelser. b) Brugeres livsbetingelser og trivsel i relation til kulturelle, institutionelle og samfundsmæssige vilkår. c) Inklusion og eksklusion. d) Omsorg, magt og relationsdannelse. e) Opsøgende arbejde og interventionsformer. f) Aktiviteter og udfoldelsesmuligheder for brugergruppen. g) Brugerinddragelse og rettigheder. h) Love, konventioner og regler af særlig betydning for brugergruppen. i) Misbrug og psykiske lidelser. j) Truede familier, sorg og krise.

7 Overblik Uge 44 48 49 50, 2 Uge 2 Uge 3 HL: 6t man NM: Ons: 4t
Tors: 4t Man 4t Projekt start Hvad? Hvem? Hvordan? Projekt-periode Aflevering af synops Fremlæggelse

8 Organisering: Der arbejdes i projektgrupper, som er sammensat af studerende med samme specialiseringsretning. Grupperne etableres på tværs af årgangen. Hver gruppe tildeles en vejleder Grupperne er forpligtet på at møde til vejledning Vejleder meddeler jer hvor mange gange I har til rådighed til vejledning. Projektarbejdet munder ud i en rapport på 12 sider, som afleveres senest fredag den 18. december klokken til vejleder. Det skal fremgå af rapporten, hvem der har skrevet hvad.10-15% af rapporten må være fælles. Der gives tilbagemelding på rapporten torsdag den 14. januar i de afsatte timer. Timerne i uge 1 anvendes af vejleder til at læse jeres rapporter. Rapporten bedømmes godkendt/ikke godkendt.

9 Periode 2 model 2 Praktik 6. semester
I forbindelse med studiedage gives der vejledning i relation til undersøgelse og rapport

10 Periode 3 model 3 7. semester: 2 uger
Vejledning i at afslutte og sammenfatte din viden og færdigheder i en individuel afsluttende rapport

11 Samlet overblik over perioden
Uge 43-01 01- 04 Praktik/ Studiedage 05-07 Undervisning, projekt og rapport- skrivning Videnskabs teori Metoder til indsamling af empiri Intro til Individuel rapport Vejledning Færdiggørelse af rapport og godkendelse


Download ppt "Specialisering 271 UMD."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google