Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted."— Præsentationens transcript:

1 Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted.

2 Fælleskonsultationer som forebyggelse af elevhenvisninger

3 PPR’s generelle forandringsproces Fra individuelle undersøgelser til fokus på barnets udvikling i relationer. Fra udskillelse af barnet i særlige foranstaltninger til inklusion i det almene skolemiljø Fra psykologen som klinisk ekspert og ”ejer” af problematiske børn til psykologen som konsulent og medreflektator og medinitiativtager til udviklende processer for alle børn i skole- og daginstitutionsmiljøet.

4 Direktør Afd.leder Famile & sundhed Afd.leder skoler & Daginst UPPR Tandpleje Sundheds- pleje B & FSkolerDaginst. Fritid&Kultur

5 Profilering af opgaver i UPPR* Pædagogisk psykologisk rådgivning og konsulentbistand Kurser, studiekredse og foredrag Proces- og projektledelse Psykologiske undersøgelser Lærende konferencer, seminarer, møder og workshops Evalueringer Metodeudvikling

6 Konteksten for UPPR’s arbejde Distriktsråd - uddelegering af økonomien i geografisk afgrænsede og tværfaglige råd. Beslutninger og prioriteringer så tæt på problemindehaver som muligt i samlinger af skoler og institutioner. Udpluk fra Ringsted Kommunes børne- og familie politik (deltagelse) Børne- og fam. afdelingen (fokus på samarbejdet med forældremyndighedsindehaver)

7 Formål med den konsultative indsats At sætte fokus på normalbegrebet, rummelighed, inklusion, børns udvikling i relationer og udvikling af det almene læringsmiljø I høj grad udmøntet i Koordineringskonferencerne

8 Den nye arbejdsform* centralisering og opkvalificering af visitationsprocedure (2001-2002) teamorganisering fremfor privatpraktiserende psykologer

9 Den konsultative indsats og koordineringskonferencerne Konsultativ tilgang er både en forholdemåde og en konkrete måde at praktisere psykologi på Hovedpraksis i det daglige arbejde er koordineringskonferencerne

10 Formål med koordineringskonferencer At drøfte problemstillinger i læringsmiljøet bredt, der ikke kun knytter sig til det enkelte barn Refleksionsrum og rum for videndeling ml. skoleleder, lærere og eksterne fagpersoner knyttet til den enkelte skole At rumme lærernes frustration og hjælpe lærere til at se deres muligheder i fht. opridsede problemer

11 Principper ved koordineringskonferencerne Skolen er problemets ejer (skolen indkalder, laver dagsorden osv.) Indstillinger til UPPR skal altid over skolens konference og skolen er forpligtet til at nedfælde notat på indstillingsskema om drøftelsen på konferencen

12 Psykologens rolle på koordineringskonferencerne Psykologen er ikke køber/ejer af problemstillingen Psykologen medvirker med sin baggrund til at opkvalificere refleksionen og eventuelle initivativer, men er ikke overekspert på de problemer lærere oplever psykologen søger at arbejde gn. de professionelle voksne, der i det daglige er knyttet til børnene

13 Mulighederne for psykologen på konferencerne At være meddefinerende på problemstillinger Sætte fokus på barnets kontekst i fht. de problemer lærere oplever med barnet

14 Tal og tendenser i udviklingen Indstillinger (nyindstillinger, genindstillinger) Foranstaltninger

15 Tal på udviklingen 1 98/99: 316 99/00: 261* 00/01: 256 01/02: 206* 02/03: 197 03/04: 230* 04/05: 340 05/06: ?

16 Tal på udviklingen 2 perioden fra 01 til 05 (i hurtige tal) –en stigning i antallet af sager på omkring 60% –et fald i antallet af skolesager fra 35% til 12% af alle nyindstillinger –et fald i antallet af institutionssager fra 15% til 10% af alle nyindstillinger –en stigning i antallet af socialsager fra 20% til 50% af alle nyindstillinger

17 Tendenser markant stigning i socialsager 50 % af skolebørnene i Ringsted kommune henvises til PPR i løbet af deres skoletid markant fald i antallet af undersøgelser klar stigning i den konsultative indsats

18 Min oplevelse af koordineringskonferencer Knyttet til kultur og ledelsesstil det enkelte sted Kultur og sprog for at drøfte problemstillinger, der ikke kun handler om eksport Forventning om multifacetteret psykolog Forvirring i forventninger til psykologen Større ejerskabsfornemmelse og i tilknytning hertil også større aktiv problemløsende indstilling

19 Konflikter i PPR arbejdet Lovgrundlaget (PPR’s praksis knytter sig til specialundervisning) Indstillingsskemaet (om indstillinger af børn) Det dobbelte spor (en nødvendighed? – stabilt antal kliniksager. 3-4 dobling af børn med diagnoser) Samarbejdsrelationer (lærere – sagsbehandlere) Ppr-psykologen historisk Aktuelle tvetydighed i vores måde at praktisere på Presset på lærere og pædagoger ( et virvar af rummende og udskillende processer) Fravær af tænkning i Zonen for nærmest udvikling Når noget er meget problematisk må det være iboende barnet Distriktsopdelingen i vores organisering Målhierakiet Andet….

20 Indstillingsprocessen typisk Et barn opleves som problematisk af en lærer/grupper af lærere Dette drøftes med kolleger og evt. koordineringslærer/leder på skolen Barnet sættes på konference

21 Indstilling stadig knyttet til barnet Indstillingsskema (handsout)

22 Specifikke udvikling i UPPR’s praksis Historien bag den nye arbejdsform (de processer der har understøttet udviklingen) Organisering Målhieraki – Virksomhedsplan (hands out) Tal på og tendenser i udviklingen Oplevelse af udviklingen Konflikter i PPR arbejdet generelt og specifikt

23 Mål Derudover er det målet, at virksomheden gn. kvalitetsudvikling forbedrer basisydelserne med fokus på konsultative metoder, styrkelse af medarbejderens professionelle kompetence, samt den ressourceorienterede og anerkendende tilgang til børnene, forældrene og de øvrige parter.

24


Download ppt "Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google