Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?"— Præsentationens transcript:

1 MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Foredrag, ’Østerhøjskolen’, Ballerup d

2 BAGGRUND

3 Mange dilemmaer i opdragelse
Mellem ønsket om tid nok – og mangel på tid Mellem at sige JA og sige NEJ Mellem grænser og ingen grænser Mellem anerkendelse og afvisning Mellem inklusion og udelukkelse (’time – out’) Mellem inddragelse af børnene og ’en fast’ opdragelse Mellem belønning og straf Mellem hjemmet og skolen Mellem…

4 HVAD ER OPDRAGELSENS MÅL?

5 Mål for opdragelse er blandt andet at lære normer:
 At forstå normerne og handle i overensstemmelse med dem, hvilket blandt andet betyder: At handle hensigtsmæssigt i forskellige situationer At forstå spilleregler, fx at man ikke kan få først hver gang At indleve sig i andre og deres situation At kunne modtage beskeder og handle efter dem At være forstående og tolerant over for andre At respektere andre og deres grænser At kunne hævde sig selv, kunne sige fra og kræve sin ret Med andre ord: At kende sin ret og sin pligt

6 Hvorfor opdragelse? Opdrag børnene, ikke for at begrænse
dem, men for at de kan udvikle sig Opdrag børnene for deres egen skyld, men også for fællesskabets bedste. Hold fast, indtil børnene når en alder, hvor de kan holde fast i sig selv.

7 Men det er vanskeligere, fordi:
De store ’paraplyer’ er klappet sammen Svagere fællesnormer Individualisering Borgeren som bruger - FORbruger ’Mindre familie – mere institution’ Børn er genstand for den delte omsorg og opdragelse Familien: det private og fortrolige: ’Den enkelte Skolen: det sociale og personlige: Fællesskabet – barnet som en del af en større gruppe Men begge steder: Krav til voksenkontakter: ”opbakning”, nærvær og normer

8 MAN KAN HÆVDE AT MANGE BØRN I DAG ER:
’Modspilsbørn’ Er ikke et negativt ord, men en konstatering Og de kræver et voksent modspil – eller udspil Og udfordrer de voksnes rummelighed 8

9 OPDRAGELSEN

10 OPDRAGELSE SKER GENNEM INDDRAGELSE!!
Lad børnene være med i de dagligdags gøremål i stedet for at ’servicere’ dem HUSK: Hver gang du gør noget for et barn, som barnet godt selv kunne have gjort, er du med til ’stjæle udviklingen af færdigheder hos barnet’!

11 Hvorfor nej? Det er svært at sige nej – vi elsker
jo vore børn og vil dem det bedste MEN det drejer sig IKKE om nej eller ej Men om, hvad man vil sige nej til – og hvornår? Og vel også hvorfor? MEN nej kan bestemt være et kærligt svar Beskyttende, fx du får dårlig mave hvis du spiser mere is det betyder noget dårligt for dig

12 NOGLE FORUDSÆTNINGER

13 Forudsætningerne for opdragelse
Kontakt Tid Nærvær Krav, til Deltagelse Overholde spilleregler Kærlighed Anerkendelse Lydhørhed

14 DEN RØDE TRÅD I OPDRAGELSE ER, AT DET DREJER SIG OM SAMVÆR OG NÆRVÆR PRIMÆRT MELLEM BØRN OG FORÆLDRE, MEN OGSÅ ANDRE VOKSNE ER VIGTIGE

15 AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER

16 SOM VOKSEN MÅ MAN ALTID STILLE SIG SELV SPØRGSMÅLET:
”ER BØRNENE KLAR OVER, HVILKE FORVENTNINGER JEG HAR TIL DEM OG DERES ADFÆRD?”

17 Hvilke værdier vil I give jeres børn?
Hvilke tre egenskaber er det vigtigst, at vores børn besidder, når de er fjorten - femten år? Er det for eksempel empati, kreativitet, ærlighed, troværdighed, pligtopfyldenhed eller selvstændighed? Hvor skal vi sætte ind i hverdagen for at skubbe vores børn i retning af at udvikle de egenskaber, vi lægger vægt på? Hvordan vil vi have, at vores børn skal opføre sig, når de er ude blandt andre? Hvordan kan vi bakke dem op herhjemme? Hvilke områder i opdragelsen mener vi, det er vigtigst at fokusere på lige nu, for eksempel spise pænt, rydde op efter sig, passe skolen eller komme hjem til tiden? Og omvendt: Hvor vil vi være eftergivende og forhandlende?

18 LITTERATUR Halse, John Aasted: Dilemmaer i den moderne familie – om stifindere i en ny tid, Hans Reitzels forlag 2006 Halse, John Aasted: Den nødvendige opdragelse – ér opdragelse nødvendig, Forlaget Frydenlund 2014 Halse, John Aasted: Børn og Stress, Dafolo 2008 18

19 Hvis du vil vide mere Kan du gå ind på min hjemmeside:
hvor du kan læse Artikler og se om andre foredrag, rådgivning mv. Du kan også kontakte mig på:


Download ppt "MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google