Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde"— Præsentationens transcript:

1 ? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Strategier & Filtre Domme, Analyser, Nedgørelser, Kritik Signallamper Anklager, Redder, Offer At spørge Kontaktcirklen Negative budskaber og reaktioner Anerkende egne og andres følelser og behov Oversæt domme til behov Iagttagelse Følelse Behov Anmodning Ansvar for egne følelser ?

2 Det jeg skylder mig selv
Integritet 2. Det jeg skylder mig selv Skyld 1. Samarbejde 1. Skyldfølelsen overfor de andre, når vi vælger dig selv. 2. Skyldfølelsen overfor dig selv, når vi fravælger dig selv.

3 Kan du dog ikke tænke dig om dit kvaj!!
Hvordan vil Lars reagere? Kan du dog ikke tænke dig om dit kvaj!! Hvordan vil du selv reagere?

4 Den Ikke-Voldelige Kommunikationsmodel
4. 1. Anmodning Iagttagelse 3. 2. Behov Følelse 1. Når … , 2. føler jeg mig … (FØLELSE).., 3. fordi jeg har behov for … (BEHOV). 4. Derfor kunne jeg godt tænke mig … (ANMODNING). (IAGTTAGELSE)

5 Vi har 4 måder at reagere på overfor negative budskaber:
Du er godt nok egoistisk og tænker kun på dig selv! Vi har 4 måder at reagere på overfor negative budskaber: 1. Tage det personligt 2. Bebrejde den anden 3. Mærke egne følelser og behov 4. Fornemme andres følelser og behov bagved.

6 Udtrykke vrede ved at give udtryk for selve kernen i den!
Din skyld! Dit ansvar! Stimuleret

7 Du er slem, grådig, uansvarlig, dum osv.
2 muligheder: Du er slem, grådig, uansvarlig, dum osv. Vrede Udækket behov Jeg føler mig …, fordi jeg har behov for … Hvilken mulighed får du mest ud af?

8 Så når jeg er vred, fortæller jeg den anden:
IAGTTAGELSE: FØLELSE: BEHOV: ANMODNING: Hvad jer ser/hører hos den anden. Hvad jeg føler, når jeg ser det. Hvilket behov der ligger bag følelsen. Hvad jeg vil bede den anden gøre, så mit behov kan blive mødt.

9 Så når jeg er vred, fortæller jeg den anden:
F.eks.: IAGTTAGELSE: FØLELSE: BEHOV: ANMODNING: Når jeg hører, at du går til chefen med klager omkring mig, føler jeg mig vred, fordi jeg har brug for åbenhed. Så vil du komme til mig først, når du er utilfreds med mine dispositioner?

10 Så når jeg er vred, fortæller jeg den anden:
F.eks.: IAGTTAGELSE: FØLELSE: BEHOV: ANMODNING: Når jeg ser, du går før tiden, føler jeg mig vred, fordi jeg har brug for, at vi alle er med til at afslutte opgaven. Så vil du blive, til vi er helt færdige?

11 5 gode råd til at udtrykke vreden udenom automatpiloten:
STOP STOP OP!! Tag en dyb indånding. Drop bebrejdelser/straf. Hold mund! Giv dine tanker og følelser opmærksomhed og indlevelse. Få kontakt med dine behov. Åben munden: Fortæl om dine følelser og udækkede behov.

12 Samme behov – forskellige strategier!
Strategier ved opfyldelse af behov: Behov: Slappe af, komme til kræfter. Strategi: Læse bog Gå i teatret Dyrke sport Gå tur Tage karbad Samme behov – forskellige strategier!

13 Samme behov – forskellige strategier!
Strategier ved opfyldelse af behov: Behov: Sjov og underholdning. Strategi: Gå ud og danse I Cirkus-revyen Gå på bar På charter-rejse Se en film Samme behov – forskellige strategier!

14 Indskrænker vores muligheder for anerkendelse!
Strategier for nogle mennesker: Behov: Anerkendelse for mit arbejde. Strategi: KUN én bestemt person: ….. Min chef! Indskrænker vores muligheder for anerkendelse!

15 Gør dig aldrig afhængig af dine strategier
Ikke knytte behov til bestemte strategier: Åbner sig et univers af muligheder! Gør dig aldrig afhængig af dine strategier Buddha

16 Tror nærmest vi er ansvarlige for andres behov!
Udprægede JA-strategier: Behov: Anerkendelse, omsorg, kærlighed og accept. Strategi: Tør ikke sige ”Nej”. Gjort os afhængige af ”JA!” Tror nærmest vi er ansvarlige for andres behov! JA!

17 Fordi vi går med til mere, end vi kan stå inde for!
Resultat: Opbygger en gevaldig vrede mod de andre. Fordi vi går med til mere, end vi kan stå inde for! JA!

18 Viser, at jeg hører og anerkender den andens følelser og behov.
IAGTTAGELSE: 2. FØLELSE: 3. BEHOV: 4. ANMODNING: Jeg hører, at du har travlt og gerne vil have, at jeg hjælper dig med opgaven. Men jeg er selv hængt op, da jeg skal færdiggøre mit projekt til i morgen, så vil du prøve at spørge en anden? Fortæller samtidig, at jeg selv har nogle følelser og behov som er vigtige for mig.

19 2. FØLELSE: 3. BEHOV: 4. ANMODNING: IAGTTAGELSE:
Nemmere at acceptere et Nej, når man: 1) Har fået empati for sine følelser og behov. IAGTTAGELSE: 2. FØLELSE: 3. BEHOV: 4. ANMODNING: Jeg hører, at du har travlt og gerne vil have, at jeg hjælper dig med opgaven. Men jeg er selv hængt op, da jeg skal færdiggøre mit projekt til i morgen, så vil du prøve at spørge en anden. 2) Og samtidig hører om de følelser og behov, der ligger bag Nej’et.

20 ? Den andens reaktion på min anmodning! Burde = Krav
Negativ Nedgørende Aggressiv Burde Oprigtige Udtrykt vores følelser og behov = Krav

21 4 muligheder for at spørge:
Jeg er ikke god nok! Ingen kan lide mig! De bebrejder mig altid! Jeg er ikke noget værd! Jeg er forket! Hvornår rydder du op i skufferne? KONFLIKT En masse ”filtre” Svært at lytte nøjagtigt til det, en anden siger. Hører og forestiller os noget helt andet.

22 Handleplan I den kommende tid skal jeg først og fremmest have fokus på følgende områder hos mig selv omkring kontakt og dialog 1. 2. 3. 4. 5. Det, der skal til er, at jeg: 1. 2. 3. 4. 5.

23 ? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Strategier & Filtre Domme, Analyser, Nedgørelser, Kritik Signallamper Anklager, Redder, Offer At spørge Kontaktcirklen Negative budskaber og reaktioner Anerkende egne og andres følelser og behov Oversæt domme til behov Iagttagelse Følelse Behov Anmodning Ansvar for egne følelser ?


Download ppt "? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google