Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
EMPLOYER BRANDING - HVORDAN GØR DU?
– FRA HOVSALØSNING TIL STRATEGI
2
HENRIK ENGELUND Adm. direktør for og ejer af core:workers, 1994- Arbejdede før da som HR-konsulent hos Danfoss Uddannet cand.comm. fra Aalborg Universitet
3
CORE:WORKERS Skandinaviens førende bureau med speciale i Employer Branding - strategisk job- og medarbejderkommunikation Vi kobler viden om HR og kommunikation - og hjælper virksomheder til at kommunikere bedre med deres nuværende og næste medarbejdere Vi leverer Employer Branding fra A til Z - fra strategi og analyse over kommunikationsplatforme og koncepter til konkrete materialer og implementering Vi har kontorer i København og Stockholm og beskæftiger 28 medarbejdere Vi arbejder bl.a. for A.P. Møller - Mærsk, Arla Foods, Danisco, FLSmidth, H&M, LEGO, Microsoft, Sony Ericsson, TDC og JP
4
JOB- OG MEDARBEJDERKOMMUNIKATION I DAG
Historisk lav arbejdsløshed, små årgange, flaskehalse, zappere, international konkurrence, ... Den største trussel pt. for dansk erhvervsliv HR skal skaffe og fastholde med et nyt rollehæfte Ansøgere – fra sælgere til indkøbere HR – fra indkøbere til sælgere Stiller krav til bedre kommunikation Sælge afsender med rette budskab, møde modtager rette sted Fra spredehagl til projektiler Fra operationel kommunikation til strategisk Employer Branding
5
JOB- OG MEDARBEJDERKOMMUNIKATION I DAG
Positivt Toplederfokus på tiltrækning og fastholdelse Flere ressourcer til rådighed Flere behov, budskaber og kanaler i spil Problematisk Employer Branding er projekter, ikke organisatorisk funderet Ansvar, indsatser og budget spredt på mange hænder Klassiske kampe mellem Kommunikation og HR og linjen Mgl. sammenhæng mellem ekstern og intern kommunikation Man arbejder stadig ad hoc og ikke strategisk og langsigtet
6
JOB- OG MEDARBEJDERKOMMUNIKATION I MORGEN
Medarbejderkommunikation er en strategisk disciplin Organiseret i egen funktion Al intern og ekstern medarbejderkommunikation er samlet Eget beslutningsansvar, budget og buy-in Forener erfaring og viden fra HR, kommunikation, marketing og linjen Kæmper kommunikationskampen om de kritiske kompetencer Langsigtet kommunikationsplan - behov, budskaber og kanaler Funktionen hedder Employer Branding Lig strategisk job- og medarbejderkommunikation
7
HVAD ER EMPLOYER BRANDING?
Employer Brand = reelle opfattelse af virksomheden som arbejdsgiver blandt nuværende og potentielle medarbejdere Ønsket Employer Brand = hvordan virksomheden ideelt set ønsker at blive opfattet som arbejdsgiver Employer Branding = at påvirke den reelle opfattelse i retning af den ønskede gennem strategisk og sammenhængende kommunikation For at styrke tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere
8
SAMMENHÆNGENDE EMPLOYER BRANDING
9
STRATEGISK EMPLOYER BRANDING
10
EMPLOYER BRANDING - MÅL
11
EMPLOYER BRANDING – MÅL
Formål Hovedmål Delmål Effektmål
12
HVAD KOSTER EN (FEJL)REKRUTTERING?
Fratrædende medarbejder - 50% effektivitet den sidste måned (løn på kr ) Kr - 2 måneder til rekruttering (arbejde ikke udført) Kr Leder: - Tid til rekruttering omregnet (1 uges udfaktureret arbejde) Kr Annoncering: - Avisannoncering og diverse internetannoncer Kr Nyansat medarbejder: - 2 måneders lav produktivitet (lavt sat, skaber først værdi langt senere) Kr Kolleger: - Lav produktivitet ifm. oplæring (1 uges udfaktureret arbejde) Kr I alt Kr - Ved fejlrekruttering ganges beløbet med to. Hertil kommer manglende/mistede ordrer
13
EMPLOYER BRANDING – MÅLGRUPPER
14
EMPLOYER BRANDING – MÅLGRUPPER
Jobtype/-områder Job- og uddannelsesniveau Blue eller white collar Topleder, mellemleder eller medarbejder Erfaring Alder Køn Persontype/livsstil Etnisk baggrund Geografisk placering/kulturel baggrund Medarbejdere er ikke kun ét segment
15
EMPLOYER BRANDING – BUDSKABER
16
EMPLOYER VALUE PROPOSITIONS - BUDSKABER OG JOBKRITERIER
17
KERNEBUDSKABER Idé Historie Mission Vision Strategier Værdier
18
MENNESKER - BUDSKABER & JOBKRITERIER
Kammeratskab Socialt arbejdsmiljø Kollegialitet Ledelseskvalitet - fx hvad angår tilgængelighed, kommunikation og formidling af mål og strategier Personaleledelse Topledelsens ry
19
ARBEJDE - BUDSKABER & JOBKRITERIER
Jobindhold Jobindflydelse Innovation Anerkendelse Balance mellem arbejde og fritid Beliggenhed Forretningsrejser
20
ORGANISATION - BUDSKABER & JOBKRITERIER
Omdømme/navn Markedsposition Størrelse Produktbrand Produktkvalitet Forretnings-resultater Branche Organisations-struktur Teknologisk niveau Risikovilje Anerkendelse som ”god arbejdsgiver” Social ansvarlighed Miljøbevidsthed Etik Forskellighed Uddelegering af ansvar Respekt Uformelt miljø
21
MULIGHEDER - BUDSKABER & JOBKRITERIER
Udviklingsmuligheder fagligt og personligt Karrieremuligheder, vertikalt/horisontalt Virksomhedens vækst Performance-kultur Stabilitet
22
GODER - BUDSKABER & JOBKRITERIER
Compensation & benefits - Løn, bonus, optioner ... Sundhedsordninger Pensionsordninger Ferie Hjemmearbejdsplads Diverse andre medarbejderfordele
23
EMPLOYER BRANDING – KANALER
24
EMPLOYER BRANDING – KANALER
Trykt kommunikation Fx jobannoncer, imagebrochure, messestand, personaleblad og -håndbog Elektronisk kommunikation Fx intranet, internet, nyhedsbreve, direct mails, info-stander, film ... Ledelseskommunikation Fx memoer, klimamåling, afdelingsmøder, dialogmøder, kickoff-møder .. Netværkskommunikation Fx foreninger, erfa-grupper, opgaveskrivning, studiejobs, foredrag ... PR & Events Fx pressemeddelelser, personaleseminar, temadage, sponsorater ... Gadgets/gimmicks Fx badges, handouts, skærmtapet, musemåtter, magneter, stickers ...
25
EMPLOYER BRANDING – HANDLINGSPLAN
26
EMPLOYER BRANDING – HANDLINGSPLAN
Langsigtet medie- og aktivitetsplan - gerne efter årshjul Krydser jobmålgrupper med medier og aktiviteter Omfatter både job- og medarbejderkommunikation Sammenhængende koncept og budskaber Fungerer som styringsværktøj Skaber overblik, prioritering og forståelse
27
EMPLOYER BRANDING - PROJEKT- OG PROCESMODEL
1 EMPLOYER BRANDING WORKSHOP - Briefing: Brand og udfordringer ift. kunder og medarbejdere - Brainstorm: Ønsket brand - budskaber og kanaler VIDEREUDVIKLING/DRIFT AF KOMMUNIKATION 9 2 PROJEKTPLAN OG DETAILBUDGET - udarbejdes kort efter workshop 8 EKSTERN LAUNCH AF KOMMUNIKATION 3 RESEARCH OG SUPPL. ANALYSE - fortsat brainstorm og validering/ kvalificering af ønsket brand via eksisterende og supplerende data INTERN LAUNCH AF KOMMUNIKATION 7 4 EB MINI-ANALYSERAPPORT – med budskabsplatform, målgruppe-profiler og anbefalet kanalvalg 6 5 BRANDING MATERIALER - udvikling af storyline og materialer til de forskellige målgrupper/kanaler EB BRANDING KONCEPT, UDVIKLING - via mini-analyserapport og Corporate Guidelines
28
EMPLOYER BRANDING – PROCES I OVERBLIK
Foranalyse/research, produkt = EB beslutningsoplæg Analyse m. EVP platform og målgruppeprofiler, produkt = EB analyserapport Konceptudvikling, produkt = EB koncept Kommunikationsplan Materiale- og aktivitetsudvikling Implementering og effektmåling
29
EMPLOYER BRANDING - KOM GODT I GANG
Etablér en styregruppe med repræsentanter fra HR, kommunikation, marketing, linjen og topledelsen Lav en foranalyse af kompetencebehov ud fra virksomhedens forretningsplan / rekrutteringsstrategi Kortlæg al den eksisterende interne og eksterne job- og medarbejderkommunikation – hvad er der, og hvem sidder med det? Evaluér den eksisterende kommunikation op imod kompetencebehov – mangler og forbedringer Skriv EB beslutningsoplæg med kompetencebehov, kortlægning, organisering, indsatser og budget
30
EMPLOYER BRANDING I INTERNT PERSPEKTIV
At skabe følelsen af at blive hurtigt (nok) informeret er den største kommunikative udfordring Kommunikation fra nærmeste chef er den vigtigste og mest troværdige kanal Kommunikationen fra topledelsen er også væsentlig - og har størst forbedringspotentiale Intranet er den store tids- og pengesluger, men vurderes kun som middel væsentlig af medarbejdere Definér, prioritér og systematisér budskaber og kanalvalg fra topledelsen og nærmeste chef!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.