Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© ADVICE A|S Historier der overbeviser Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding Gitte Rosholm Advice A/S.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© ADVICE A|S Historier der overbeviser Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding Gitte Rosholm Advice A/S."— Præsentationens transcript:

1 © ADVICE A|S Historier der overbeviser Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding Gitte Rosholm Advice A/S

2 © ADVICE A|S Corporate branding starter nedefra/indefra Profil (Gør+siger+syner) Identitet (Selvbillede) Kultur (Værdier og grundholdninger) Idé- og forretningsgrundlag (Vision/mission, value proposition) Image 1. Strategisk branding 2.Indre branding 3.Ydre branding, omverden 3. Ydre branding, marked

3 © ADVICE A|S Strategiudvikling Hvor er vi? Hvor vil vi gerne være? Den nuværende (utilfredsstillende) situation Den ønskværdige situation Hvordan kommer vi fra 1 til 2? 1. 2.

4 © ADVICE A|S Strategiudvikling som omvendt historiefortælling Hvor er vi? Hvor vil vi gerne være? Forestil jer, at vi befinder os i 2005, hvor jeres visioner, strategier og ønsker for fremtiden er virkeliggjort… Hvad gjorde I? Hvad var næste skridt? Hvad var reaktionerne? Anerkendende interview Hvor ligger vores styrker og ressourcer Se nu tilbage på dengang i 2001, hvor I besluttede forandringen…

5 © ADVICE A|S Hvor stammer tankegangen fra? Mindst fire inspirationskilder: •Systemisk tænkning: Feedforward backwards – f.eks. Campbell og Holmgren •Appreciative inquiry: Anerkendende undersøgelse – f.eks. Cooperrider og Srivastva •Fremtidsværksted: Kritikfase, utopifase, realitetsfase – f.eks. Danielsen og Horn •Historiefortælling: Oversætter fra system til livsverden – f.eks. Snowden, Jensen og Nymark

6 © ADVICE A|S Hvilken slags historiefortælling er det når vi laver omvendt historiefortælling? Perspektiv Formål Internt/indreEksternt/ydre Strategisk branding1. Indadtil2. Udadtil Analyse og udvikling3. Indefra Strategiudvikling gennem omvendt historiefortælling 4. Udefra

7 © ADVICE A|S Ekspeditionsbilledet: Omslag til medarbejderorientering

8 © ADVICE A|S Strategiformidling For at flytte sig, skal man kunne: •Forstå hvad det er i omverden der gør forandring nødvendig •Se, at man er nødt til at forandre sig – mærke den brændende platform under fødderne •Se en attraktiv fremtid, der skal stå lyslevende for én – den skal være detaljeret beskrevet for at overbevise •Vide hvad der kommer til at ske (men det vidste vi ikke) •Kende konsekvenserne for en selv og ens egen rolle (men dem kendte vi ikke) Desuden er det ofte nødvendigt at hjælpe med til at: •Se forbi vaneblokeringer – den indre pessimist skal narres •Se, at det er muligt – måske ligefrem lade som om…

9 © ADVICE A|S Hvad ville vi med Finansmagasinet? •Overraske og skabe lydhørhed •Gøre opmærksom på den brændende platform •Skabe tro på succes’en og fremtiden •Vække følelser •Om muligt inddrage medarbejderne i videoen… og forandringen

10 © ADVICE A|S Hvilken slags historiefortælling er det når vi laver video for medarbejderne? Perspektiv Formål Internt/indreEksternt/ydre Strategisk branding1. Indadtil Påvirke medarbejdere med historiefortælling 2. Udadtil Analyse og udvikling3. Indefra Strategiudvikling gennem omvendt historiefortælling 4. Udefra

11 © ADVICE A|S Spørgsmål •Hvad mener I om idéen med at ’fortælle fremtiden’? •Hvad kan være fordelene? •Hvad kan være ulemperne?

12 © ADVICE A|S Advices budskab til Spar Nord Vi står meget stærkt med den strategiske branding i kraft af forretningsstrategien. Vi er også relativt godt med på de indre linjer med det nye lokale ansvar. Den ydre branding til marked er derimod for utydelig og svingende…

13 © ADVICE A|S Corporate branding starter indefra Profil (Gør+siger+syner) Identitet (Selvbillede) Kultur (Værdier og grundholdninger) Idé- og forretningsgrundlag (Vision/mission, value proposition) Image 1. Strategisk branding 2.Indre branding 3.Ydre branding, omverden 3. Ydre branding, marked

14 © ADVICE A|S Strategiens og bankens nøgleord og værdier •Kompetent •Lokal •Professionel •Uhøjtidelighed •Personlige relationer •Mødested •Attraktiv arbejdsplads •Fremtid

15 © ADVICE A|S Hvilken slags historiefortælling er det når vi interviewer kunder og medarbejdere? Perspektiv Formål Internt/indreEksternt/ydre Strategisk branding1. Indadtil Påvirke medarbejdere med historiefortælling 2. Udadtil Analyse og udvikling3. Indefra Finde de vigtigste værdier i medarb.s historier 4. Udefra Finde de vigtigste værdier i kunders historier

16 © ADVICE A|S

17

18 Hvilken slags historiefortælling er det når vi laver kampagner for banken i aviser og tv? Perspektiv Formål Internt/indreEksternt/ydre Strategisk branding1. Indadtil Påvirke medarbejdere med historiefortælling 2. Udadtil Få kunder til at værdsætte bankens særpræg Analyse og udvikling3. Indefra Finde de vigtigste værdier i medarb.s historier 4. Udefra Finde de vigtigste værdier i kunders historier

19 © ADVICE A|S Spørgsmål •Hvordan synes I at denne historie fungerer som bærer af sit budskab? •Er der andre historier som I synes bedre ville fortælle at Spar Nord er nær og kompetent?


Download ppt "© ADVICE A|S Historier der overbeviser Historiefortælling som led i strategisk udvikling af organisationens branding Gitte Rosholm Advice A/S."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google