Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj."— Præsentationens transcript:

1 Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj evt. manglende mål – vurder nøje ud fra SWOT-analysen Formulering 1 Skriv

2 Strategiske mål Hvordan når Virksomheden visionen? Konkrete mål som kan udledes af visionen og analysearbejdet? Hvad skal der til for at indfri de konkrete mål? Hvordan vil vi måle udviklingen? (kritiske succesfaktorer) Formulering 2 !

3 Mission, vision og værdier for HR- området Man kan lidt populært sige, at en mission giver os mening, mens visionen giver retning Værdier omhandler fælles forståelse og forventninger til adfærd Formulering 3 !

4 Hvad er en HR- mission? Mission = Erklæring om organisationens eksistensberettigelse (”raison d’être”). Missionen beskriver, hvorfor virksomheden eller funktionen eksisterer. Missionen betegnes også: ’idégrundlag’ Missionen skal sige, hvad vi skal – og dermed også hvad vi ikke må. Missionen kan udtrykke hvilke opgaver, vi løser, eller hvilken effekt vi vil opnå gennem vores ydelser. Missionen indikerer samtidig, hvad der er og fremover skal være organisationens kernekompetencer. Formulering 4 !

5 Mission formulering 1/2 Spørgsmål:Byggeklodser til mission Hvorfor er vi sat i verden? Hvilke kernekompetencer har vi, som vi også fremover skal dyrke? Hvad er det for aktiviteter vi laver, som berettiger vores eksistens? Hvilken effekt/nytteværdi kommer der ud af vores aktiviteter? Er der noget, der er særligt vigtigt for, at vi opleves som en succes? Hvilken ”branche” er vi i? Er der noget, vi ikke skal beskæftige os med, som kunne være nærliggende? Formulering 5 Skriv

6 Mission formulering 2/2 HvemHandling1Effekt - hvad Modtager – for hvem? Indsats – handling 2 Arbejdsdirektoratetskal bidragetil et velfungerende arbejdsmarked ved at sikre en effektiv, kvalitets- bevidst og fremad- rettet administration af Beskæftigelses- ministeriets ydelser. Formulering 6 Skriv

7 Hvad er en HR-vision? Vision = Erklæring som beskriver, hvorledes virksomheden ønsker at fremstå og blive opfattet i fremtiden hvad angår HR Vision kommer fra det latinske visio = syn eller drømmesyn. En vision skal være kort og klart formuleret for at fungere som en fælles retning for udvikling af medarbejderressourcer Formulering 7 !

8 Vision formulering 1/2 SpørgsmålByggeklodser til vision Hvilken position drømmer vi om at være i om 3-5 år? Hvordan ser vi os selv i forhold til andre institutioner i vores ønskeposition? Hvad skal vi stræbe efter, for at alle medarbejdere har lyst til at være med ”på rejsen”, og for at vi kan tiltrække de nye kolleger, vi gerne vil have med? Hvor vil vi særligt ”excellere” i vores ønskeposition? Hvad er forskellen på vores nuværende position og det vi drømmer om? Er det noget vi vil undgå, når vi når vores ønskeposition? Formulering 8 Skriv

9 Vision formulering 2/2 Position/AmbitionHvad er vores særkende?Omfang / Udbredelse Arbejdsdirektoratet ønsker at være kendt som en nyskabende og resultatorienteret organisation I hele DK Formulering 9 Skriv

10 Værdier – se også værktøj til formulering af Vækststrategi Værdier – værdigrundlag omhandler fælles forståelse og forventninger til adfærd (fx. tillid, støtte, loyalitet og ærlighed) Værdierne tjener som normative langsigtede retningslinier og drivkræfter for medarbejdernes adfærd – på tværs i organisationen. En organisations værdier udtrykker, hvad der er vigtigt og værdifuldt i organisationen, for dens medarbejdere, brugere og andre interessenter. Virksomhedens værdisæt Medarbejderens værdisæt Formulering 10 !

11 De bærende værdier for medarbejderne i virksomheden (se også værktøj til formulering af Vækststrategi) Hvilke eksisterende værdier for medarbejderne virksomheden kan fremme vækst og samtidig sikre trivsel og udvikling Hvilke værdier skal tilføres for mest hensigtsmæssigt at understøtte vækst, trivsel og udvikling? Virksomhedens værdisæt Medarbejderens værdisæt Formulering 11 !

12 Værdi formulering (se også værktøj til formulering af Vækststrategi) SpørgsmålByggeklodser til værdier Hvilke værdier og holdninger, som vi er stolte af, findes allerede i dag i vores organisation? Er der nogle værdier, vi ”mangler” i forhold til i dag? Hvilke? Hvilken konkret adfærd sætter vi pris på i det daglige arbejde? Hvilke værdier og holdninger vil vi aldrig gå på kompromis med? Hvilken adfærd og hvilke holdninger hos medarbejderne er medvirkende til, at vi får succes? Hvilken adfærd og hvilke holdninger bør belønnes og anerkendes af ledelsen? Hvilke værdier er nødvendige for, at vi kan nå vores vision? Hvilken adfærd vil vi ikke tolerere i vores organisation? Formulering 12 Skriv

13 Værdi formulering – ”test” (se også værktøj til formulering af Vækststrategi) VærdiMedarbejdereKunder/BrugereEjereØvrige interessenter A: B: C: D: E: Formulering 13 Skriv


Download ppt "Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google