Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson."— Præsentationens transcript:

1 Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

2 Skolebestyrelsens tilsynspligt omfatter det fysiske miljø, fx bygningernes tilstand, undervisningsmidler De forhold, som ikke umiddelbart er til at "tage og føle på" - fx kvaliteten af undervisningen De holdninger og værdier, der præger skolen dvs. PRINCIPPER Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

3 Bavnehøjskolen Skolebestyrelsens årsberetning 2011 Aldersblandede klasser Rullende skolestart Høringssvar til kommunen Budget 2011-14 Kvalitetsrapport 2010 Børn og unge politik Visionsarbejde Vision 2013 Ny vision Andre beslutninger Skoledagens struktur Elev pc’er på skolen Mobiler i frikvarter Timefordelingsplan Forretningsorden Budgetopfølgnig 2-årig valgperiode til skolebestyrelse Redskaber: Skolebestyrelsesweekend Møder og udvalgsarbejde Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

4 Aldersblandede klasser Bevæggrundene for at indføre aldersblandede klasser på Bavnehøjskolen er drøftet gennemgående i skolebestyrelsen i det forløbne skoleår. Beslutning Skolebestyrelsen bakkede op om ansøgning til kommunen om indførsel af aldersblandede grupper. Det kommende skoleår følger skolebestyrelsen løbende op på implementeringen og skolens erfaringer med den nye opdeling. (se ansøgning på skoleporten) Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

5 Rullende skolestart Bevæggrundene for at indføre rullende skolestart på Bavnehøjskolen har været drøftet gennemgående i skolebestyrelsen i det forløbne år har. Beslutning Skolebestyrelsen bakkede op om at søge kommunen om lov til dette. Ansøgningen blev ikke imødekommet, men kommunen vil tage emnet op i de videre drøftelser om fremtidig skolestruktur. Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

6 Visionsarbejde Skolebestyrelsen har med udgangspunkt i skolens Vision 2013 arbejdet med input til en revideret og mere ”operationel” vision. Vi har taget udgangspunkt i drøftelser af, hvad det er for et samfund vores børn skal ud i samt et fokus på det gode børneliv. Visionen skal holdes indenfor rammerne af nationale og kommunale visioner. Beslutning Skolens ledelse arbejder sammen med skolebestyrelsen og medarbejderne videre i 2011-12 med formulering og følgende nye målparametre samt handleplaner. Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

7 Hovedpointer til skolebestyrelsens høringssvar kommunalbudget 2011-14 Angående timereduktion Fasthold et højt fagligt niveau. Gør det ved, at gøre rationel skoledrift mulig. Tænk nyt og langtidsholdbart. Det Kræver nytænkning mht. skolestruktur. Angående klubtilbud En god idé, der kan skabe fagligt stærkt og sammenhængende tilbud. Husk at sikre trafiksikkerhed. Benyt gerne Bavnehøjskolens unikke udefaciliteter. Reduktion i støttepædagog/timer i SFO Det er bekymrende, at tildelingen af støttetimer på SFO området beskæres. Vi vurderer det bliver vanskeligt at løse støtteopgaven tilfredsstillende og derved bliver hverdagen sværere for de involverede børn og deres familier. Konklusion Kommunens besparelser blev vedtaget. Bestyrelsens opfordring til at drøfte fremtidig struktur oplever vi, er blevet hørt og kommunen arbejder videre med dette. Reduktionen i SFO er klaret uden fyringer. Timereduktionen har kostet nogle idrætstimer, hvilket vi ”motionsmæssigt” håber modsvares af den nye struktur med den lange middagspause. Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

8 Uddrag af skolebestyrelsens høringssvar til Kvalitetsrapport Skolebestyrelsen oplever en engageret og faglig fremsynet skole og SFO. Skolens medarbejdere og ledelse arbejder målrettet med strategien for skolens løbende udvikling – Vision 2013. For at nå disse beskrevne mål kræver det, at medarbejderne tager medejerskab og proaktivt udnytter faglige kompetencer i nye konstellationer. Vi er stolte af at være en del af Bavnehøjskolen der nytænker og fungerer inkluderende, både for ansatte og elever. Faglighed og læring Tallene i kvalitetsrapporten ses af skolebestyrelsen som et udtryk for at tidligere intentioner om udvikling, bl.a. forbedring af læsefærdigheder, er blevet ført ud i livet. Vi observerer med tilfredshed at skolens traditioner om sundhed og trivsel ikke er blevet tilsidesat - motion og bevægelse er fortsat en del af begge trinenes hverdag. SFO’en bidrager til elvernes trivsel og undervisning Bavnehøjskolen har en flot og meget høj dækningsgrad på 93-97% i SFO’en i 0.-4.klasse, hvilket vi ser som en indikator for en velfungerende SFO, som vi er meget tilfredse med. Vi kan konstatere, at det tætte samarbejde mellem SFO og skole giver stor sammenhængseffekt og vi oplever at samarbejdet er uvurderligt i forhold til elevernes trivsel. Vi har gode erfaringer med brug af SFO-pædagoger i skolens undervisning. SFO’ens indsats bl.a. med børneinterviews og lektiecafe er værdifuldt. SFO’ens arbejde med især 0.-3. klasse vurderer vi er en væsentlig faktor for at trivslen på skolen er høj. Skolebestyrelsens anbefalinger I tråd med kommunens visioner oplever vi, at det tværgående personalesamarbejde udmønter sig i en helhedsvurdering af det enkelte barn og giver mulighed for en koordineret indsats for at udvikle barnets samlede kompetencer. Ligeledes sikres børn, der har behov for en ekstra indsats en sammenhæng, der tager udgangspunkt i barnets særlige behov. Vi ser derfor med stor bekymring på kommunens kommende udspil om at flytte 3. klasserne til klub-området. Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

9 Høringssvar til børn og ungepolitik og -strategi Høringssvar til politkken er under udarbejdelse… De enkelte elementer i strateginotatet fra kommunen tages op på skolebestyrelsesmøder i det nye skoleår. Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

10 Andre skolebestyrelsesbeslutninger 2010-2011 Mulighed for at eleverne medbringer egne pc’er på skolen Mobiltelefoner må anvendes i frikvarter. Ønsket af eleverne, meldt ud på forældreintra. Timefordelingsplan Bestyrelsens forretningsorden er revideret Budgetopfølgning, er sket løbende Ændring af skoledagens struktur, der betyder lang frokostpause samt ændret modullængde. Valgperiode for skolebestyrelsesmedlemmer nedsat til 2 år i stedet for 4 år Konklusion Konklusioner på ovenstående er skrevet ind i referaterne fra skolebestyrelsesmøderne. Find dem på skoleporten. Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson

11 Kommende opgaver for Skolebestyrelsen skoleåret 2011-2012 Konstituering af ny skolebestyrelse Drøftelse af punkter i kommunens børn og unge strategi bla: – Udvikling og effektivisering – Læring og kvalitet – Inklusion – et krav til almenområdet – Børns og unges fritid i SFO, -klubber og ungdomsskole Opdatering af Bavnehøjskolens vision Opfølgning på aldersblandede klasser Diverse høringssvar, bla. Kvalitetsrapport, en tilbagevendende begivenhed Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson


Download ppt "Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google