Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007."— Præsentationens transcript:

1 Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007

2 Et fag i moderniteten Danskfagets didaktiske diskurser SDU 2003 Forskningsspørgsmål: er den form for vidensproduktion der finder sted i danskfaget (stx), relevant i moderniteten og produktiv i unge menneskers kompetence- og dannelsesprocesser.

3 Tekst og kontekst Teksten: Det gymnasiale danskfag Konteksten 1: Senmoderniteten Konteksten 2: Det detroniserede dannelsesfag

4 Den fagdidaktiske tilgang Fagdidaktik forstået som refleksion og kommunikation om fag og fagligheder Videnskabsfag – almendidaktik – kommunikation i vid forstand Processuel – didaktisering Historisk relativt nyt forskningsfelt Pres for didaktisering med nye kontekster

5 Analyse af et skolefag Vidensform Diskurs Genre

6 Metodologi - mellem tekst og kontekst Forskningsinteresse? FAG LÆRER ELEV

7 Metodologi - mellem tekst og kontekst Teori? Videnskabsfag Kommuni- kation Almen- didaktik

8 Metodologi - mellem tekst og kontekst Empiri? Fagets genstandsområder og faglige metoder Styredokumenter Fagdiskurser Elevers læring Didaktisk praksis

9 Metodologi - mellem tekst og kontekst Metode? Forbundet med stofområderne Tekst - diskursKvalitativ – kvantitativ


Download ppt "Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google