Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHelena Brandt Redigeret for ca. et år siden
1
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
2
Læring med levende billeder: Børns og voksnes mediedannelse
3
Er zig-zag modellen relevant i en medialiseret og digitaliseret kultur?
4
Zigzag-modellen (I) Analyse af medieproduktion Medieproduktion
Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser)
5
Den mediefaglige kanon
Zigzag-modellen (II) Analyse / Produktion 4. Analyse af professionelle produktioner: - vurdere - tolke - forstå - drøfte - opleve 3. Elevproduktioner: Analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Selvevaluering 2. Analyse af professionelle produktioner Elevproduktioner: Elementær analyse ift. genre, fortælleteori, målgruppe. Den mediefaglige kanon Kommunikation og medier Mediehistorie og –institutioner Mediemodtagerer Medietyper og medietekster Elevproduktion
6
Fra Zigzag til tyfon? Analyse af medieproduktion Medieproduktion
Analyse af elevproduktion Elevproduktion (øvelser) Formel læring Analyse Prod. Uformel læring (Andreas Binggeli m.fl.: Filmværktøjskassen – en mediefaglig Førstehjælpskasse.)
7
læring med levende billeder
Almen didaktik Fagdidaktik læring med levende billeder
8
MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK
Pædagogisk praksis MEDIEPÆDAGOGISK HÅNDVÆRK Teknik og udstyr Håndværk, æstetik og formsprog
9
KOLLEGAVEJLEDNING Hvorledes udvikles og tilrettelægges blandede vejledningsformer der både rummer fysiske og virtuelle tilstedeværelsesformer – såvel synkront som asynkront? Hvad er de forskellige tilstedeværelsesformers styrker og svagheder i relation til udvikling af professionsviden? Hvilke drivkræfter og barrierer kan lokaliseres i den forbindelse – i et lærer- og vejlederperspektiv?
11
Almen didaktik Fagdidaktik Mediedidaktik
12
To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling
13
Scenarier i Samarbejdet
Det opgaveløsende scenarie Fokus på konkrete aktiviteter, herunder afprøvning af ny teknologi. Personlige relationer har fungeret som basis for samarbejdet. Det eksperimenterende scenarie Fokus på refleksion og faglig udvikling, herunder udvikling af brugbare professionsstandpunkter. Aktiviteter har været forankret i Fælles Mål. Det fortsættende samarbejde Fokus har været rettet mod en videreudvikling af eksisterende aktiviteter, herunder en stærk lokal forankring. I særlig grad accept af skolens formålsforankring. At forstå børns medie-dannelse At forstå hinandens profession
14
LÆRING KULTURFORMIDLING (kulturarbejder) VEJLEDNING (konsulent)
UNDERVISNING (didaktiker)
15
TRE SPØRGSMÅL Hvordan udvikles skolen som organisation i relation til medialiseringen? Hvilke vejledertyper skal udvikles? Hvordan skal vi som medievejledere møde og håndtere børns egen mediebrug og medieproduktion?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.