Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus"— Præsentationens transcript:

1 LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Sygehusdirektør Henning Daugaard

2 Baggrund: Amtssygehuset i Gentofte/Gentofte Hospital
Et gammelt og et nyt hospital → Nyt spor Strategi og vision født af økonomi og strukturreform → Brændende platform Pres på ledelsesstruktur → Behov/åbenhed for nye øjne Faglighed vs. ledelse og fag vs. fag Patientforløb inde og ude

3 Vision: Det Ny Gentofte: Fremtidens behandling til fremtidens patient
Procesperspektivet Hvilke processer i vores drift skal vi være særligt gode til for at realisere visionen? Vision: Det Ny Gentofte: Fremtidens behandling til fremtidens patient Økonomiperspektivet Hvordan skal vi forvalte økonomi og finansiering for at realisere visionen? Patientperspektivet Hvordan skal vi fremstå overfor patienter og pårørende for at realisere visionen? Læringsperspektivet Hvordan kan vi udvikle, forandre og forbedre os for at realisere visionen?

4 Fremtidens sygehus Vision: Fremtidens behandling til fremtidens patient Korte, sikre, minimalt invasive, koordinerede, dokumenterede, effektive forløb

5 Introduktion af nye koncepter i dén verden
Dybt forankret faglighed Kø ved projektlugen Altid meget andet (lige) om hjørnet Stjæler opmærksomhed ”Vil de nu spare igen?” ”Og de kan starte med at spare konsulenterne – og lytte til os!”

6 ”Introduktion” af LEAN på Amtssygehuset i Gentofte
Ledende overlæge inspireret - uden resultat Paradokshistorien om akkreditering og Lean og nye fysiske rammer Produktionsvirksomheder/standardisering Afventende ud fra reference administration/produktion

7 Hvorfor så? Forandre fra toppen OG fra bunden
Øge migreringstempo, øge turnover i behandlingsstrategi Undersøge om det kunne understøtte HELE strategien – undgå ”projekt nr. 117” Bryde ledelsesfagligt ”traditionshierarki” Metode til at bearbejde det ”bløde” produkt (mennesker) i en hård verden (24-7 og teknologi)

8 Konkret introduktion Sygehusdirektion – konsulent
Udvalgte afdelingsledelser – kritisk dialog uden projekt Dialog med ”kulturbærere” (Råd, MED) Vælge let-svært projekt – tæt på kniven – ”1201” Forankring - bæredygtig struktur – dialog ledelse og medarbejdere Ledelse og mål! Projekt, formidling, succes (20%)…efterår 2005 Og så gik det galt!

9 Læring Ledelse, ledelse, ledelse Tage konsekvenser
Mågekonsulenter og egen organisation Tænke langt For snæver pilot – men brudt mure og blevet inspireret ”Japser-fims” Medarbejdere og ledere trygge ved ”koncept” – opsamler tavs viden Og det styrker i særdeleshed de 116 andre projekter Ringe i vandet – det uventede pres…….

10 Loop-læring/”livet leves forlæns”
Organisationen allerede videre Strategi formuleret foråret 2006 LeanKompetenceCenter etableret og bemandet forår 2006 Reviderer strategi p.t. – så den forsvinder! Konsulenter kan analysere alt – men LEAN kan ikke bruges overalt Besparelser? Understøtte konstant økonomisk udfordring

11 Satsninger p.t. LKC og diverse konsulenter som ressource
Konkrete projekter: DBG, akut medicin, billeddiagnostik (og 1201!) Eget-drive med support: Geriatri, HR osv. Gå hjem møder Vidensopbygning, generelt og konkret Uddanne ”forandringspiloter”

12 Centrale konklusioner
Mål – ledelse – opfølgning Faglighed – ledelse – ejerskab/refleksion


Download ppt "LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google