Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledelsesudvikling på Københavns Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledelsesudvikling på Københavns Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
HR & Organisation

2 Baggrund for fælles ledelsesudvikling på KU
Ledelsesudvikling er en del af KU’s strategi Destination 2012: ”I de kommende år skal god ledelse, målrettet kompetenceudvikling og en tidssvarende personalepolitik være begreber, der forbindes med Københavns Universitet.” ”Den nye universitetslovs ledelsesreform skaber nye muligheder for ar sætte handling bag ordene; f.eks. Ved at ledelsen kan udvikle fælles principper for god ledelse, lige fra klar opgavefordeling og opfølgning over kompetenceudvikling til en passende balance mellem arbejde, fritid og familieliv.” Ledelsesteamet har besluttet at gennemføre obligatorisk, tværgående ledelsesudvikling for alle ledere på KU. Ledelsesteamet har besluttet at udarbejde et fælles ledelsesgrundlag for KU 2

3 Mål for ledelsesudviklingsprogrammet
Ledelse skal udøves med samme professionalisme og engagement som universitetets kerneopgaver; forskning, uddannelse og formidling. Det sker gennem: Forståelse og udvikling af rammer, struktur og vilkår for ledelse – ledelsesrum Praksisnær udvikling af den enkelte leder – ledelseskraft og relationer Fælles sprog og kompetencer – ledelseskultur Etablering af netværk på tværs af fakulteter – samarbejde og dialog

4 Fælles ledelsesgrundlag for KU
Ledelsesudviklingsprojektet tager udgangspunkt i KU’s ledelsesgrundlag ’God ledelse på KU’, som beskriver De generelle ledelsesopgaver De særlige vilkår, der præger universitetsledelse De ledelseskompetencer, KU’s ledere og medarbejdere tror på skal være tilstede, for at KU får succes med fremtidens udfordringer

5 Ledelseskompetencer på KU
Målrettet handlen Lederen sikrer tydelige beslutninger, der skaber relevante resultater. Organisatorisk fokus Lederen forbedrer enhedens interne processer og styrker eksterne relationer. Engageret indlevelse Lederen viser ægte interesse for medarbejdernes udvikling og trivsel. Personlig integritet Lederen handler konsistent og demonstrerer indsigt i egne styrker, begrænsninger og værdier. Rettidig problemhåndtering Lederen griber hurtigt og sikkert ind i problemer og konflikter. Involverende kommunikation Lederen informerer og involverer relevante interessenter.

6 Deltagere Ledelsesudvikling på KU er for alle ledere – forstået som:
Ledere med 5 eller flere medarbejdere Ledere med særligt ledelsesansvar Målgrupper og forventet opstart af program Den øverste ledelse (Top 44) – start januar 2009 Institutledere – start februar 2009 Administrative ledere – start juni 2009 Faglige ledere – start forår 2010 Viceinstitutledere, Studieledere, Ph.d skoleledere -start efterår 2010  Hold sammensættes med deltagere inden for samme gruppe og på tværs af fakulteterne  Den horisontale bevægelse skabes hjemme i organisationen ved at alle deltager i samme udviklingsforløb

7 Forløb og indhold Forløbene er modulopbyggede (2 eller 3 dage) med internater Forløbene for målgrupperne har forskellig længde – mellem 4 og 9 dage Alle forløb indeholder en 360 graders lederfeedback Alle forløb indeholder arbejde med et personligt ledelsesudviklingsprojekt, og de lange forløb arbejder også med et organisatorisk udviklingsprojekt Der er vægt på udvikling frem for undervisning Hold med max. 18 deltagere 3 konsulenter på alle hold, så der kan arbejdes i mindre grupper med dagligdagens udfordringer  muligheden for udvikling af såvel den enkelte leder som ledelsesstrukturen, sproget, ledelseskulturen og rammerne for ledelse på KU

8 Du kan læse mere på: Ledelsesgrundlaget på KU Projektplan og historik Plan og programmer Øvrige artikler


Download ppt "Ledelsesudvikling på Københavns Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google