Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse"— Præsentationens transcript:

1 Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse
Torben H. D. Petersen

2 Disposition Ulykken Nøglefaktorer i ulykken Kommunikation Follow-up
Lesson to learn Fremtidige procedurer

3 Ulykken Ulykken skete10. maj 2007 kl. 14:30
Vi modtog opkald ca. kl. 14:45 Bussen forventet i institutionen ca. kl. 15:20

4 Nogle nøglefaktorer for børn, forældre og personale
Kære forældre Vores tanker går til alle, som er berørt af den tragiske busulykke i går. På et kort sekund opstod en ubærlig situation, som alle involverede nu skal hjælpes til alligevel at bære. Det er med stor sorg, vi modtog meddelelsen om, at et af børnene xxxxx mistede livet ved ulykken. Vi sender alle vores dybeste medfølelse til xxxxforældre, lillebror og andre pårørende. Alle børnene har oplevet ulykken som en frygtelig og kaotisk situation fuld af skræk og rædsel. De har alle set deres kammerater komme til skade eller er selv kommet til skade. Vi ved, det har været en meget voldsom oplevelse for alle børnene, deres søskende og for Jer som forældre. Vi er alle dybt berørt af den tragiske ulykke. Kommunen har oprettet et kriseberedskab i Børn og Forebyggelse. Psykologer og pædagogiske konsulenter står til rådighed for børn, forældre og personale fra institutionen. Kommunen samarbejder også med hospitaler og krisepsykologer. Kommunikation Tryghed Troværdighed Åbenhed Indføling Professionalisme

5 Psykologiske faktorer
Chokfase Nyorienteringsfase Reaktionsfase Bearbejdningsfase

6 Nøglefaktorer for de professionelle
Ledelse Samarbejde Tværfaglighed Kommunikation

7 Ledelse Leadership –leadership- leadership (lyt og led)
Selvledelse på alle niveauer (tillid og respekt) Coaching og anerkendelse Mod Brug din intuition Husk ledelse er at finde vej på en kirkegård eller tro på at medarbejderne kan løse opgaverne bedst muligt decentralt

8

9 Samarbejde Horisontalt og vertikalt Horisontalt med: politisk
niveau, forældre, politi, Falck hospitaler Vertikalt med: medarbejdere og institutionen

10 Tværfaglighed Empowerment
Empowerment kan direkte oversættes til bemyndige eller at sætte i stand til. Når man arbejder med empowerment, er det vigtigt at være i besiddelse af et menneskesyn, som siger at alle mennesker har lige stor værdi. Herunder troen på at alle mennesker har ressourcer og kompetencer til at skabe forandring ved hjælp af egne beslutninger og have medbestemmelse i processen

11 Møder vi ka’ li’

12 Pressen En seksårig pige er dræbt og to børn hårdt kvæstede efter en busulykke i Gilleleje. Desuden er fire børn stadig indlagt med mindre alvorlige kvæstelser på sygehuset i Hillerød, oplyser sygehuset via Ritzau. Ifølge politiet i Hillerød er deres forældre hos dem. »Børn og forældre er forenede på hospitalerne, og nu får de fred indtil i morgen, hvor vi så må danne os et overblik over, hvor galt det står til«, siger Johnny Lundberg fra Hillerød politi til politiken.dk.

13 KRISENS FORLØB oprydning eskalering genopbygning udbrud symptomer Opbygning Akutfase Udtoning

14 Lesson to learn Hav eller lav en kriseplan Træn i kriseforløb
Du er en part i krisen Vær bevist om psykologiske faktorer i forbindelse med kriser

15 Follow up Balanced Scorecard Hændelsen i samfundsmæssigt perspektiv
Det samfundsmæssige perspektiv Mål Hændelsen i samfundsmæssigt perspektiv Brugerperspektivet Innovations- og læringsperspektivet Vision Mål Børn og voksne i bussen Voksne i institutionen Forældrene Medarbejderne i BF Mål Evaluering og nyorientering Nye procedurer Praksislæring Information -rapport Trygge børn og forældre Procesperspektivet Mål Samarbejdet med Falck Politi, skadestuerne BF´s håndtering Pressen -kommunikation

16 Fremtidige procedurer

17 Hemmeligheden i al hjælpekunst
At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe på at finde ham dér, hvor han er, og begynde dér. Dette er Hemmeligheden i l Hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv en Indbildning, naar han mener at kunne hjælpe en Anden. Søren Kirkegaard

18 Tak fordi I lyttede


Download ppt "Indsats i forbindelse med en alvorlig akut hændelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google