Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Dokumentationsmetoder

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Dokumentationsmetoder"— Præsentationens transcript:

1 Dokumentationsmetoder
Seminardag om RKV/IKV 20. maj 2010

2 Brede og snævre dokumentationsmetoder
Optræder sædvanligvis i indgangen til RKV/IKV Afklaring Synliggørelse af ”ALT det du kan” Livslang læringsperspektiv Divergent vurdering Snævre Lægger op til at skabe dokumentation til grundlag for vurdering mod uddannelsesmål /adgangskrav Bevise ækvivalens af realkompetencer ”Lovgivningsperspektiv” Konvergent vurdering

3 Brede og snævre dokumentationsmetoder
Dokumentationsprocessen indebærer oftest begge elementer Kan ikke nødvendigvis adskilles Vægtning afhænger bl.a. af uddannelsesområder og sektorer Det brede og det snævre er ikke alene knyttet til metoden, men til brugen af den

4 Brede og snævre dokumentationsmetoder
Brede CV-værktøjer Portfolio GVU-uddannelsesbog Samtalen/interview Selvevaluering Personlige dokumenter Snævre Test Praktiske opgaver - autentiske problemstillinger Skriftlige fremstillinger Samtalen/interview Selvevaluering

5 Validitetsovervejelser
Kvan. Tradition Reliabilitet Indholdsvaliditet Begrebsvaliditet Kval. Tradition Relevans Kommunikativ validitet Transparens Håndværksmæssig kvalitet

6 Hvad er det der skal måles?
Viden know what Færdigheder know how Kompetencer Situationelle Relationelle Dynamiske Handlingsdimension Holdningsdimension

7 Brede dokumentationsmetoder
Kan overvejende afdække Validitet og reliabilitet Indgår overvejende i div. eller konv. vurdering CV Viden, færdigheder, Afhænger om det er underbygget af anden dokumentation, og hvor specificeret det er Divergent Portfolio Viden, færdigheder, (kompetencer) Er knyttet til delelementer i portfolioen GVU uddannelsesbogen Konvergent Samtalen Viden Afhænger bl.a. af interviewerkompetencer Divergent og konvergent Selvevaluering Subjektivitets-problematik

8 Personlige dokumenter
Dokumentation Kan overvejende afdække Validitet og reliabilitet Indgår overvejende i divergent eller konvergent vurdering Udtalelser Færdigheder, kompetencer Afhænger af kvaliteten Divergent Jobfunktions-beskrivelser Kompetencer Svarer ikke altid til reelt jobindhold Lønsedler ? Valide og pålidelige Projektopgaver Viden, evt. studiekompetencer Vurderingsspørgsmål Eksamensbeviser Viden Divergent og konvergent Kursusbeviser Viden, færdigheder, kompetencer

9 Snævre dokumentationsmetoder
Kan overvejende afdække Validitet Vurdering Samtale Viden/holdninger Afhænger bl.a. af interviewerkompetencer Divergent og konvergent Selvevaluering Subjektivitetsproblematik (triangulering) konv Test Viden Indholds- og begrebsvaliditet reliabilitet Praktiske opgaver Cases Færdigheder Potentielt høj grad af relevans Skriftlige fremstillinger studiekompetencer

10 Eksempler Samtalen Selvevaluering Test Praktisk opgave
Skriftlig opgave

11 Samtalen Samtalen som primær dokumentationsmetode
Samtalen som supplement til andre dokumentationsmetoder Samtalen som støtte i en længere dokumentations- eller refleksionsproces Når samtalen anvendes som primær dokumentationsmetode har den ofte til opgave at støtte ansøgeren til at sætte ord på viden, færdigheder og kompetencer, med udgangspunkt i de erfaringer og eventuelle formelle dokumenter, ansøgeren bringer med sig. Intervieweren spørger åbent undersøgende og udforskende ind til ansøgerens realkompetencer, og ansøgerens egne ord og beskrivelser søges verificeret gennem uddybende og afklarende spørgsmål eller bliver efterprøvet gennem opgaver af forskellig art. Samtalen kan bruges som supplement til andre dokumentationsmetoder, herunder tests, praktiske eller skriftlige opgaver. Her er samtalens funktion bl.a. at uddybe, kontrollere eller verificere, den viden, som andre dokumentationsformer har frembragt om ansøgerens realkompetencer, men den kan også have fokus på kompetencer, der netop ikke er synliggjort med andre metoder. Samtalen – eller rettere en række af samtaler – kan anvendes i et længerevarende afklarings-, dokumentations- og vurderingsforløb til at binde de forskellige elementer i processen, og de forskellige metoder, der anvendes sammen. Samtalerne har bl.a. til formål at understøtte ansøgerens refleksionsproces, og er formativ i sit sigte.

12 Samtalen som supplement til andre metoder (skydeskiven – selvevaluering)
På en SoSu- skole indledes et realkompetencevurderingsforløb med en fælles introduktionsdag, hvor ansøgerne bl.a. tager hul på at arbejde med Min Kompetencemappe, og et redskab, der kaldes ”Skydeskiven”. Der arbejdes den efterfølgende ag videre med disse redskaber. Herefter følger en samtale, hvor materiale fra Min Kompetencemappe og Skydeskiven drøftes. Materialet fungerer som grundlag for samtalen, og fungerer sammen med samtalen som grundlag for vurdering af ansøgerens kompetencer. Det vurderes i samtalen, om der er behov for yderligere RKV, og der udarbejdes et notat på baggrund af samtalen.

13 Selvevaluering - skydeskiven
Man skal vurdere sig selv ifht. 9 forskellige udsagn Feks: ”Kan formidle informationer om såvel kommunale som private servicetilbud, samt i at vejlede en enkelte borger om tilbud i nærmiljøet ud fra borgerens muligheder, ønsker og behov” På bar bund Usikker På vej Rimelig sikker Kan inspirere og oplære andre

14 Cases Eksempel (Sosu) BILLEDE AF OVERFYLDT KØLESKAB ”Du kommer hos Kaj, en ældre mand, der bor alene i et rækkehus. Du skal smøre hans frokost, og da du åbner hans køleskab ser du, at det er fuldstændigt fyldt op. Da du tager pålægget ud, ser du, at det har overskredet udløbsdatoen. Kaj siger, at det ikke har nogen betydning. Hvad gør du ? – og hvorfor ?”

15 Test – ”kvalitativ” Ex. VUC – Den litterære kompetence
Analytisk kompetence Skriftligt materiale: Redegør kort for forskellen på fiktion og non fiktion og nævn de tre hovedgenrer og giv en karakteristik af hver enkelt Mundtlig test: Med udgangspunkt i en ukendt litterær tekst ønskes en redegørelse for tekstens tematiske, fortælle- og forløbsmæssige aspekter Forfatter- og værkkendskab Kendskab til samspil mellem litteratur, kultur og samfund

16 Selvvurdering - test Eksempel (IKV) Afkorter Kan indstille længdestop
kender korrekt håndstilling, samt afskærmninger Svar: kan ikke / har kendskab til / er usikker på/ kan selvstændig Nævn de vigtigste sikkerhedsforanstaltninger på afkorter: Svar: åben Hvad er fordelene ved tohåndsbetjening? Svar: Vælg det rigtige ud af 4 mulige svar

17 Skriftlig fremstilling
Vejledning til ansøgere til diplommodul En prosatekst Her skal du i prosaform beskrive og reflektere over dine praksiserfaringer af relevans for det eller de moduler du søger RKV i forhold til. Du skal inddrage analyser af væsentlige problemstillinger, udpege dilemmaer og udstikke perspektiver for udviklingen af praksis. Du skal referere til dit øvrige dokumentationsmateriale (CV, kompetencebeskrivelsen, bilag). Teksten skal have et omfang af max. 3 sider pr. modul.


Download ppt "Dokumentationsmetoder"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google