Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program Velkomst og intro til Mobication

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program Velkomst og intro til Mobication"— Præsentationens transcript:

1 Program 12. 00-12. 15 Velkomst og intro til Mobication 12. 15-12
Program Velkomst og intro til Mobication Hvad er en erhvervsuddannelse på EUC Lillebælt, ved Inger Dahl Nissen Hvad er en erhvervsuddannelse på HG ,ved Jesper Navne Hvad er en Social og Sundhedsuddannelsen, ved Søren Skovsen Sørensen De nye rammer hvori de innovative mobile læringsforløb udvikles, ved projektleder Marianne Kent Christensen Inspiration til udvikling af UEA- forløb og kodeks for virksomhedsbesøg, ved projektleder Marianne Kent Christensen Eksempel på UEA- undervisning, ved Jytte Skovgaard Eksempel på forberedelse til virksomhedsbesøg, ved Frida Ejlersen Et af de mange spændende Mobicationforløb, ved Christina Rafn Pause De unge og erhvervsskolen ved Magnus Balslev Jensen, DEA Skolerne og erhvervsskolerne mødes i deres temagrupper Opsamling på kursusdagen LOGMAPPEN GENNEMGANG

2 Mobication fra grundskole til erhvervslivet
Historik Samarbejdspartnere Målgruppen Anders er inspireret af Ove Kaj Pedersen cbs: Mobication er det nye modeord Nu har to forskere rystet posen og opfundet dets afløser. Ifølge dem skal vi nu til at vænne os til begrebet mobication – en sammentrækning af ’mobility’ og ’education’ – i den arbejdsmarkedspolitiske debat. centrale i mobicationbegrebet er, at arbejdsstyrken får behov for endnu større jobmobilitet, end den har i dag. indstille sig på at skifte job eller sågar branche flere gange i løbet af sit arbejdsliv. Mobication handler om, at fremtidens uddannelsespolitik må fremme arbejdskraftens mobilitet, og at det skal ske, ved at den enkelte motiveres til et livslangt engagement i egen kompetenceudvikling Visionerne er: Livslang læring understreger behovet for, at det enkelte individ sættes i centrum og gives motivation til systematisk at udvikle sine kompetencer over et helt livsforløb. Livslang vejledning understreger, at den enkelte skal læres, vejledes, rådgives og tilskyndes til at blive mobil på tværs af arbejdsmarkeder, brancher, fag og sektorer. Kompetencer kan opnås gennem uddannelse, men også gennem sociale aktiviteter, for eksempel på arbejdet, i familien, ved frivilligt arbejde osv. Det indebærer, at det anerkendes, at kompetenceudvikling kan ske gennem uddannelse, men også via uformelle aktiviteter. Der skal skabes et sammenhængende og fleksibelt uddannelsessystem. Traditionelt er uddannel-sessystemet adskilt i "bokse"; fra grunduddannelser til videregående uddannelser er alle niveauer muret inde bag hver deres sæt af formelle adgangskrav. Kompetenceudvikling kræver, at murene falder, og at der etableres mange indgange (for alle på alle kompetenceniveauer), at der etableres lette overgange (et sammenhængende meritoverførselssystem), og at der udvikles åbne tilgange (at adgangskravene baseres på realkompetencer såvel som formelle kompetencer). Der skal skabes et sammenhængende og fleksibelt uddannelsessystem. Traditionelt er uddannel-sessystemet adskilt i "bokse"; fra grunduddannelser til videregående uddannelser er alle niveauer muret inde bag hver deres sæt af formelle adgangskrav. Kompetenceudvikling kræver, at murene falder, og at der etableres mange indgange (for alle på alle kompetenceniveauer), at der etableres lette overgange (et sammenhængende meritoverførselssystem), og at der udvikles åbne tilgange (at adgangskravene baseres på realkompetencer såvel som formelle kompetencer). Der skal dannes et sammenhængende system for rådgivning og vejledning. Hidtil har vejledning været spredt på mange institutioner og foregået ved personkontakt. I fremtiden bør der etableres et system, der er overskueligt, sammenhængende og kendt af unge og voksne som det sted, hvor man kan henvende sig om alle typer uddannelses- og karrierespørgsmål Mobication udfordrer dermed ikke bare den århundredlange opdeling i grund-, ungdoms-, arbejdsmarkeds-, professions- og videregående uddannelser. Den udfordrer også den traditionelle fordeling af indflydelse på uddannelserne, hvor det er kommuner og lærere, der har indflydelse på folkeskole og ungdomsuddannelser, arbejdsmarkedets parter, der har indflydelse på erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne, politikkerne. Finansieres af Region Syddanmark Projekt ”Mobication fra grundskole til erhvervsliv”, finansieres af Region Syddanmarks Uddannelsespuljeojektet Projektet gennemføres i perioden Regionsrådet har bevilget kr. til projektet. Det er et projekt der blevet til via 3 delprojekter ansøgning fra uu- lillebælt omkring UEA undervisningsforløb- ansøgning fra UU Haderslev om udarbejdigelse af individuelle forløb samt EUC`s ansøgning omkring øget kontakt til virksomhederne således der kommer flere praktikpladsen. Samarbejdapartner i vores region EUC Lillebælt. UU Lillebælt (Fredericia og Middelfart). Fredericia Kommune, Skoleafdelingen Middelfart Kommune, Skoleafdelingen IBC Fredericia/Middelfart SOSU Middelfart SOSU Fredericia Lokale beskæftigelsesråd (LBR) Middelfart og Fredericia Dansk Industri Lokale virksomheder i Fredericia og Middelfart Målet er: Overordnet mål: At synliggøre erhvervsuddannelserne som attraktiv karrierevej efter grundskolen både for stærke elever og elever der behov hjælp/støtte udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

3 Mobication fra grundskole til erhvervslivet
Projektets rammer Projektperioden er til Projektet støttes med 3,1 mio. kr. af Region Syddanmark og implementeres i Fredericia, Middelfart og Haderslev Kommuner Projektet skal udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter, som bygger bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne samt matche de krav og udfordringer som de unge møder i erhvervslivet Iværksætte samarbejde mellem grundskoler, erhvervsskoler og det lokale erhvervsliv ,så de unge ” lærer til fremtiden” og gøres valg- samt uddannelsesparate Synliggøre erhvervsuddannelsesmulighederne for unge i Fredericia og Middelfartområdet Synliggøre hvad fagene dansk, engelsk, matematik, samfundsfag med mere kan bruges til Igangsætte permanente mobile læringsforløb for unge i grundskole Timeregisterinskeskemaer DERFOR Anders er inspireret af Ove Kaj Pedersen cbs: Mobication er det nye modeord Nu har to forskere rystet posen og opfundet dets afløser. Ifølge dem skal vi nu til at vænne os til begrebet mobication – en sammentrækning af ’mobility’ og ’education’ – i den arbejdsmarkedspolitiske debat. centrale i mobicationbegrebet er, at arbejdsstyrken får behov for endnu større jobmobilitet, end den har i dag. indstille sig på at skifte job eller sågar branche flere gange i løbet af sit arbejdsliv. Mobication handler om, at fremtidens uddannelsespolitik må fremme arbejdskraftens mobilitet, og at det skal ske, ved at den enkelte motiveres til et livslangt engagement i egen kompetenceudvikling Visionerne er: Livslang læring understreger behovet for, at det enkelte individ sættes i centrum og gives motivation til systematisk at udvikle sine kompetencer over et helt livsforløb. Livslang vejledning understreger, at den enkelte skal læres, vejledes, rådgives og tilskyndes til at blive mobil på tværs af arbejdsmarkeder, brancher, fag og sektorer. Kompetencer kan opnås gennem uddannelse, men også gennem sociale aktiviteter, for eksempel på arbejdet, i familien, ved frivilligt arbejde osv. Det indebærer, at det anerkendes, at kompetenceudvikling kan ske gennem uddannelse, men også via uformelle aktiviteter. Der skal skabes et sammenhængende og fleksibelt uddannelsessystem. Traditionelt er uddannel-sessystemet adskilt i "bokse"; fra grunduddannelser til videregående uddannelser er alle niveauer muret inde bag hver deres sæt af formelle adgangskrav. Kompetenceudvikling kræver, at murene falder, og at der etableres mange indgange (for alle på alle kompetenceniveauer), at der etableres lette overgange (et sammenhængende meritoverførselssystem), og at der udvikles åbne tilgange (at adgangskravene baseres på realkompetencer såvel som formelle kompetencer). Der skal skabes et sammenhængende og fleksibelt uddannelsessystem. Traditionelt er uddannel-sessystemet adskilt i "bokse"; fra grunduddannelser til videregående uddannelser er alle niveauer muret inde bag hver deres sæt af formelle adgangskrav. Kompetenceudvikling kræver, at murene falder, og at der etableres mange indgange (for alle på alle kompetenceniveauer), at der etableres lette overgange (et sammenhængende meritoverførselssystem), og at der udvikles åbne tilgange (at adgangskravene baseres på realkompetencer såvel som formelle kompetencer). Der skal dannes et sammenhængende system for rådgivning og vejledning. Hidtil har vejledning været spredt på mange institutioner og foregået ved personkontakt. I fremtiden bør der etableres et system, der er overskueligt, sammenhængende og kendt af unge og voksne som det sted, hvor man kan henvende sig om alle typer uddannelses- og karrierespørgsmål Mobication udfordrer dermed ikke bare den århundredlange opdeling i grund-, ungdoms-, arbejdsmarkeds-, professions- og videregående uddannelser. Den udfordrer også den traditionelle fordeling af indflydelse på uddannelserne, hvor det er kommuner og lærere, der har indflydelse på folkeskole og ungdomsuddannelser, arbejdsmarkedets parter, der har indflydelse på erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelserne, politikkerne. Finansieres af Region Syddanmark Projekt ”Mobication fra grundskole til erhvervsliv”, finansieres af Region Syddanmarks Uddannelsespuljeojektet Projektet gennemføres i perioden Regionsrådet har bevilget kr. til projektet. Det er et projekt der blevet til via 3 delprojekter ansøgning fra uu- lillebælt omkring UEA undervisningsforløb- ansøgning fra UU Haderslev om udarbejdigelse af individuelle forløb samt EUC`s ansøgning omkring øget kontakt til virksomhederne således der kommer flere praktikpladsen. Samarbejdapartner i vores region EUC Lillebælt. UU Lillebælt (Fredericia og Middelfart). Fredericia Kommune, Skoleafdelingen Middelfart Kommune, Skoleafdelingen IBC Fredericia/Middelfart SOSU Middelfart SOSU Fredericia Lokale beskæftigelsesråd (LBR) Middelfart og Fredericia Dansk Industri Lokale virksomheder i Fredericia og Middelfart Målet er: Overordnet mål: At synliggøre erhvervsuddannelserne som attraktiv karrierevej efter grundskolen både for stærke elever og elever der behov hjælp/støtte udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

4 Mobications succeskriterier på individniveau
Mindst 80% af de eleverne synes, at de lærer mere end de plejer Øge elevens motivation for læring og uddannelse Læringsforløbene er lærerige for både fagligt stærke og fagligt svage unge Eleven får indblik i det lokale arbejdsliv uddannelses- og jobmuligheder Der udvikles konkrete tiltag i et samarbejde mellem en elev, skolen, forældrene, mentor og erhvervsliv fx gennem erhvervspraktik og virksomhedsbesøg Sætter et spejl op foan eleverne. Former elevernes verdensbillede deres selvopfattelse- grundæag for mere nuanceret uddannelsesvalg Kan opnå mere vekselvirkning i skolen ( mindre skoletræt)- mellem teori og praksis Find et problem- stil spørgsmål- søg svar- beskriv din viden Målrettede aktiviteret for at realisere læring Meta refelktionsovelse PRAKTIKKEN I VIRKSOMHEDERNE SKAL VIRKE SOM EN PÆDAGOGISK VENTIL- ET FRIGØRELSESRUM LERANING BY DOING Eleverne forstår ikke altid hvad de skal lære og hvad de ikke lærere. Ved aktiv deltagelse og en vis selvbestemmelse i læringsprocessen lærer de at strukturere deres viden- Eleverne kommer til at indgå i et sammenhæng SE ILLERISMODEL SIDE 64

5 Marianne Kent Christensen
Mobication Marianne Kent Christensen

6 Marianne Kent Christensen
Udvikling af undervisningsforløb i de lokale virksomheder, kan eksempelvis være hvor virksomhederne kan fungere som: Samarbejdet med virksomhederne 75 styk Mobication Marianne Kent Christensen

7 Marianne Kent Christensen
Udvikling af undervisningsforløb i de lokale virksomheder, kan eksempelvis være hvor virksomhederne kan fungere som: Samarbejdet med virksomhederne 75 styk Mobication Marianne Kent Christensen

8 Projektets faser  Projektet har to spor 1. Spor 1 henvender sig til hele klasser i grundskolens klasse. Der skal udvikles forskellige forløb, som udvikles i fællesskab mellem lærere på grundskolen, lærer på erhvervsuddannelser og virksomhedsansatte. Forløbene skal afvikles i den almindelige undervisning på grundskolen, f.eks. i forbindelse med temauger. Spor 2 henvender sig til enkelte, skoletrætte elever. I samarbejde mellem skole, elev, forældre og erhverv skal der laves individuelle aftaler om særlige forløb med f.eks. virksomhedspraktik og brobygning til erhvervsuddannelser. Første fase, organisering, samarbejde og etablering, november 2011 til juli 2012, har til formål, at skabe netværk, etablere samarbejdsaftaler og udvikle og afvikle kurser for involverede interessenter. Finde virksomheder der via Partnerskabsaftaler vil deltage- afvikle kurser for alle i foråret ( 2 eftermidddage som opstart på arbejdsgrupperne give et fælles fundament – udgangspunkt- kendskab til hinandens ekspertviden- Der er 4 skoler med fra Fredericia: Skjoldborgvejen,bakkeskolen,købmagergade Erritsø- 2 skoler fra Middelfart: Vestre og Østre Forløb på Det er aftalt at arbejde med følgende forløb som skolerne skal fordeles på: SOP 1 skole fra Middelfart 1 skole fra Fredericia IBC tilknyttes 1 skoler EUC tilknyttes 3 skoler Skema til udvikling af undervisningsmateriale- Kurserne kommer til at køre i eftreåret klasse fra hver skole Udvikle UEA MATERIALE SAMTIDIG MED I GRUPPERNE til opvarmning før mobi-forløb 1 fase skal der 6 tværfaglige forløb- 6 UEA FORLØB I Lillebælt bliver det 6 forløb- Deltager 2 lærere fra hver grundsskole per klasse 1 lærere på eud per klasse mindst 15 virksomheder med 30 medarbejder? Jeg er meget med i processen som projektleder i 1. fase 2. fase: Anden fase, udvikling af forløb, er skoleåret , hvor formålet er, at udvikle og gennemføre pilotprojekter, som justeres og tilrettes ift. løbende evalueringer. I denne fase skal der udvikles dels samlede klasseforløb og forløb for enkelt elever. Tredje fase, implementering, skoleåret , har til formål, at implementere de udviklede metoder, redskaber og samarbejdsprojekter på en bredere gruppe af elever og samarbejdspartnere. Sigtet er forankring. Dobbelt så mange 12 uea og 12 mobi 1000 grundskoleelever – 25 klasser 25 skolelærere Fjerde fase, slutevaluering og formidling, august til oktober 2014, udarbejdes en afsluttende evaluering og formidling af projektets resultater.

9 Mobication fra grundskole til erhvervslivet
Styregrupper Verificere temaugerne i materialeportalen RUR og Pressemeddelelser Sætter et spejl op foan eleverne. Former elevernes verdensbillede deres selvopfattelse- grundæag for mere nuanceret uddannelsesvalg Kan opnå mere vekselvirkning i skolen ( mindre skoletræt)- mellem teori og praksis Find et problem- stil spørgsmål- søg svar- beskriv din viden Målrettede aktiviteret for at realisere læring Meta refelktionsovelse PRAKTIKKEN I VIRKSOMHEDERNE SKAL VIRKE SOM EN PÆDAGOGISK VENTIL- ET FRIGØRELSESRUM LERANING BY DOING Eleverne forstår ikke altid hvad de skal lære og hvad de ikke lærere. Ved aktiv deltagelse og en vis selvbestemmelse i læringsprocessen lærer de at strukturere deres viden- Eleverne kommer til at indgå i et sammenhæng SE ILLERISMODEL SIDE 64

10 I projektperioden skal der i et samarbejde udvikles :
Konkrete UEA-forløb Undervisning/besøg i lokale virksomheder Tværfaglige forløb for grundskolens 7.-9.klasse i fagene dansk, samfundsfag, engelsk og matematik på EUD Efteruddannelsesforløb, kurser, jobswop Jo var der udfordringer lærerne især mændene var meget skæptiske- det var ikke et helt ok møde idet der blev projekteret frustrationer ud pga af udmeldingen om at skolen skulle deltage. Der var også udfordringer med hensyn til valg af eud- forløb- Idet skolen skulle have to forløb med skal det ene være sosu.

11 Efterbehandling på skolen af mobi-forløbene
Projektuge(r) før projektugen UEA- undervisning Torsdag - fredag EUD mobi- forløb Undervisning på 2-3 dage på EUD TEMAUGEN Besøg på mentorvirksomhed og udarbejdelse af projektopgave i virksomheden 2 virksomhedsbesøg Efterbehandling på skolen af mobi-forløbene MANDAG EFTER TEMAUGEN Ud over de tværfaglige undervisningsforløb for hele klasser er det også et mål for projektet, at der udvikles koncepter for kortere forløb for enkelte elever, som har mistet gnisten og motivationen og derfor har brug for ”et sceneskift”. De individuelle forløb kan være rene praktikforløb i en lokal virksomhed og det kan være forløb, som kombinerer praktik på en erhvervsskole og praktik i en lokal virksomhed. Målet med forløbene er, at eleverne så hurtigt som muligt vender motiverede tilbage til undervisningen i deres klasse. Projektlederen tager sammen med tovholder, skoleleder og uddannelsesvejleder på den enkelte skole initiativ til de individuelle forløb. Hver enkelt klasse der deltager i projektet skal onsdag -torsdag og fredag før projektugen have UEA- undervisning i relation til selvkendskab, erhvervskendskab. Materialet udvikles i de tværfaglige netværksgrupper. Der tages endvidere individuelt stilling til, hvilken grundpakke den unge vil følge i ”mobi-ugen” ,såfremt det bliver model 1. Yderligere tildeles(vælger) eleverne -i grupper på tre/ fire personer – en mentorvirksomhed, de skal have et læringsforløb i. Hvilket vil sige, de skal besøge virksomheden, evt. være i praktik og lave en af virksomheden stillet opgave. Opgaven kan være ide -udvikling, problemløsning. Opgaven er udviklet af det tværfaglige team i samarbejde med virksomheden. Eleverne skal mandag efter projektugen evaluere og ”sende” opgaven til deres virksomhed  Give eleverne forståelse af: Samfundet og dets udvikling Virksomhedernes og de ansattes rolle i erhvervsmæssig og samfundsmæssig sammenhæng Arbejdsmarkeds/samfundsforhold Arbejdspladsens kultur Arbejdsidentitet

12 Mindst 80% af de eleverne synes, at de lærer mere end de plejer Øge elevens motivation for læring og uddannelse Læringsforløbene er lærerige for både fagligt stærke og fagligt svage unge Eleven får indblik i det lokale arbejdsliv uddannelses- og jobmuligheder Sætter et spejl op foan eleverne. Former elevernes verdensbillede deres selvopfattelse- grundæag for mere nuanceret uddannelsesvalg Kan opnå mere vekselvirkning i skolen ( mindre skoletræt)- mellem teori og praksis Find et problem- stil spørgsmål- søg svar- beskriv din viden Målrettede aktiviteret for at realisere læring Meta refelktionsovelse PRAKTIKKEN I VIRKSOMHEDERNE SKAL VIRKE SOM EN PÆDAGOGISK VENTIL- ET FRIGØRELSESRUM LERANING BY DOING Eleverne forstår ikke altid hvad de skal lære og hvad de ikke lærere. Ved aktiv deltagelse og en vis selvbestemmelse i læringsprocessen lærer de at strukturere deres viden- Eleverne kommer til at indgå i et sammenhæng SE ILLERISMODEL SIDE 64

13

14 EUC Lillebælt : Hvad er en erhvervsuddannelse ved Inger Dahl Nissen IBC Fredericia : Hvad er en erhvervsuddannelse på HG ved Jesper Navne Social og Sundhedsskolen Fyn ; Hvad er er Social og Sundhedsuddannelse ved Søren Skovsen Sørensen

15 Projektets milepæle Skema side 8 i mappen

16 Marianne Kent Christensen
Udvikling af undervisningsforløb via ”materialeplatformen” Bilag 1: Indeholder en beskrivelse af udvikling, gennemførelse og evaluering af undervisningsforløb på erhvervsskolen Bilag 2: Indeholde en beskrivelse af udvikling, gennemførelse og evaluering af konkrete UEA-forløb i folkeskolen Bilag 3: Indeholder en beskrivelse af udvikling af konkrete undervisningsforløb i virksomheder For at undervisningsforløbene fremadrettet kan anvendes på andre folkeskoler og danne grundlag for fremtidige partnerskabsaftaler skal de beskrives inden for rammerne på ”en materialeplatform” (bilag 1-3), der via Mobications hjemmeside offentliggøres, når projektet afsluttes. Samarbejdskonceptet mellem erhvervsskolen, erhvervslivet og folkeskolen I projektperioden skal der i et samarbejde udvikles konkrete UEA-forløb, undervisning/besøg i lokale virksomheder og tværfaglige forløb for grundskolens 7.-9.klasse i fagene dansk, samfundsfag, engelsk og matematik. Det primære formål er at synliggøre og afprøve folkeskolens fags anvendelighed på erhvervsuddannelser og i erhvervslivet og at eleverne oplever relevans mellem folkeskolens fag og det kommende arbejdsliv. Yderligere har projektet fokus på enkelte elever, som har mistet gnisten og motivationen og derfor har brug for ”et sceneskift” i form af individuelle forløb. Forløbene kan være rene praktikforløb i en lokal virksomhed eller kombineret forløb vekslende mellem praktik på en erhvervsskole og praktik i en lokal virksomhed. Målet med forløbene er, at eleverne så hurtigt som muligt vender motiverede tilbage til undervisningen i deres klasse. De individuelle undervisningsforløb igangsættes i et samarbejde mellem folkeskolen, UU, erhvervsskolerne og erhvervslivet Ansvarsfordeling i udformning af materialeplatformen: Når undervisningsforløbet er afsluttet skal der foreligge en nuanceret ”materialeplatform”, der verificerer forløbene. Det er overordnet tovholderens ansvar, dog kan man i de selv-organiserende grupper vælge at strukturere arbejdet og anvende tovholderens ressourcer anderledes. Undervisningsmaterialet til undervisningsforløbet, virksomhedsforløbene og UEA- undervisningen skal være færdigudviklet inden sommerferien. Evalueringen og videregivelse af stafetten skal være færdig senest 14 dage efter projektugen er afsluttet.  Ansvarsfordeling i udformning af materialeplatformen:  ansvarsfordeling: Mobication Marianne Kent Christensen

17 Marianne Kent Christensen
Bilag 1 og 2: De fagdidaktiske og pædagogiske overvejelser i undervisningsforløbene Det der tilstræbes at opnå i undervisningsforløbet, især med fokus på praksisnærhed og anvendelsesorientering Vi ønskede at styrke elevernes kompetencer indenfor: Idegenerering og produktudvikling Salg og markedsføring Handelsregning, procentregning og kalkulation Fremmedsprog gennem kort personlig præsentation på engelsk. Personlige kompetencer gennem gruppearbejder og fremlæggelser, både individuelt og gruppevis Anvendelse af kreative materialer ” lykkeposen ”. Anvendelse af IT værktøjer, Office - pakken og Internet. . Praksisnærhed og anvendelsesorientering er fastlagte elementer i erhvervsuddannelserne (eud) på bekendtgørelsesniveau. I henhold til bekendtgørelse 1514 om erhvervsuddannelser af (undervisningsministeriet, 2010) skal erhvervsuddannelse sikre at eleverne møder ’relevant faglighed gennem praksisnære sammenhænge’ (§57, stk. 2), for at opnå indsigt i fagenes ’faktiske anvendelse i de andre fag og anvendelsesområder’ (§23). Anvendelsesorientering defineres som en proces, hvor kompetencer og faglighed bringes i konkret anvendelse såvel indenfor som uden for skoleverdenen. For at der kan tales om anvendelsesorientering, skal forhold fra omverdenen således være inddraget; Således at de almene problemstillinger belyses konkret og praksisrettet ,hvorved personlige kompetencer anvendes og udvikles. Mobication Marianne Kent Christensen

18 Bilag 1, 2 og 3: Rammer for undervisningsforløbet
Der skal herunder være en kort beskrivelse af følgende elementer: Klassetrin/aldersgruppe/antal elever Tidsforbrug både mht. forberedelse og udførelse. Fordeling af lektioner - i undervisningslokalet? - i værkstedet ?– Hvor undervisningen foregår? Fordeling af undervisningstid mellem eksempelvis grundskole, erhvervsskole, virksomhed, elever fra erhvervsskolen eller eventuelle gæstelærere Elevernes forudsætning, hvilke ting/emner eleverne skal forberedes på inden undervisningsforløbet opstartes på erhvervsskolen (eventuelt via UEA-undervisningsforløb) Hvem der underviser i hvad Se også erritsøes centealskoles beskrivelse den er rifgtig god Mobication Marianne Kent Christensen

19 Rammer for undervisningsforløbet
Projektet er tilrettelagt 8. årgang I første udgave til 18 elever Vi har brugt ca. 14 timer (dansk og IT/Innovationstimer) til forberedelsen, hvor eleverne via teori og praksis har fået kendskab til dokumentargenren. I samme tidsrum har de i grupper lavet deres egen dokumentarfilm, da denne del ikke skal være nyt for dem, når de står i virksomheden. Vi bruger halvanden dag i erhvervsskolens værksted. ca. 9 timer. . Erhvervsskolens lærer forestår undervisningen i disse timer, med hjælp fra folkeskolens lærere (2 stk.). 4 -5 timer i de to virksomheder, til interview, rundvisning og info om virksomheden Ca timer på skolen til tysksproget manual til gennemgangsmåler, redigering af dokumentarfilm og forberedelse af fremlæggelse. Denne undervisning/vejledning foreståes af folkeskolens lærere (2 stk. + 1 tysklærer) 2 timer til fremlæggelse i erhvervsskolens auditorium. Vi har ca. 10 timer på skolen ugen før. Disse timer bruges til introduktion, arbejde med spørgsmål til interview, finde musik til film og lign. Det er en forudsætning, at eleverne har kendskab til dokumentargenren, at stille kvalificerede spørgsmål, at filme, videoredigering, brugen af lovlig musik (Creative Commons), ligninger, elektricitet/svagstrøm, tysksproget.

20 Tema og de faglige udgangspunkter
Skal indeholde en beskrivelse af fag og fagmål. Hvilke folkeskolefag indgår og hvad er målet med undervisningen. Fag: Innovation, herunder Idegenerering m.m. Salg og Service, herunder målgrupper og produktanalyse Erhvervsøkonomi, herunder kalkulation og procentregning Engelsk, kort mundtlig præsentation IT, brug af PowerPoint, Excel, Word og Internet Fagmål: arbejde med innovation og personlig og faglig udvikling (livslang læring) i faglige og organisatoriske omstillingsprocesser samarbejde med andre og bidrage til drøftelse og løsning af problemstillinger og dermed tage medansvar for den faglige, personlige og sociale del af en arbejdsproces, medvirke ved planlægning af salgs- og mar- kedsføringsaktiviteter, herunder målgrupper forholde sig til forretningsforståelse ved at medvirke i løsning af konkrete opgaver, tilpasse kommunikation sprogligt, kulturelt og teknologisk I præsentationsøjemed, anvende teknologiske værktøjer rationelt og hensigtsmæssigt ved opgaveløsning, udføre konkrete beregninger med og uden anvendelse af hjælpemidler på baggrund af talforståelse. Mobication Marianne Kent Christensen

21 Marianne Kent Christensen
Bilag 1, 2 og 3: Undervisningsmateriale- Alt undervisningsmateriale ift. undervisningsforløbene vedlægges. En kort beskrivelse af den praktiske udførelse En materialeliste-undervisningsmateriale Eventuelle eksempler på ”forsøgsvejledning ”/elevark Brugen af IT i forløbene Eleverne blev udstyret med en ” lykkepose ” med piberensere, sugerør m.m. Se lykkeposens indhold og ” priser ” på vedlagte prisliste. Folkeskolen havde ca. brugt 400 kr. på materialeindkøb. Ud fra lykkeposen skulle eleverne lave og præsentere et produkt for de andre elever. Der var ret frie rammer til at vælge produkt, men de skulle kunne finde målgruppe, beregne købs- og salgspris, præsentere produktet og argumentere for hvorfor vi andre skulle købe det. Desuden skolens PowerPoints og materialekasser til at klippe og klistre. Mobication Marianne Kent Christensen

22 Bilag 1, 2 og 3:Evaluering af forløbene
Er fagmålene opnået? Opnåede I de tiltænkte pædagogiske og didaktiske mål både i forhold til eleverne og i forhold til erhvervsuddannelsernes/ folkeskolens mål? Undervisningsmaterialet, hvilken effekt har det på læringen? Styrken i undervisningsforløbene og hvorfor der netop samarbejdes omkring de valgte fagmål i erhvervsuddannelsens regi Var forløbet på erhvervsskolen planlagt hensigtsmæssigt og kan man gøre noget anderledes i næste undervisningsforløb? Hvilke eftervirkninger og konsekvenser har I set blandt elever ved at arbejde med forlagt undervisningsforløb? SKOLERNE EVALUERES OGSÅ EFTER 1 FORLØB Anne Marie 4 elever fra vester skole 4 elever fra skjoldborgsskole - 2 lærere fra begge skoler- virksomheder kommer på også evalueres. Mobication Marianne Kent Christensen

23 Marianne Kent Christensen
Udvikling af undervisningsforløb i de lokale virksomheder, kan eksempelvis være hvor virksomhederne kan fungere som: Samarbejdet med virksomhederne 75 styk Mobication Marianne Kent Christensen

24 Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsorientering (UEA)
UEA er et timeløst obligatorisk fag i folkeskolen på linje med færdsels- og seksualundervisning. Det er klasselæreren, som er ansvarlig for at indarbejde UEA i klassens årsplan fra 1. klasse til 9. klasse. EFTER 9. KLASSE SKAL ELEVERNE TRÆFFRE DET RETTE VALG OG DET SKAL VI I FÆLLESSKAB HJÆLPE HINANDEN MED. Især når der er kommet ungepakke 2 hvor vi som vejleder primært kun må tage os af de elever der har særlige behov for vejledning Mobication Marianne Kent Christensen

25 Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsorientering (UEA)
Formålet er, at den enkelte elev tilegner sig et bredt kendskab til uddannelses- og erhvervsmulighederne og indser værdien af at gennemføre en uddannelse. UEA kan inddrage det omgivende samfund, således eleven får kendskab til levevilkår og livsformer samt indsigt i forhold, historie, kultur og vilkår, der er knyttet til uddannelse, erhverv og arbejdsmarked i en global verden. Grundlæggende er det at få en realistisk forståelse af egen kompetencer- kvalitet og værdier og på den anden side at få en fotståelse af arbejdsmarkeds indretning- funktion- de behov, muligheder og begræsninger der er- Formålet er En synliggørelse af UEA I UNDERVISNINGEN er vigtigt for at eleven møder den mangfoldighed og foranderlig virklighed- som skoloen skal være med til at ruste dem til at fungere- det nogle teoretiker skal posetiv uncertensit usikkerheden i valget Bringe skolen ud i livet og livet ind på skolen Mobication Marianne Kent Christensen

26 I UEA-undervisningen kan man arbejde med:
Selvindsigt og forståelse for egen adfærd Udfordringerne i egen valgkompetence og konsekvensvurdering af eget valg Forståelse for sammenhæng mellem uddannelse og erhverv Realistisk forestillinger om uddannelse og job UDVIKLE FAGLIGE PERSONLIGE OG SOCIALE KOMPETENCER Træffe et kvalificeret valg Indse betydningen af livslang læring Forholde sig til forhold og vilkår, som er knyttet til uddannelsr, beskæftigelse og arbejdsmarkedet Et breder kendskab til personlige og samfundsmæssige forhold Eleverne udfordres og arbejder med virkeligheden- udvidere deres individuelle fortsåelse af verden omkring dem Mobication Marianne Kent Christensen

27 Marianne Kent Christensen
Udvikling af undervisningsforløb i de lokale virksomheder, kan eksempelvis være hvor virksomhederne kan fungere som: Samarbejdet med virksomhederne 75 styk Mobication Marianne Kent Christensen

28 Inspiration til UEA - forløb
Materialet består af syv film, som berører temaer som uddannelse, arbejdsmarked, identitet, selvforståelse, tilhørsforhold, religion, medborgerskab og ekstremisme - med tilhørende opgavesæt og lærermateriale. Materialet kan hjælpe unge til afklaring af deres uddannelsesvalg og er især rettet mod unge med anden etnisk baggrund end dansk. Unge med etnisk dansk baggrund kan dog også have glæde af materialet. Dansk byggeri har udgivet et materiale til brug i matematikundervisningen i grundskolen på 7. og 8. klassetrin. ’Regn med byggeri og anlæg’ er et temaoplæg beregnet til undervisning i folkeskolens klasse. Materialet tager udgangspunkt i faget matematik, og kan anvendes i dette fag alene. Derudover kan materialet med fordel lægge op til et tværfagligt forløb mellem matematik og emnet uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. Mobication Marianne Kent Christensen

29

30

31

32 Virksomhedsbesøg Citat fra ”Fordi du skal” Lise Egholm
”Overordnet skal vi ”opdrage” eleverne til maxisamfundet. Derfor er det vigtigt at give eleverne en bevidsthed om deres rolle i fællesskabet især i forbindelse med virksomhedsbesøg. Som elev gør man ikke bare, hvad man har lyst til. Man er forpligtet over for sig selv og over for fællesskabet i klassen.” Citat fra ”Fordi du skal” Lise Egholm Forberedelse før et virksomhedsbesøg Det er vigtigt at læreren er en rollemodel , et vikarierende selv, i forbindelse med et virksomhedsbesøg. Læreren skal derfor være utrolig tydelig og klar og signalere at dette virksomhedsbesøg betyder noget for fællesskabet, for den enkelte og for skolens omdømme. Skolelederen bør måske også komme på besøg i klassen give en peptalk om vigtigheden i god opførsel . Derfor er det af stor betydning at læreren inden virksomhedsbesøget italesætter elevernes kropssprog ,opførsel og arbejde med elevernes situationsfornemmelse. Eller mangel på samme. udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

33 Marianne Kent Christensen
Mobication Marianne Kent Christensen

34 Karriere A/S – Vi skal på virksomhedsbesøg”
”For at undgå, at besøget på virksomheden bliver uvedkommende og hurtigt glemt, er det vigtigt, at eleverne kommer i dybden med den virksomhed, de skal besøge.” ” Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at: analysere arbejdsmarkedsforhold, herunder vilkår for medarbejdere og selvstændige, kende til muligheder for at etablere og drive egen virksomhed • kende til det globale arbejdsmarked • anvende regler om undervisnings- og arbejdsmiljø” Materialet består af syv film, som berører temaer som uddannelse, arbejdsmarked, identitet, selvforståelse, tilhørsforhold, religion, medborgerskab og ekstremisme - med tilhørende opgavesæt og lærermateriale. Materialet kan hjælpe unge til afklaring af deres uddannelsesvalg og er især rettet mod unge med anden etnisk baggrund end dansk. Unge med etnisk dansk baggrund kan dog også have glæde af materialet. Dansk byggeri har udgivet et materiale til brug i matematikundervisningen i grundskolen på 7. og 8. klassetrin. ’Regn med byggeri og anlæg’ er et temaoplæg beregnet til undervisning i folkeskolens klasse. Materialet tager udgangspunkt i faget matematik, og kan anvendes i dette fag alene. Derudover kan materialet med fordel lægge op til et tværfagligt forløb mellem matematik og emnet uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering. Mobication Marianne Kent Christensen

35 Virksomhedsbesøget skal ses som en undervisningssituation.
Derfor bør lærerne være aktivt spørgende eksempelvis i for hold til ukendte fagsprog ,ord, eller arbejdsgange der er uforståelige for en del af eleverne. Den der arbejder lærere. Ofte er det læreren selv, der bliver meget dygtig af at forklare tingene, en eleverne bliver det ikke. De bliver passive af at lytte for længe Det er et projekt der blevet til via 3 delprojekter ansøgning fra uu- lillebælt omkring UEA undervisningsforløb- ansøgning fra UU Haderslev om udarbejdigelse af individuelle forløb samt EUC`s ansøgning omkring øget kontakt til virksomhederne således der kommer flere praktikpladsen. Samarbejdapartner i vores region EUC Lillebælt. UU Lillebælt (Fredericia og Middelfart). Fredericia Kommune, Skoleafdelingen Middelfart Kommune, Skoleafdelingen IBC Fredericia/Middelfart SOSU Middelfart SOSU Fredericia Lokale beskæftigelsesråd (LBR) Middelfart og Fredericia Dansk Industri Lokale virksomheder i Fredericia og Middelfart Målet er: Overordnet mål: At synliggøre erhvervsuddannelserne som attraktiv karrierevej efter grundskolen både for stærke elever og elever der behov hjælp/støtte udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

36 Marianne Kent Christensen
I min optik er det udviklende og lærerige i virksomhedsbesøgende for elever og lærere følgende: Viden om lokale virksomheder Viden om arbejdsidentitet og arbejdskultur Job og uddannelsesmuligheder De ansattes uddannelsesrejse- mange har mere end en uddannelse De ansattes eget syn på deres lyst til at gå i folkeskolen og kontra nu Viden om fagtermer i virksomheden - hvad fag og fagmål kan bruges fra skolen Viden om hvilke personlige og sociale kompetencer virksomheden ser på før de ansætter en ny medarbejder Sygdom og fravær Kendskab og viden om andre menneskers liv samt arbejdsliv En mere eksistentialistisk tilgang til arbejdslivet – og hermed virksomhedsbesøg Udvikling af undervisningsforløb i de lokale virksomheder, kan eksempelvis være hvor virksomhederne kan fungere som: Samarbejdet med virksomhederne 75 styk Mobication Marianne Kent Christensen

37 citat fra ”Fordi du skal ”af Lise Egholm
”Alle børn er fantastiske, hvis vi tør se dem, stille krav til dem og klart melde ud, hvad vi forventer af dem - og hvad de kan forvente af os” ”Gå ind og vær tydelige og klar og signaler at du er en myndighedsperson- det er mig der har stafetten det gælder på virksomhed, i klassen….” citat fra ”Fordi du skal ”af Lise Egholm Eleverne lære mest ved at finde oplysningerne selv. Forberedelsen før virksomhedsbesøget er vigtigt. Stil derfor opgaven Hvad laver virksomheden? Hvem er ansat i virksomheden Hvad er der specielt ved virksomheden? Hvad er et virksomhedsbesøg ( Glenns materiale og Fridas materiale) Hvilke 5 spørgsmål ønsker du selv at stille til virksomheden? Strukturere spørgsmålene og udarbejd en spørgequid således alle er aktive i forbindelse med virksomhedsbesøget.

38 Indskærp over for eleverne
• at klassen er blevet inviteret, og at man er gæst hos virksomheden • at man selvfølgelig hører efter, hvad virksomhedens medarbejdere fortæller • at man ikke piller ved noget, man ikke har fået lov til • at man slutter op om den person, der viser rundt Eleverne lære mest ved at finde oplysningerne selv. Forberedelsen før virksomhedsbesøget er vigtigt. Stil derfor opgaven Hvad laver virksomheden? Hvem er ansat i virksomheden Hvad er der specielt ved virksomheden? Hvad er et virksomhedsbesøg ( Glenns materiale og Fridas materiale) Hvilke 5 spørgsmål ønsker du selv at stille til virksomheden? Strukturere spørgsmålene og udarbejd en spørgequid således alle er aktive i forbindelse med virksomhedsbesøget.

39 Virksomhedsbesøg - vi er gæster i virksomheden
”Mig selv i et lærende fællesskab - forstå og beherske sprogets samspil og andre udtryksmidler herunder kropssprog” Film om dette: søg på youtube.com- kropssprog Girafsprog- Emma Gad Hvordan præsentere man sig: Forberedelse før et virksomhedsbesøg Det er vigtigt at læreren er en rollemodel , et vikarierende selv, i forbindelse med et virksomhedsbesøg. Læreren skal derfor være utrolig tydelig og klar og signalere at dette virksomhedsbesøg betyder noget for fællesskabet, for den enkelte og for skolens omdømme. Skolelederen bør måske også komme på besøg i klassen give en peptalk om vigtigheden i god opførsel . Derfor er det af stor betydning at læreren inden virksomhedsbesøget italesætter elevernes kropssprog ,opførsel og arbejde med elevernes situationsfornemmelse. Eller mangel på samme. udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

40 Elevernes forberedelse før virksomhedsbesøget
Eleverne lære mest ved at finde oplysningerne selv. Forberedelsen før virksomhedsbesøget er vigtigt. Stil derfor opgaver Hvad er en virksomhed? Hvad er en fagforening? Hvad laver virksomheden? Hvem er ansat i virksomheden Hvad er der specielt ved virksomheden? Hvad er et virksomhedsbesøg ? Hvilke 5 spørgsmål ønsker du selv at stille til virksomheden?  Strukturere spørgsmålene og udarbejd en spørge guid således alle er aktive i forbindelse med virksomhedsbesøget. se gleen og fridas materila Det er et projekt der blevet til via 3 delprojekter ansøgning fra uu- lillebælt omkring UEA undervisningsforløb- ansøgning fra UU Haderslev om udarbejdigelse af individuelle forløb samt EUC`s ansøgning omkring øget kontakt til virksomhederne således der kommer flere praktikpladsen. Samarbejdapartner i vores region EUC Lillebælt. UU Lillebælt (Fredericia og Middelfart). Fredericia Kommune, Skoleafdelingen Middelfart Kommune, Skoleafdelingen IBC Fredericia/Middelfart SOSU Middelfart SOSU Fredericia Lokale beskæftigelsesråd (LBR) Middelfart og Fredericia Dansk Industri Lokale virksomheder i Fredericia og Middelfart Målet er: Overordnet mål: At synliggøre erhvervsuddannelserne som attraktiv karrierevej efter grundskolen både for stærke elever og elever der behov hjælp/støtte udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

41 Virksomheden skulle meget gerne have
For en travl virksomhed er det en stor ting at bruge tid og ressourcer på at tage imod en klasse. Derfor er det vigtigt, at virksomheden føler, at besøget bliver taget seriøst, og at eleverne får noget ud af det. Virksomheden skulle meget gerne have mod på at tage imod andre klasser senere hen. Eleverne lære mest ved at finde oplysningerne selv. Forberedelsen før virksomhedsbesøget er vigtigt. Stil derfor opgaven Hvad laver virksomheden? Hvem er ansat i virksomheden Hvad er der specielt ved virksomheden? Hvad er et virksomhedsbesøg ( Glenns materiale og Fridas materiale) Hvilke 5 spørgsmål ønsker du selv at stille til virksomheden? Strukturere spørgsmålene og udarbejd en spørgequid således alle er aktive i forbindelse med virksomhedsbesøget.

42 Virksomhedsbesøget skal ses som en undervisningssituation.
Efterbehandling af virksomhedsbesøget En opgave der løses i virksomheden Virksomheden stiller en opgave omkring et problem/ en udfordring der er relevant for virksomheden ( Bakkeskolen) Virksomhedens ansatte interviewes omkring deres jobprofil/ uddannelsesrejse(Erritsø) Fremlæggelse af virksomhedsbesøgene og Mobicationugen (Skjoldborgvejens skole) Brev til virksomheden (Vestre skole) Den der arbejder lærere. Ofte er det læreren selv, der bliver meget dygtig af at forklare tingene, en eleverne bliver det ikke. De bliver passive af at lytte for længe Det er et projekt der blevet til via 3 delprojekter ansøgning fra uu- lillebælt omkring UEA undervisningsforløb- ansøgning fra UU Haderslev om udarbejdigelse af individuelle forløb samt EUC`s ansøgning omkring øget kontakt til virksomhederne således der kommer flere praktikpladsen. Samarbejdapartner i vores region EUC Lillebælt. UU Lillebælt (Fredericia og Middelfart). Fredericia Kommune, Skoleafdelingen Middelfart Kommune, Skoleafdelingen IBC Fredericia/Middelfart SOSU Middelfart SOSU Fredericia Lokale beskæftigelsesråd (LBR) Middelfart og Fredericia Dansk Industri Lokale virksomheder i Fredericia og Middelfart Målet er: Overordnet mål: At synliggøre erhvervsuddannelserne som attraktiv karrierevej efter grundskolen både for stærke elever og elever der behov hjælp/støtte udvikle metoder, materialer, redskaber og samarbejdskoncepter til at bygge bro mellem undervisningen i grundskolen og undervisningen på erhvervsuddannelserne, samt de krav de unge bliver mødt med af erhvervslivet. Effekt Projektet skal omfatte 2000 elever i grundskolerne, 100 lærere i grundskolerne, 50 lærere fra erhvervsuddannelserne, ca. 150 virksomheder, ca. 300 virksomhedsansatte og 20 UU-vejledere. Ansøger angiver effekt på følgende målbare indikatorer: Andelen af unge på erhvervsuddannelser, som vælger fra eller om indenfor de første tre måneder falder med 25% inden for 4 år Andelen som gennemfører en erhvervsuddannelse øges med 20% inden for 7 år Andelen, som oplever undervisningen i grundskolen og på erhvervsuddannelserne som motiverende og inspirerende, øges med 25% inden for 4 år Andelen af unge som får en uddannelsesaftale øges med 20% inden for 4 år 5% flere gennemfører en ungdomsuddannelse Skolerne Skjoldborg,bakkeskolen, købmagergade,erritsø,vestre østre elever fra 7- 9 årgang

43 Marianne Kent Christensen
Mobication Marianne Kent Christensen

44 Marianne Kent Christensen
U Projektkalender Uddannelsesforløbene planlægges i store træk via milepælsplanen Der aftales mødedatoer for temagruppen og jobswop og disse sendes / afleveres til projektlederen Der aftales møde med projektlederen omkring virksomhedsaftaler og deltagelse i temagrupperne Efterfølgende evaluering og stafetten gives videre til anden skole/klasse UC syd evaluerer Opstart af nye undervisningsforløb i efteråret 2013 Mobication Marianne Kent Christensen

45 Dialog om opstart af godt samarbejde i Temagruppen
Kort præsentation Fortæl på skift hvorledes et godt samarbejde ser ud for dig Bliv enig om hvordan I i gruppen ønsker et godt samarbejde ift. Mobication Lav aftaler om 1 møde og udfyld milepælsplanen nu eller på 1. møde Mobication Marianne Kent Christensen

46 Marianne Kent Christensen
1. Mødedato afleveres til projektleder i dag Timesedler afleveres i dag Mobication Marianne Kent Christensen

47

48


Download ppt "Program Velkomst og intro til Mobication"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google