Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik."— Præsentationens transcript:

1 Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik på den aktuelle side >Gitter og hjælpelinjer 2. Sæt hak >Vis tegnehjælpelinjer på skærmen 3. >OK Skriv presenters navn(e) her Best Case #2 Flextek + Skolen i Midten (7. og 8. klasse)

2 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer ”5 hurtige” om samspillet i casen 1) Klassetrin: 7. og 8. klasse 2) Fag i forløbet: Dansk, matematik, fysik/kemi, UEA, historie 3) Omfang: 20-25 elever + 2 lærere 4) Virksomhedstype: Programmering og salg af robotter (Flextek), og andre aktører: a) Bråskov Efterskole (efterskole med Legomindstorm-lokale) b) Økolariet (Robottema) 5) Formål: Få kendskab til nogle faglige begreber omkring robotstyring og teknologiens historie (Økolariet), samt kendskab til virksomheden og uddannelse/jobs 2 Dato

3 Samspil-forløbets konkrete aktiviteter 3 Dato

4 1) Grundkendskab 2) LEGO Mindstorm ved Bråskovgård Efterskole 3) Økolariet 4) Virksomhedsbesøg 5) KIE-modellen, opgaveløsning og forældrearrangement 4 Dato

5 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer Aktiviteter og formål  Grundkendskab (Flextek og uddannelser) – 6 lektioner • at blive bevidste om hvilke uddannelseskrav der stilles til forskellige jobfunktioner på Flextek • at få redskaber til programmering af robotten samt afprøvning af disse  Besøg på Bråskovgård – 5 lektioner • lære at programmere Lego Mindstorm • fremvise programmerede robotter samt forklare processen  Økolariet – 5 lektioner • at få kendskab til robotternes udvikling og brug i verden • løsning af given opgave gennem programmering af Lego Mindstorm robotter • fremvise programmerede robotter samt forklare hvorledes gruppen løste opgaven  Virksomhedsbesøg på Flextek – 8 lektioner • få kendskab til Flexteks historie og udvikling • gennemgang af robotudstillingen • se arbejdsbeskrivelserne i funktion  KIE-modellen, opgaveløsning og forældrearrangement – 20 lektioner • at øve sig i at lære lige så proaktivt som reaktivt • at kommunikere egne læreprocesser til andre • arbejde med problemløsning • øve sig i konstruktivt samarbejde 5 Dato

6 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  Grundkendskab – del I 1. Virksomhedskendskab – jobfunktioner og uddannelseskrav • Mål: At blive bevidste om hvilke uddannelseskrav der stilles til forskellige jobfunktioner på Flextek • Form: Elev-opgave • Aktivitet: Beskrivelse af jobfunktioner i virksomheden og uddannelseskrav ved brug af hjemmesider (se links). Elever trækker et job fra liste med jobfunktioner. • Praktiske råd: Hjemmesider og se bilag ”Mulige jobs” med eksempler på jobfunktioner”Mulige jobs” •www.ug.dkwww.ug.dk •www.minuddannelse.dkwww.minuddannelse.dk 6 Dato

7 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  Grundkendskab – del II 1. Redskaber – Programmering og styring af robotter • Mål: At få redskaber til programmering af robotter samt afprøvning af disse • Form: Eleverne deles op i grupper • Aktivitet: Eksperimentering med programmering og styring af robotter •Robotterne afleveres af en tekniker fra Flextek, som introducerer eleverne til styring og programmering as robotterne • Inspiration: Se hele samspilsforløbet: ”Overordnet program””Overordnet program” 7 Dato

8 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  LEGO Mindstorm 2. Besøg på Lego Mindstorm laboratoriet (Bråskovgård efterskole) • Formål: Lære at programmere Lego Mindstorm og fremvise programmerede robotter og samtidigt forklare processen • Aktivitet: Eleverne fra supernørdlinjen på Bråskovgård efterskole underviste eleverne fra 7. og 8. klasse i små grupper • Rollemodeller: ”Supernørder” 8 Dato

9 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  Økolariet 3. Robotteknologiens historie – undervisning i robotter på Økolariet • Mål: At få kendskab til robotternes udvikling og brug i verden; Løsning af given opgave gennem programmering af Lego Mindstorm robotter; Fremvise programmerede robotter samt forklare hvorledes gruppen løste opgaven. • Form: Besøg på Økolariet • Aktivitet: Undervisning i robotter 9 Dato

10 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  Virksomhedsbesøg 4. Besøg på Flextek • Mål: Få kendskab til Flexteks historie og udvikling; Gennemgang af robotudstillingen; Se arbejdsbeskrivelserne i funktion. • Form: Virksomhedsbesøg (8 lektioner) • Jobfunktioner: 1 direktør (maskiningeniør); 2 industriteknikere; Personale 10 Dato

11 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  KIE-modellen, opgaveløsning og forældrearrangement 5. ”Det kreative rum”, ”det innovative rum”, ”det entreprenante rum” • Mål: At øve sig i at lære lige så proaktivt som reaktivt; At kommunikere egne læreprocesser til andre; Arbejde med problemløsning; Øve sig i konstruktivt samarbejde. • Form: Elevopgave: ”Elevprojekt om robotter” ”Elevprojekt om robotter” • Aktiviteter: Lego Mindstorm bruges til at skabe noget, der gør undervisningen sjovere, og som stadig er fagligt relevant. Vælg et fag; Eleverne løser opgaven ved hjælp af KIE-modellens 3 faser; Projektet afsluttes med et forældrearrangement. 11 Dato

12 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer  KIE-modellen, opgaveløsning og forældrearrangement II 5. Forældrearrangement: • Introduktion til samarbejdsvirksomhed • Beskrivelser af uddannelser på Flextek • Præsentation af besøg på Bråskovgård og Økolariet • Forklaring af KIE-modellen • Præsentation af opgaveprodukt samt forklaring af problemløsning 12 Dato

13 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge/Formindske indryk’-knappen for at skifte mellem de forskellige niveauer Inspirations-materiale • Samspillet i detaljer: ”Overordnet program””Overordnet program” • Forskellige jobfunktioner: ”Mulige jobs” ”Mulige jobs” • KIE-modellen: ”Elevprojekt om robotter” ”Elevprojekt om robotter” • Drejebog Drejebog 13 Dato


Download ppt "Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google