Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afTilde Aagaard Redigeret for ca. et år siden
1
EnviNa TM 29 – Regulativer Torsdag den 27. marts 2014 Regulativhandleplan v/landinspektør Stig Per Andersen, Egedal Kommune stig.andersen@egekom.dk 1
2
OVERVEJELSER 2
3
BAGGRUND Inhomogent grundlag Forvekslinger i dagligdagen Terminer for grødeskæring og oprensning Retlige vedligeholdelsesforpligtigelser Tilførelser af spildevand Klassifikation Udarbejdelse af regulativer 3
4
Retlige vedligeholdelsesforpligtigelser Almindelig praksis Oprensning af broer og overkørsler, der retligt burde udføres af ejerne Kommunen påtager sig et erstatningsansvar i tilfælde af manglende vedligeholdelse Kommunens ekstraudgifter Spildevandstilledninger (sandfang) 4
5
Klassifikation Forskellige vandløbstyper Flere vandløb bærer præg af at være en del landbrugets produktionsapparat Ved omklassificering reduceres kommunens omkostninger til vedligeholdelse og kontrolfunktioner mv. 5
6
Udarbejdelse af nye regulativer Offentlige vandløb 125 km offentlige vandløb. 45 vandløb fordelt på 33 regulativer Reduktion i antallet af kommunevandløb Færre omkostningerne til opmåling og udarbejdelse af nye regulativer Uafhængig af om vandløbene er omfattet af vandplanerne 6
7
Overvejelser Forhold man skal have for øje Klassifikation af kommunevandløb, herunder rørlagte vandløbsstrækninger Vurdering af opmålingsbehov Valg af regulativtype Vedligeholdelsesbestemmelser Bredejerforpligtigelser Revisionsbehov 7
8
Klassifikation af vandløb (1) Klassifikation var et administrativt anliggende Vandløbets målsætning og vandløbskvalitet Offentlighedens interesse i vandløbets tilstand og afstrømningsevne – herunder tilførsel af vej- og spildevand Oplandets størrelse og vandløbets dimensioner Klassifikation af op- og nedstrøms liggende strækninger Naturkvalitet og rekreativ betydning 8
9
Klassifikation af vandløb (2) Lex Dohrmann Vandløb, der er anlagt til særlige private formål Vandløb, der primært tjener til afledning af vand fra private arealer Vandløb, der primært tjener til afledning af spildevand fra få ejendomme Naturbeskyttelseslovens § 3 9
10
Nedklassificering Overvejelser Miljømæssige ubetydelige og afledning af vand fra et begrænset opland Udgifterne til omlægninger af rørledninger skal afholdes af lodsejerne efter nytteprincippet Kommunen skal afholde udgiften til udarbejdelse af et partsfordeling Indbringelse for taksationskommissionerne – økonomiske fordeling Hvis vandløbet er privat, påhviler det lodsejerne selv at løse problemet 10
11
Valg af regulativtype Stor betydning for ressourceindsatsen Typisk mere overkommelige, jo mere de nye regulativbestemmelser minder om gældende bestemmelser Omvendt skal valg af regulativtype bl.a. tage hensyn til det enkelte vandløb og de faktiske forhold 11
12
Vedligeholdelsesbestemmelser og bredejerforpligtigelser Administreret ud fra fastlagte bestemmelser Er vandløbet vedligeholdt i overensstemmelse med regulativets forskrifter Er der foretaget en vurdering og/eller kontrol af vandløbets dimensioner Vage formuleringer Regulativernes bestemmelser bør udarbejdes så præcise, at der ikke er tvivl om hverken kommunens eller bredejernes forpligtelser og rettigheder 12
13
Opmålingsbehov Udarbejdelse af et vandløbsregulativ Et indgående kendskab til vandløbets topografi En ny opmåling kan begrænses/undlades Vandløbet er opmålt inden for de senere år, og oprensningsbehovet har siden været minimalt Ved vandløb med gode faldforhold og/eller henligger i ureguleret tilstand Rørlagte vandløbsstrækninger, som ikke er omlagt/reguleret siden sidste revision 13
14
Regulativrevisionsbehov Revision indenfor 3 – 5 år Opmåling og nyt regulativ En ekstra byrde Mere pragmatisk indstilling F.eks. forhold, som kan begrunde en revision af regulativet Nye regulerings- og restaureringssager kan indarbejdes i de enkelte regulativer uden en egentlig regulativrevision Åremålsbestemte revisioner er unødvendige 14
15
STATUS Vandløbsadministration skal sikre Logiske og kronologiske Vedligeholdelsesbestemmelser Kontrolbestemmelser Tilsynsbestemmelser m.v. Eksisterende budget Rammer for administrationen 15
16
Bidragsfordeling Indtil oktober 1974 Vandløbsloven omfattede både vandløb og spildevand, dvs. skattefinansieret Miljøbeskyttelsesloven Spildevandsområdet nu brugerfinansieret Kommunevandløb, der tilføres spildevand Pålægge de ansvarlige for disse kilder at yde bidrag til vandløbenes vedligeholdelse 16
17
Klassificering af vandløb Den nuværende klassifikation Tidligere kendelser om opdyrkning af f.eks. moseområder samt uddybning, regulering og rørlægning af eksisterende vandløb Tilsvarende påtog sognerådene sig i forbindelse etablering af mindre private og offentlige spildevandsanlæg tilsvarende at forestå vandløbsvedligeholdelsen 17
18
Opmålingsbehov Gældende regulativer Omkostningstung byrde, når vandløbene skal opmåles hvert 3. år e. lign. En løbende behovsorienteret pejlingsstrategi Kontrol i tilfælde af borgerhenvendelser eller ved tilsyn Kommunen har anskaffet sig et vandløbsprogram De regulativmæssige dimensioner for alle vandløb er indtastet Der er opmålingsdata for ca. 1 / 3 af vandløbene 18
19
Udarbejdelse af regulativer (1) Vedligeholdelsesbestemmelserne er ofte uklare Kan … hvis … vurderes Skal … men kan undlades Normalt … kan Normalt kun … når … mindst … behov 19
20
Udarbejdelse af regulativer (2) Vedligeholdelsespraksis 2007 – 2013 Fysiske vandløbskvalitet Risiko for oversvømmelser Fællesregulativ Ensartede bestemmelserne i hele kommunen Borgere bliver behandlet ens i hele kommunen Lettelse af den daglige administration 20
21
Restaureringstiltag mv. Behov for restaureringstiltag i mange vandløb I medfør af vandplanerne iværksættes ændret vedligeholdelse i 19 vandløb over en samlet strækning på ca. 45 km 21
22
HVAD SKAL VI I GANG MED 22
23
DET VIDERE SAGSFORLØB Regulativhandleplanen – administrativ beslutning Forudsætter ikke en fremlæggelse for offentligheden eller udtalelser fra andre myndigheder e. lign. Gennemførelsen af handleplanens anbefalinger Karakter af forvaltningsmæssige afgørelser, hvilke kan påklages 23
24
Bidragsfordeling Vedligeholdelse efter vandløbslovens forskrifter Kommunen påtager sig vedligeholdelsen efter aftale og mod betaling Vedligeholdelse udføres af interessenterne med passende frist, f.eks. ½ år Mest hensigtsmæssigt, at det er kommunen, som forestår vedligeholdelsen af broer og røroverkørsler Spildevandspåvirkede vandløb Offentlige vandløb pga. spildevandstilførsler 24
25
Klassificering Følgende vandløbskategorier nedklassificeres Opstrøms liggende strækninger i kommunevandløb med god økologisk kvalitet, hvor der er faunaspærringer i form af længere rørlagte vandløbsstrækninger og styrt m.v. Kommunevandløb, hvor god økologisk kvalitet anses at være urealistisk Kommunevandløb, der primært er anlagt med henblik på afvanding af landbrugsarealer Rørlagte vandløbsstrækninger 25
26
Nye regulativer Kriterier/erfaringerne fra vandløbsvedligeholdelse Besigtigelse og opmåling Kommunevandløb med god økologisk kvalitet, hvor målsætningsopfyldelsen er realistisk Kommunevandløb, der afleder vand fra et større opland med mange interessenter og/eller bortleder større mængder spildevand 26
27
Opmålingsbehov og -strategi Fremtidige kontrolopmåling Nuværende pejlingsstrategi Etablering af skalapælestationer o. lign. 27
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.