Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMerete Rasmussen Redigeret for ca. et år siden
1
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens
2
2 Indledning
3
Forslag og konsekvens3 Repetition første konference Processens formål Selvstyre i uddannelsessektoren – tema 1 Forskellige styringsmodeller – tema 1 Økonomi og administration – tema 2 Organisation og ledelse – tema 3 Kvalitet og udbud - tema 4 Nuværende forhold – fundament – tema 5
4
Forslag og konsekvens4 Processen – temaer Styringssystemer JuraFrihed Modeller Mulighed Aktører Begrænsning Økonomi & administration Organisering & ledelse Kvalitet & udbud Fundament Kultur & historikFaktuelle informationer 1) 2) 3)4) 5)
5
Forslag og konsekvens5 Styringssystemets opgaver Styre skolernes resultater via faglige mål og krav til indhold og kvalitet Sikre hensigtsmæssige rammebetingelser for skolernes virksomhed, herunder for bestyrelsens arbejde, skolernes ledelse og opgavevaretagelsen i øvrigt Sikre en hensigtsmæssig infrastruktur Sikre fagligt og økonomisk bæredygtige skoler Sikre et samlet udbud af uddannelser, som imødekommer landsdækkende og lokale behov
6
Forslag og konsekvens6 Styringssystemets rationale Store frihedsgrader i forvaltningen af opgaverne + Ansvar for at realisere uddannelses- og institutionspolitiske målsætninger = Sikre en optimal ressourceudnyttelse og økonomisering ved at give skolerne incitamenter til effektiv økonomisk adfærd
7
Forslag og konsekvens7 Det juridiske begreb ”Selvejende institutioner” En selvejende institution er karakteriseret ved: 1. At den har en formue, der uigenkaldeligt er udskilt fra stifterne 2. At den har et formål der er beskrevet i dens vedtægt 3. At den har en selvstændig, uafhængig ledelse 4. At den er bestemt til at virke over en længere periode
8
Forslag og konsekvens8 Den danske selvejemodel Ministerens bemyndigelse Bestyrelsens opgaver og ansvar Bestyrelsessammensætning Habilitetskrav Institutionens leder Institutionens vedtægt Sanktioner Selvejeformer Centrale områder i selvejemodellen
9
Forslag og konsekvens9 Taxametersystemet Objektive mål for aktiviteten Politisk fastsat takst pr. aktivitetsenhed Bloktilskud Fri dispositionsret
10
Forslag og konsekvens10 Taxametersystemets målsætning Orientering mod resultater Flytte midler fra uddannelser i tilbagegang til uddannelser i fremgang Hindre stigende enhedsomkostninger ved faldende aktivitet Politisk fastsatte takster
11
Forslag og konsekvens11 Aktører, rollefordeling og redskaber Centrale niveau >< decentrale niveau: Det centrale niveau har ansvaret for at definere mål og rammebetingelser for opgavens udførelse af det decentrale niveau. CentralDecentral Frihed Ansvar KontrolRapportering
12
Forslag og konsekvens12 Aktører omkring uddannelserne Politisk niveau - Regering og Folketing Systemniveau - Undervisningsministeriet - Finansministeriet - Evalueringsinstitutter Institutionsniveau - Bestyrelsen - Skolens leder - Skolens revisor Interessentniveau - Brugere og aftagere - Arbejdstager og arbejdsgiver - Kommune (skoler, sociale myndigheder m. fl.) - Piareersarfiit Individniveau - Elever, studerende, kursister - Personale
13
Forslag og konsekvens13 Kvalitet – et komplekst samspil Kvalitet ses som samspil mellem mål (omsat til undervisning og resultater) og rammevilkår/forudsætninger proces og resultater måling og systematik sikring og udvikling det centrale og det decentrale niveau
14
Forslag og konsekvens14 Kvalitet - styringsområder Central styring især om: - Uddannelsessystemets og uddannelsernes mål - Uddannelsesprocessernes rammevilkår Decentral styring især om: - Undervisningsprocesser - Brugerinvolvering
15
Forslag og konsekvens15 FOKUSPUNKTER FRA 1. KONFERENCE Skolerne kan få større råderum med hensyn til især: Personaleansvar – bl.a. ansættelser/afskedigelse Muligheder for fleksibel løndannelse Økonomisk omflytningsret mellem konti Udbygning af fysiske rammer Overførsel af under/overskud mellem årene Mulighed for hurtig tilpasning til virksomhedsønsker Oprettelse af flere hold – forsøgsuddannelser Samarbejde mellem skoler om nye uddannelser Ret til at lave Indtægtsdækket Virksomhed og beholde overskud
16
Forslag og konsekvens16 FOKUSPUNKTER FRA 1. KONFERENCE Samarbejde: Mellem skoler, mellem SIIP og skole, mellem skoler og lokalt erhvervsliv /kommune udbygges Fælles spillerregler, resultatkontrakter, aftaler Langtidsplanlægning Styrelsesordning: Rationalet ved selveje lidt uklart Fælles mål for skoler og SIIP udfoldes mere Økonomimodellers konsekvenser Betydning af bestyrelser med/uden selvejet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.