Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens."— Præsentationens transcript:

1 Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens

2 2 Indledning

3 Forslag og konsekvens3 Repetition første konference  Processens formål  Selvstyre i uddannelsessektoren – tema 1  Forskellige styringsmodeller – tema 1  Økonomi og administration – tema 2  Organisation og ledelse – tema 3  Kvalitet og udbud - tema 4  Nuværende forhold – fundament – tema 5

4 Forslag og konsekvens4 Processen – temaer Styringssystemer JuraFrihed Modeller Mulighed Aktører Begrænsning Økonomi & administration Organisering & ledelse Kvalitet & udbud Fundament Kultur & historikFaktuelle informationer 1) 2) 3)4) 5)

5 Forslag og konsekvens5 Styringssystemets opgaver  Styre skolernes resultater via faglige mål og krav til indhold og kvalitet  Sikre hensigtsmæssige rammebetingelser for skolernes virksomhed, herunder for bestyrelsens arbejde, skolernes ledelse og opgavevaretagelsen i øvrigt  Sikre en hensigtsmæssig infrastruktur  Sikre fagligt og økonomisk bæredygtige skoler  Sikre et samlet udbud af uddannelser, som imødekommer landsdækkende og lokale behov

6 Forslag og konsekvens6 Styringssystemets rationale Store frihedsgrader i forvaltningen af opgaverne + Ansvar for at realisere uddannelses- og institutionspolitiske målsætninger = Sikre en optimal ressourceudnyttelse og økonomisering ved at give skolerne incitamenter til effektiv økonomisk adfærd

7 Forslag og konsekvens7 Det juridiske begreb ”Selvejende institutioner” En selvejende institution er karakteriseret ved: 1. At den har en formue, der uigenkaldeligt er udskilt fra stifterne 2. At den har et formål der er beskrevet i dens vedtægt 3. At den har en selvstændig, uafhængig ledelse 4. At den er bestemt til at virke over en længere periode

8 Forslag og konsekvens8 Den danske selvejemodel  Ministerens bemyndigelse  Bestyrelsens opgaver og ansvar  Bestyrelsessammensætning  Habilitetskrav  Institutionens leder  Institutionens vedtægt  Sanktioner  Selvejeformer  Centrale områder i selvejemodellen

9 Forslag og konsekvens9 Taxametersystemet  Objektive mål for aktiviteten  Politisk fastsat takst pr. aktivitetsenhed Bloktilskud Fri dispositionsret

10 Forslag og konsekvens10 Taxametersystemets målsætning  Orientering mod resultater  Flytte midler fra uddannelser i tilbagegang til uddannelser i fremgang  Hindre stigende enhedsomkostninger ved faldende aktivitet  Politisk fastsatte takster

11 Forslag og konsekvens11 Aktører, rollefordeling og redskaber Centrale niveau >< decentrale niveau: Det centrale niveau har ansvaret for at definere mål og rammebetingelser for opgavens udførelse af det decentrale niveau. CentralDecentral Frihed Ansvar KontrolRapportering

12 Forslag og konsekvens12 Aktører omkring uddannelserne  Politisk niveau - Regering og Folketing  Systemniveau - Undervisningsministeriet - Finansministeriet - Evalueringsinstitutter  Institutionsniveau - Bestyrelsen - Skolens leder - Skolens revisor  Interessentniveau - Brugere og aftagere - Arbejdstager og arbejdsgiver - Kommune (skoler, sociale myndigheder m. fl.) - Piareersarfiit  Individniveau - Elever, studerende, kursister - Personale

13 Forslag og konsekvens13 Kvalitet – et komplekst samspil Kvalitet ses som samspil mellem  mål (omsat til undervisning og resultater) og rammevilkår/forudsætninger  proces og resultater  måling og systematik  sikring og udvikling  det centrale og det decentrale niveau

14 Forslag og konsekvens14 Kvalitet - styringsområder Central styring især om: - Uddannelsessystemets og uddannelsernes mål - Uddannelsesprocessernes rammevilkår Decentral styring især om: - Undervisningsprocesser - Brugerinvolvering

15 Forslag og konsekvens15 FOKUSPUNKTER FRA 1. KONFERENCE Skolerne kan få større råderum med hensyn til især: Personaleansvar – bl.a. ansættelser/afskedigelse Muligheder for fleksibel løndannelse Økonomisk omflytningsret mellem konti Udbygning af fysiske rammer Overførsel af under/overskud mellem årene Mulighed for hurtig tilpasning til virksomhedsønsker Oprettelse af flere hold – forsøgsuddannelser Samarbejde mellem skoler om nye uddannelser Ret til at lave Indtægtsdækket Virksomhed og beholde overskud

16 Forslag og konsekvens16 FOKUSPUNKTER FRA 1. KONFERENCE Samarbejde: Mellem skoler, mellem SIIP og skole, mellem skoler og lokalt erhvervsliv /kommune udbygges Fælles spillerregler, resultatkontrakter, aftaler Langtidsplanlægning Styrelsesordning: Rationalet ved selveje lidt uklart Fælles mål for skoler og SIIP udfoldes mere Økonomimodellers konsekvenser Betydning af bestyrelser med/uden selvejet


Download ppt "Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google