Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAgnete Bro Redigeret for ca. et år siden
1
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU
2
Organisering og styring Selvstændige driftsenheder ”Firmatisering” og privatisering Strategisk forvaltning og stabsfunktioner Direktioner og fælles/distrikt ledelser Kontraktstyring med mål og rammer Kvalitets- og processtyring Resultatstyring Borger/bruger- undersøgelser Dokumentation og information
3
Fagbureaukratiet Funktionelle fagforvaltninger og institutioner med klar specialiseret opgavefordeling Professionsdominans med faglige normer og værdier som styrende Sammenkobling af ledelse og profession Dem og os: Fagprofessionelle contra lægfolk
4
Professionsstyrets udfordring Før: Den autonome profession Balance mellem profession og bureaukrati Nu: Den interaktive profession Balance mellem profession, management og demokrati
5
Nyt lederfundament Fra professionsloyalitet til Ledelse Fra egen ekspertviden til delt ekspertviden Inddrage lægmandsviden Integrere andre værdier end de faglige i ledelse Skabe netværk og kontakter med flere aktører
6
Den fagprofessionelle leder som: Rationale og orientering Nødvendig viden Netværk og borger- opfattelse Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Borger som modtager Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Lukkede og elitære Borger som organisation Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt Generel faglig viden. Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Lukkede og elitære Borger som grupper Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces Generel faglig viden. Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale Borgere som direkte deltagere
7
Konsekvenser Alle lederroller er mulige Det hele kan ikke kombineres uden konflikt Der balanceres, vægtes og vælges bevidst eller ubevidst Professionskultur og personlige egenskaber stor betydning
8
Kvalitet og viden To videnformer: - Generel, abstrakt og videnskabelig viden - Lokal, konkret og situeret viden Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!
9
Den etiske fordring Fagprofessionelle ledere sikrer og garanterer interaktion af videnformer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.