Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMonika Jespersen Redigeret for ca. et år siden
1
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU
2
Professionsstyrets udfordring Før: Den autonome profession Balance mellem profession og bureaukrati Patient som passiv og autoritær Nu: Den interaktive profession Balance mellem profession, management og demokrati Patient som aktiv og kompetent
3
Organisering og styring Selvstændige driftsenheder ”Firmatisering” og privatisering Strategisk forvaltning og stabsfunktioner Direktioner og fælles/distrikt/område- ledelser Kontraktstyring med mål og rammer Kvalitets- og processtyring Resultatstyring Borger/bruger- undersøgelser Dokumentation og information
4
Nye fagprofessionelle lederroller Fra professionsloyalitet til Ledelse Fra egen ekspertviden til delt ekspertviden Inddrage lægmandsviden Udøve self-policing og management Integrere andre værdier end de faglige i ledelse, fx effektivitet og demokrati Skabe netværk og kontakter med flere aktører
5
Den fagprofessionelle leder som: Rationale og orientering Nødvendig viden Netværk og patient- opfattelse Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt (patientforløb) Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Patient som modtager Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt (patientforløb) Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Lukkede og elitære Patient som organisation Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt (patientforløb) Generel faglig viden. Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Lukkede og elitære Patienter som grupper Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces (patientforløb) Generel faglig viden. Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale Patienter som direkte deltagere
6
Kvalitet og viden To videnformer: -Generel, abstrakt og videnskabelig viden -Lokal, konkret og situeret viden Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!
7
Den etiske fordring Fagprofessionelle ledere skal sikre og garantere interaktion af videnformer
8
Nye kompetencer: Evnen til at samle og integrere forskellige videnformer Epistemologisk bevidsthed: evnen til at se og forstå ”den anden” Kritisk evne til at krydse grænser og sætte grænser Formidlingsevner Evnen til at processtyre
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.