Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLærke Henningsen Redigeret for ca. et år siden
1
Krav og bestemmelser
2
5 dages efteruddannelse I det sidste år af godkendelsesperioden (år 5) Kan deles i to 4 plus 1, eller 3 plus 2 Varighed ved deling max. 3 måneder
3
3 dage 1. Undervisningslære og færdighed. 2. Undervisningsplanerne for køreuddannelsen. 3. Risikoforståelse, trafikkultur, færdselspsykologi og færdselssociologi. 1 dag Regelgrundlaget for kørekort og køreuddannelse. Miljørigtig køreteknik og køretøjsteknik. Supplerende viden (færdselslov mv.).
4
Kørelæreren får viden om de grundlæggende pædagogiske kriterier og metoder for planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Kørelæreren får desuden en forståelsesramme for betydningen af valg af metoder, planlægning og formidling af stoffet, herunder: Valg af metoder og undervisningsformer. Vurdering af deltagerforudsætninger og læreprocesser. Planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Samarbejde om at planlægge og gennemføre undervisning. Vurdering og valg af lærer- og formidlerrolle.
5
Kørelæreren får viden om indholdet af målbeskrivelsernes og deres betydning for køreundervisning og køreprøve. Kørelæreren får desuden viden om det konkrete indhold af delmålene i undervisningsplanerne samt betydningen af lærervejledningernes indhold.
6
Sociale, psykologiske og samfundsmæssige faktorer Undervisningen vil tilbyde kørelærere en forståelsesramme, hvor trafikken både kan forstås som et kollektivt system der fungerer i et dynamisk samspil mellem fælles regler og normer men samtidig består af autonome og intentionelle individer… Ulykkes- og skadefaktorer Undervisningen vil fokusere på at give kørelæreren baggrundsviden og praktiske redskaber til at formidle ulykkes- og skadefaktorer i trafikken. Adfærds- og holdningspåvirkende virkemidler Fokus for dette emne vil være en gennemgang af måder der kan påvirke og både holdninger og adfærd hos trafikanter, spændende fra oplysning og viden til straf og sanktion
7
Regelgrundlaget for kørekort og køreuddannelse. Miljørigtig køreteknik og køretøjsteknik. Supplerende viden (færdselslov mv.).
8
Ét af følgende 6 emner (1 dag) Arbejdsmiljø. Virksomhedsøkonomi, virksomhedsdrift og ansættelse. Køreteknik til motorcykel. Køreteknik til almindelig bil. Køreteknik til store køretøjer. Energi- og miljørigtig kørsel.
9
TUR er godkendt for en måned siden Planlægger kursus uge 33 Kun for ansatte i AMU og TS Planlagt til at køre her
10
En plan….
11
Dag 1 Undervisningsplaner Dag 2 Undervisningslære Dag 3 Risikoforståelse, og færdselspsykologi Dag 4 Regelgrundlag og miljørigtig kørsel Systematik og opbygning - gennemgang og opgave Rammer for undervisningen Deltagerforudsætning og læreprocesser Sociale, psykologiske og samfundsmæssige faktorer. Kørelærergodkendelse og køreuddannelse - bekendtgørelse og cirkulære Præstationskrav, definition og betydning - gennemgang og opgave Valg af lærerrolle Undervisningsformer Holdninger, hvordan kan de formidles? De hyppigste trafikulykker, faktorer: - trafikant grupper - erfaring og rutine Energirigtig køreteknik - hvorfor energirigtig kørsel Præstationskrav, teori- eller praktik - eksempler fra hverdagen -Opgave Planlægning og tilrettelæggelse af undervisning Hvad siger videnskaben? - uopmærksomhed - flere punkter her Færdselsloven, opdatering og diskussion - udvalgte §§ fra færdselsloven Lærervejledningerne - indhold -Elastikker Metoder og hjælpemidler Brug af interaktive programmer Bedre sikkerhed; hvordan? - teknologi - uddannelse Andre bestemmelser - registreringsbekendtg -Detailforskrifter
12
Forelægger endnu ikke
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.