Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnna Lund Redigeret for ca. et år siden
1
HANDLING OG PLAN1 Fagudvalg – afløsning for BU?
2
HANDLING OG PLAN2 Fagudvalg som bindeled Et fast fagudvalg for hver branche Evt. adhoc - udvalg for specifikke uddannelsesrevisioner eller opgaver Et fagudvalg er knyttet til en skole, og en skole kan godt have flere fagudvalg med sig Fagudvalgene refererer til SIIP Fagudvalgene afløser Brancheudvalgene 1.1.2009 Fagudvalgsarbejde koordineres i Kompetencerådet
3
HANDLING OG PLAN3 Fagudvalg - deltagere Fagudvalg består af 2-4 medlemmer fra arbejdsmarkedet (og udd.sektoren?) Der tilforordnes 2 skolerepræsentanter, heraf en med ledelsesbeføjelser Fagudvalg kan bede skolen løse opgaver Fagudvalget skal have sekretariatsbistand Fagudvalget kan være pulje-bestyrer af udviklingsmidler til uddannelsesudvikling
4
HANDLING OG PLAN4 Fagudvalgs ansvar Fagudvalg har ansvar over SIIP mht.: Godkendelse af virksomheder til praktik Regler for praktikoplæring Beskæftigelse i udlandet Retningslinier for svendeprøver Godkendelse af merit og afkortning af udd.tid Afgørelse af tvistigheder
5
HANDLING OG PLAN5 Fagudvalgs indstillingsret Fagudvalg har indstillingsret over SIIP vedr.: Rammer for studieordninger/uddannelsesplaner/bedømmelse Generelle krav til virksomheder Regler vedr. afkortning/ forlængelse af udd.tid Nye uddannelser Nedsættelse af nye fagudvalg Andre uddannelsesspørgsmål af relevans for fagudvalgene
6
HANDLING OG PLAN6 Fagudvalgs arbejde Fagudvalg skal involveres, ikke blot høres Fagudvalg er uddannelsernes advokater Fagudvalg skal tilføre uddannelserne forandring Fagudvalg skal turde sige både skole og SIIP imod Fagudvalg skal selvstændigt tage initiativer… Medlemmer af fagudvalg har deltagelsespligt Hvordan skabes denne dynamik?
7
HANDLING OG PLAN7 Fagudvalg contra Brancheudvalg Fagudvalg Indstiller intet om antal og økonomi Indstiller generelt om udd.spørgsmål Har det faktiske ansvar for uddannelsesplaner og studieordninger Har få, aktive medlemmer Brænder for uddannelse Er uddannelsesorienterede oveni det arbejdsmarkeds-orienterede Får måske en kritisk funktion i forhold til skolerne og har en mission på vegne af bruger og aftagere Løser samme praktiske ting som BU Brancheudvalg indstillede antal elever til optag indstillede mindste holdstørrelse indstillede skolens program havde mange medlemmer (5-10) var meget arbejdsmarkeds- og virksomhedsorienterede …. En stor del af det lægges nu over i bestyrelserne.
8
HANDLING OG PLAN8 Spørgsmål vedr. fagudvalg? Hvordan vil fagudvalg i den her beskrevne model kunne fungere? Hvilket ansvar skal fagudvalgene have på uddannelsesområdet? Hvad skal til, for at fagudvalg kan fungere mere dynamisk og initiativtagende end de nuværende brancheudvalg? Hvem skal deltage i fagudvalg – med hvilken bemyndigelse? Hvordan gøres udvikling af nye uddannelser til en drivkraft i fagudvalgsarbejdet? Hvilken sekretariatsbetjening kan skolerne levere til fagudvalg? Kan fagudvalg bruges på andre, mere effektive måder?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.