Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening."— Præsentationens transcript:

1 Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening

2 Emner i forbindelse med dagens indlæg Gennemgang af Herlev-aftalen Kommunal baggrund Processen - kort Konsekvenser af konstruktionen Erfaringer Spørgsmål

3 Hvorfor? Bedre arbejdsmiljø / indflydelse / status Mere fleksibilitet og understøttelse af undervisning Professionelt råderum for læreren Stærk forenkling af planlægningen Sammenhæng mellem UV og forber. mv. Omfordeling af resurser til de mest undervisende Større mulighed for pædagogisk / værdibaseret ledelse Ikke resursestyre enkelt elementer / normeringssikkerhed

4 Sikring af råderum Autonomi for læreren Citat fra aftalen: Når lærerne derved tillægges det professionelle ansvar for at tilrettelægge undervisningen og for at nå de pædagogiske mål, får de samtidig frihed til at disponere over den samlede undervisningsopgave ”Den samlede undervisningsopgave” udgør således lærerens råde- og ansvarsrum. Dette professionelle råde- og ansvarsrum respekteres af skolens parter gennem indgåelse af denne aftale.

5 Skematisk =1924 timer Undervisning Øvrige opgaver Tiden til lærerens undervisningsopgave Lærerens professionelle råde - og ansvarsrum Max 690t/920 lekt. svarende til 23 lekt./uge

6 Fordele ved ny lokalaftale Mindre UV til de mest undervisende Lærere Antal UV-timer Før Nu

7 Undervisningen – ”blommen” 16.2 undervisning = alm. lektioner. Åbning på biblioteket afregnet i lektioner Lejrskoler – 7 lektioner pr. påbegyndt dag Ekskursioner – max 7 lektioner pr. dag Prøver: Mundtlig=16 lektioner Mundtlig/skriftlig 21,33 lektioner

8 Resten af undervisningen - ”hviden” Ind. forberedelse Pauser Forældresamarbejde Samarbejde Klargøring Fælles forberedelse Soc. arrangementer Faglig ajourføring Forældrehenvendelser Tilf. forlængelse Løbende evaluering Efterbehandling Specielt for bibliotekets åbningstid: Administrationstid og Materialeudvalgsmøder m.v.

9 Ferie Søgne/hellig Evt. ferie-fridage PR/lærermøder Pædagogiske dage Planlægning/selvstyre 20t MUS 1t Forbered øvrige opg. 30t Klasselærer Aldersreduktion Censur TR,PFR,SKB m.v. Efter/videreuddannelse Funktioner Tilsyn Centralt aftalt for alle Kommunalt aftalt pulje for alle Kommunalt aftalt for nogle Aftalt på skole for alle/nogle } 28t

10 Aktivitetsplan - princippet Lærer A Årlige undervisningstimer 690 Fællesmøder m.v. 49 Forberedelse til møder m.v. 30 Lærer B Årlige undervisningstimer 690-ZZ Fællesmøder m.v. 49 Forberedelse til møder m.v. 30 Klasselærer, tilsyn, efteruddannelse ZZ Forudsætning: ”1672,4-år” og feriefridage indregnet

11 Konkrete eksempler Lærer C Undervisning657t/876lek/21,9ugt.lek. Fællesmøder m.v.49t Forberedelse til møder m.v.30t Klasselærer 75t

12 Konkrete eksempler Lærer D Undervisning672t/896lek/22,4ugt.lek. Fællesmøder m.v.49t Forberedelse til møder m.v.30t Klasselærer 75t Feriefridage udbetalt -34t

13 Børnehaveklasseledere

14 Ferie-fridage kan efter aftale afvikles som konkrete fridage. Tilsynstiden i SFO er kommunalt fastsat til 45 timer og anvendes primært i perioden 1/5-20/6. Efteruddannelse af længere omfang (uge- og helårskurser) tildeles særskilt ressource/modregnes i SFO-tid. Undervisningsopgaven udgør 1437 timer årligt, fordelt på 740 timer til den konkrete undervisning (”blommen”) og 697 timer til den øvrige undervisningsopgave (”hviden”) – svarende til en faktor på 1,9418. Individuelle opgaver udgør 54,4 timer (1672,4 – år uden fradrag af ferie-fridage). Som følge af børnehaveklasseledernes særlige tilstedeværelse med børnehaveklassens elever fastsættes i alt 910 timer som undervisningstid, herunder 10 minutter før og 5 minutter efter sidste lektion samt børnenes spisepause. Børnehaveklasseledere er omfattet af gebyraftalen med et § 13, stk. 2 lignende tillæg = 300 timer årligt, som afregner for §§ 12 og14 i børnehaveklasseledernes arbejdstidsaftale samt § 13 i overenskomst for lærere m.fl. Der er aftalt et funktionstillæg for børnehaveklasseledere på (31/3 2000 niveau) kr. 6.000,00

15 Andre elementer: Elevråd, praktikbesøg m.v. afregnes i 3-kant Alle møder i afdelinger (herunder SI) i 4-kant/3-kant Nystartordning Skabt råderum til at forbedre lokale akkorder Udvidet bibliotekar ”akkord” 3-årig aftale. Forlænget til og med 08/09

16 UV-tillæg og akkordtillæg Opgaver i hviden der giver tillæg: Undervisning: Sociale arrangementer Evt. pauser Eventuelt forældresamarbejde Hviden af lejrskole Akkord: Møder/samarbejde Forældresamarbejde

17 UV-tillæg og akkordtillæg 4-kant/3-kant indeholder både akkord og UV-opg. Ny aftale: UV-tillæg: Al ”blomme” Derudover: 30 timer pr. lærer, yderligere 80 timer for bibliotekar Akkordtillæg: Alle 4-kant/3-kant opgaver, undtagen centralt aftalte m.v. Derudover 31,5% af ”blommen/25% af ”hviden”

18 Ressourceovervejelser Aftalen på niveau med ”central faktor”: 2,3127 testet i Vallensbæk Svarer til Herlev hvis grundtakst=0 (se regneark) Indeholder forskellige opgaver/forudsætninger Eksempelvis 40 uger / årsnorm Balancerer for 9.-/10.klasse (se eksempel)

19 Gl. overhead Årsnorm:1924,00 Ferie (inkl. feriefridage)219,00 Søgnehelligdage66,60 Obligatoriske møder37,00 Individuel tid375,00 155-timers puljen155,00 Individuel pause50,00 Lokale puljer25,00 I alt930,60 Til disposition993,40 Gennemsnitsårsløn364.690,00 Timeløn367,11

20 Nyt overhead Årsnorm:1924,00 Ferie (inkl. feriefridage)219,00 Søgnehelligdage66,60 Obligatoriske møder49,00 Individuel forberedelse30,00 I alt304,60 Til disposition1559,40 Gennemsnitsårsløn364.690,00 Timeløn233,87

21 Herlevkarakteristika Forskel: - specialgrupper tilgodeset - lejrskole udenfor - Prøve/censur udenfor - 20 timer til administration af selvstyr - ”Grundtakst” = 30 Årsnorm VS 40 uger Flere detaljer - mere tilrettet Myte: ”Andre kommuner har ikke råd til Herlevaftalen” Max. UV afhænger af faktor og andre opgaver.

22 Tvister / problemer Tilfælde med lederbestemt møde INFO-hæfte om forældremøder Udmøntning af 250 timer til akkordforbedring til specialgrupper Møder i afdelinger eller større enheder indkaldt af lærere selv Vikartimer?

23 DLF-politiske indsatsområder / strategi jf. arb.tid skitse KL/DLF fælles grundlag for lokale aftaler Fælles redskaber / resurseberegninger Fælles initiativer for forståelsesbaggrund Baggrund for at implementere ny TR / lærer / leder roller Initiativer i forhold til lærer (professions) muligheder

24 Principskitse vs Herlevaftale Afbureaukratisere / dialog / styrke læreransvar / engagement / status / pæd. Ledelse / samlet ramme om U som udfyldes af læreren / teamet / flexibilitet (Dlf: Max U / råderum / sammenhæng ml U og andre opgaver) (Jævn U-fordeling / normering / - bespar på enkeltelementer) U-begreb Opgave faktor vs forberedelsesfaktor / lokalt lavere faktor Nyuddannede lærere Andre opgaver 1 = 1 eller hva´ vi nu vil! Opgaveoversigt ikke opgave-, men løntilsagn Tilstedeværelse (alle opgaver / fast arbejdstid) Ændringer i løbet af skoleåret


Download ppt "Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google