Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Status Oktober 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Status Oktober 2015."— Præsentationens transcript:

1 Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Status Oktober 2015

2 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Finansieringen af EUD-reformen blev delvist finansieret med optagelse af en negativ budgetregulering fra 2017. 2017:-425,7 mio. kr. 2018:-427,9 mio. kr. 2019:-433,4 mio. kr. 2020:-357,7 mio. kr. 2021:-361,2 mio. kr. og frem Som et led i EUD-reformen blev der iværksat et analysearbejde for at finde ressource til dækning af den negative budget regulering indenfor ungdomsuddannelsesområdet

3 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Ligestilling af HHX’ og STX’ undervisningstaxameter Særligt taxameter til fjernundervisning Regulering af bygningstaxameter Tilpasning af tilskud til ordblinde Basistilskuddet øges med 1 mio. kr. pr. institution, finansieret med en tilsvarende reduktion af taksterne 150 mio. kr. til udstyr til erhvervsuddannelserne

4 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Ligestilling af HHX- og STX- undervisningstaxametret STX-undervisningstaksten nedsættes med ca. 2.000 kr. pr. årselev HHX-taksten stiger med ca. 2.300 kr. pr. årselev Samlet betyder det, at HHX tilføres 69 mio. kr. Aftalen gælder fra 2017

5 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Fjernundervisning I alt gennemføre 4.200 ÅE deres ungdomsuddannelse på fjernundervisning. Ca. 1,3% af de merkantile grund- og hovedforløb gennemføres som fjernundervisning – i 2013 svarede det til ca. 200 ÅE Der vil blive indført et særskilt fjernundervisningstaxameter Det forventes, at det samlede gennemsnitlige taxameter bliver ca. 40.000 mindre end i 2015 Det samlede provenu bliver 162 mio. – hvoraf erhvervsskolerne skal bidrage med 6 mio. kr. Ændringen vil gælde allerede fra 2016

6 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Regulering af bygningstaxameter Siden 2011 er bygningstaxametrene blevet reguleret fuldt ud med anlægsprisindekset Der er dermed ikke taget højde for renteudviklingen Ministeriet mener derfor, at skolerne er blevet overkompenseret Reguleringen svarer til den merindtægt skolerne har opnået ved at bygningstaxametret, siden 2011, har været reguleret fuldt ud med anlægsprisindekset Samlet provenu er 37 mio. kr. i 2017 Erhvervsskolernes andel er 19 mio. kr. i 2017 Det svarer til ca. 2% besparelse på bygningstaksterne i 2017

7 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Tilpasning af tilskud til ordblinde Der er en samlet besparelse på 67 mio. kr. fra 2017 Heraf skal erhvervsskolerne bidrage med 5 mio. kr. Det sker ved at justere taxameteret til den gennemsnitlige holdstørrelse på 4,5 mod tidligere 2,5

8 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering Basistilskuddet øges med 1 mio. kr. pr. institution Finansieret med en tilsvarende reduktion af taksterne For erhvervsuddannelserne betyder det en omlægning af ca. 88 mio. kr. Det svarer til en reduktion på ca. 1,5% på taksterne Ministeriet har ikke taget stilling til endelig model

9 Hovedpunkterne i aftalen vedr. udmøntning af negativ budgetregulering 150 mio. kr. til udstyr til erhvervsuddannelserne Af aftalen fremgår det, at der er fundet 150 mio. kr. til udstyr til erhvervsuddannelser De finansieres af provenuet (162 mio. kr.) fra omlægningen af taxametrene til fjernundervisningen Midlerne udmøntes når resultatet fra udbudsrunden kendes Der udmøntes 50 mio.kr. i 2016 og 100 mio.kr. i 2017

10 Administrativt bøvl ……. Derfor igangsætter regeringen i forlængelse af indeværende aftale en udredning af muligheder for afbureaukratisering med henblik på styrke institutionernes vilkår. Sektoren vil blive inddraget i arbejdet med at udvælge konkrete initiativer.

11 Forslag Finansloven 2016 Danske Erhvervsskoler arbejder for: HHX taxameter √ Udstyr √ Digitalisering Samarbejde folkeskolen (√) Administrative lettelser √

12 Omprioriteringsbidrag Omprioriteringsbidraget rammer alle taxametre og tilskud – herunder grundtilskud. Provenuet fra omprioriteringsbidraget overføres til Finansministeriet. Kilde: FL15, FFL16 og egne beregninger mio. kr. 2016201720182019 Besparelse på EUD 160320480640 Besparelse på E-GYM 57114170227 Besparelse på AMU/VEU 21426283 Samlet besparelse på erhvervsskoler i forhold omprioriteringsbidraget 238475713950

13 Overskuddet dækker ikke Resultater 2009-2013 kr.20092010201120122013Gns. Erhvervsskolerne 26918065188304206

14 Vi har sparet

15 TITLE Direktørmøde - oktober 2015 Undersøgelse om optagelse på GF1 – GF2 og EUV september 2015.

16 Undersøgelse om optagelse I alt har 66 skoler indberettet deres optagelsestallene for GF1, GF2 og EUV,hvilket er en svarprocent på 100 %. Tak til alle skole for den stor opbakning

17 Undersøgelse om optagelse Hovedområde: Antal GF1 elever, der mødte op 1. skoledag (august) Antal GF1 elever på 1. tælledag (september) Difference Kontor, handel og forretningsservice 29972815-182 Teknologi, byggeri og transport 55575293-264 Fødevarer, jordbrug og oplevelser 14851409-76 Omsorg, sundhed og pædagogik 781693-88 TOTAL: 10.73210.210-522 GF1

18 Undersøgelse om optagelse I alt er tilgangen til GF2 på 11.641 elever GF2

19 Undersøgelse om optagelse Top 10 mest populære uddannelser i procenter af det samlede optag på GF2:

20 Undersøgelse om optagelse I alt har 16 ud af 103 uddannelser ikke haft nogen tilgang i 2015.

21 Undersøgelse om optagelse Ifølge undersøgelsen er der: EUV 161 elever EUV 31923 elever EUV 2 930 elever Fordelt på de 66 erhvervsskoler

22 Politikerrunde efteråret 2015

23 Politisk indsats EUD Søgning til EUD: Samarbejde med folkeskolen Erhvervsskolernes suppleringskurser Kvalitetsløft (udstyr/digitalisering) Mesterlære ikke vejen frem Ekspertpanel ”Målrettet uddannelsesvalg”

24 Politisk indsats VEU Behov for nytænkning af AMU Beskæftigelsesreformens 6 ugers jobrettet uddannelse behov for mere lokal indflydelse Uddannelse til faglært niveau for ledige vanskeliggøres af, at meget få EUD kan gennemføres på to år

25 Politisk indsats hhx og htx Fuld opbakning til serviceeftersynet ”Stram op” Taxameterudligning

26 Rigsrevisionen Rigsrevisionens kritik Statsrevisor, presse, lærerne Hvad har vi gjort i samarbejde med DE-B – Svaret pressen – Brev til skolerne – Genmæle i Altinget – Brev Rigsrevisor Way ahead: – Dybere analyse – Guide til bestyrelserne – Yderligere genmæle efter omstændighederne

27 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Løn- og ansættelsesvilkår 25 erhvervsskoler er undersøgt – heraf de 15 største og 10 tilfældigt udvalgt. De undersøgte skoler har tilsammen en lønsum på ca. 4,8 mia. kr. 0 fejl8 skoler32% Fejl i 1 leders løn- og ansættelsesvilkår5 skoler20% Fejl i 2 lederes løn- og ansættelsesvilkår8 skoler32% Fejl i 3 leders løn- og ansættelsesvilkår4 skoler16% Det fremgår ikke af beretningen, hvad den samlede økonomiske konsekvens af fejlene er.

28 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Løn- og ansættelsesvilkår 6 ledere i ramme 38 mangler ansøgning til Finansministeriet eller registrering i SLS (stillingerne er alle kvalificeret i ramme 38) 5 ledere (på 4 skoler) er ansat i ramme 36, men med tillæg så deres løn overstiger ramme 37 4 ledere er ansat i ramme 37 uden stillingsnummer 7 ledere har fået forhøjet deres tillæg – uden hjemmel fra UVM Tillæggene er givet med tilbagevirkende kraft i mellem 3 år og 1 måned Anslået samlet konsekvens ca. 405 tkr. 5 skoler har fejl, som berører 7 ledere, i åremålsansættelserne Der er i flere tilfælde givet 18% i pension af åremålstillægget (tilladt 15%) – anslået beløbsmæssig konsekvens ca. 154 tkr. Der er i 2 tilfælde ændret i fratrædelsesbetingelserne i forbindelse med forlængelse 4 skoler, og 7 fejl, betyder, at der ledere, som har fået FOR LIDT i løn, pension eller resultatløn. 5 skoler følger ikke UVM’s krav til opgørelse af ekstrarammen I 2 tilfælde har den ingen beløbsmæssig konsekvens I 3 tilfælde har det betydet mere udbetalt i resultatløn

29 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Tjenesterejser 6 skoler har i 7 tilfælde ikke overholdt beløbsgrænsen for hotelophold i ud- eller indland - Anslået ligger de enkelte overforbrug på mellem 100-500 kr. på overnatning 20 skoler har ikke i alle tilfælde angivet, hvad udgifterne er brugt, herunder angivelse af deltagere og formål

30 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Repræsentation 9 skoler har ikke eller begrænsede nedskrevne retningslinjer for repræsentation på og for skolen 17 skoler har afholdt 1 eller flere receptioner med en kuvertpris på mere end 75 kr. (85-199 kr.) 6 skoler har anvendt midler, som Rigsrevisionen vurderer ligger uden for skolernes formål, fx: Julefrokoster Pensionistarrangementer Tilskud til elevers julefest Julegaver til bestyrelsen 2 skoler har dækket omkostninger i forbindelse med ledsagers deltagelse i rejse, middag eller sociale arrangementer 1 skole har ekstraordinært givet en gave til en værdi af 5.700 kr. Det er ikke omtalt i afmeldebrevene, at skolerne giver medarbejdere gaver i forbindelse med mærkedage. Det er derfor ikke muligt, at får et overblik over skolernes adfærd på dette område.

31 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Kørselsbemyndigelse for øverste leder 10 skoler har ikke fået bestyrelsen til at godkende øverste leders kørselsbemyndigelse 12 skoler har ikke afgrænset kørslen til høj takst for øverste leder 1 skole har udbetalt kørselsgodtgørelse til øverste leder uden bemyndigelse 2 skoler har ikke klart dokumenteret, hvem der har godkendt den øverste leders kørselsbemyndigelse

32 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Kørselsbemyndigelse for andre ledere 5 skoler har udstedt generelle kørselsbemyndigelser 13 skoler har ikke afgrænset kørslen til høj takst for andre ledere 5 skoler har udstedt kørselsbemyndigelser med tilbagevirkende kraft 1 skole har ladet administrationschefen godkende sin egen kørselsbemyndigelse 2 skoler har ladet medarbejder uden kompetence dertil godkende kørselsbemyndigelser 1 skole har udbetalt kørselsgodtgørelse til høj takst, uden der forelå en kørselsbemyndigelse

33 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Sponsor og logotøj 1 skole overholder ikke reglerne for jubilæumsgratialer på selvejende institutioner 1 skole har sponsoraftale 1 skole betaler for medarbejders deltagelse i Team Rynkeby, dette mener Rigsrevisionen ligger uden for skolens formål 1 skole indkøber håndboldpakker, som ifølge Rigsrevisionen ligger uden for skolens formål 1 skole medfinansierer cykeltøj for medarbejdere. Beløbet overstiger skattegrænsen Regnskab for personaleforeninger 2 skoler fører personaleforeningens regnskab i skolens eget regnskab

34 Rigsrevisorernes beretning om revision af statsregnskabet 2104 Det videre arbejde: Danske Erhvervsskoler tager en dialog med Moderniseringsstyrelsen og Undervisningsministeriet i forhold til en opdatering af vejledninger, fx i forhold til åremålsansættelser Danske Erhvervsskoler vil snarest udsende en oversigt med henvisninger til gældende love og regler på de områder, hvor Rigsrevisionen har peget på at der kan være udfordringer i den måde skolerne administrere på Danske Erhvervsskoler vil opfordre skolerne til at gennemgå deres procedure, og ligeledes opfordre bestyrelserne til at søge rådgivning og vejledning i forbindelse med løn- og ansættelsesvilkårene for den øverste leder


Download ppt "Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler Status Oktober 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google