Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser"— Præsentationens transcript:

1 Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
En kort præsentation af EUD-reformen

2 Erhvervsreformer gennem tiden

3 Regerings overordnede mål
Mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

4 Aftalens overordnede indhold
Hovedindgange Adgangskrav Optag og dimensionering Grundforløbene SOSU i den nye struktur EUV-forløb EUX Ledelses- og skoleudvikling EUD10 Ny Kombineret Ungdomsuddannelse

5 Hovedindgange De nuværende 12 fællesindgange til erhvervsuddannelserne nedlægges og der oprettes i stedet 4 erhvervsfaglige hovedområder: Omsorg, sundhed og pædagogik Kontor, handel og forretningsservice Fødevarer, jordbrug og oplevelser Teknologi, byggeri og transport De ovenstående betegnelser fastsættes endeligt i bekendtgørelsen

6 Adgangskrav Fremover kan unge som udgangspunkt kun optages på en erhvervsuddannelse, hvis de har opnået et karaktergennemsnit på mindst 02 i henholdsvis dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. For elever der kommer direkte fra 9./10. klasse skal de endvidere vurderes uddannelsesparate Hvis eleverne ikke opfylder kravet om 02 i gennemsnit i dansk og matematik, har de mulighed for at opnå optagelse gennem en adgangsprøve, der består af en prøve i dansk og matematik, en personlig samtale samt en samlet helhedsvurdering De samme adgangskrav vil gælde for voksne, der søger ind på den nye erhvervsuddannelse for voksne (EUV)

7 Optag og dimensionering
50/50-reglen ophæves og optaget på social-og sundhedsuddannelsen og PAU vil fremover overgå helt til kommune og region Dimensioneringsforpligtelsen fortsætter frem til og med 2015, hvorefter trepartsaftalen udløber Regeringen vil i dialog med parterne undersøge, hvordan den nuværende dimensionering kan erstattes af en alternativ styring

8 Grundforløbene Fremover vil grundforløbene være ensartede i opbygning og varighed på tværs af hovedområderne Opdeling i GF1 og GF2, hver 20 uger Grundforløb 1 er målrettet de unge direkte fra 9./10. klasse, og giver både generelle erhvervsfaglige kompetencer samt specifikke faglige kompetencer inden for de pågældende erhverv Grundforløb 2 bliver fagligt målrettet og med adgangsbegrænsning og afsluttes med en grundforløbsprøve, der er adgangsgivende til hovedforløbet, når den bestås

9 Grundforløb fortsat Grundforløb 1 kan kun tages én gang
Grundforløb 2 kan tages op til 3 gange og derved i op til 3 forskellige fagretninger Efter afslutning af grundforløb 1 foretages uddannelsesvalg Elever fra 9./10. klasse kan starte på grundforløb 1 op til et år efter at have afsluttet folkeskolen Elever under 25 år, der ikke kommer fra 9./10. klasse, starter direkte på 2. del af grundforløbet

10 Grundforløbets struktur

11 Social- og sundhedsuddannelserne i den nye struktur
I dag er grundforløbet på SOSU og PAU kun obligatorisk for elever, der har mindre end et års uddannelse eller arbejdserfaring efter grundskolen Med reformen afskaffes ordningen, så grundforløbsstrukturen for SOSU og PAU bliver den samme som de øvrige erhvervsuddannelser Skoleundervisningen i grundfagene afkortes med 7 uger i hovedforløbet, men kan af det faglige udvalg erstattes af 7 praktikuger For elever, der ikke opfylder kravet om 02 i gennemsnit i henholdsvis dansk og matematik og heller ikke består adgangsprøven til erhvervsuddannelsen, skal der være mulighed for at tilegne sig disse færdigheder i et opkvalificeringsforløb til SOSU og PAU. Forløbet kan udbydes i et forpligtende samarbejde med VUC Den eksisterende adgang til videregående uddannelser forringes ikke

12 EUV-forløb (voksenspor)

13 EUX Der skal tilbydes EUX på alle relevante uddannelser og inden for alle fire hovedområder

14 Ledelses- og skoleudvikling
I udvikles og afholdes der kurser i ledelse og udvikling i praksis rettet mod alle erhvervsskoleledere med henblik på at give et samlet løft af sektorens ledelsesniveau Der gennemføres i et landsdækkende initiativ for lærere og ledere om skoleudvikling i praksis Kravet til erhvervsskolerne fra 2013 om at implementere og anvende et fælles didaktisk og pædagogisk grundlag for udviklingen af undervisningen permanentgøres Der afsættes midler til at etablere attraktive ungdomsuddannelsesmiljøer Alle lærere skal inden 2020 have erhvervspædagogiske kompetencer, der i omfang svarer til 10 ECTS-point

15 EUD10 og den nye Kombineret Ungdomsuddannelse

16 EUD10 og den nye Kombineret Ungdomsuddannelse
Der oprettes en ny linje i 10. klasse (EUD10), der forbereder eleverne til erhvervsuddannelserne og gør dem klar til at opfylde adgangskravene Forløbet er målrettet de elever, som er motiveret til en erhvervsuddannelse, men som enten er usikre på, om det er det rette valg eller som ikke opfylder adgangskravene Alle kommuner forpligtes til at udbyde EUD10 Den nye Kombineret Ungdomsuddannelse tilrettelægges som en 2-årig beskæftigelsesrettet kompetencegivende ungdomsuddannelse, der endvidere vil give grundlag for videre uddannelse, såfremt eleven opfylder adgangsbetingelserne

17 Før og efter EUD-reformen
Al grafik er hentet fra 3byggetilbud.dk og er lavet i samarbejde med Undervisningsministeriet.


Download ppt "Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google