Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAstrid Justesen Redigeret for ca. et år siden
1
Opsamling på cafeseminaret i går Hvad siger I selv om god velfærdsledelse - i praksis?
2
God ledelse Ikke en universel størrelse Kan ikke sættes på formel Kontekstbestemt Situationsbestemt Hviler på et fundament af social kapital (tillid, retfærdighed og samarbejde)
3
Involvering og dialog Organisationsdag: Hvordan oplever medarbejderne den aktuelle situation (bekymringer, usikkerhed, vrede osv.) Hvad er ”guldet” som skal bevares og væres med ind i forandringerne? Mulighed for at dele håb, drømme og forestillinger om hvor vi gerne vil være om et år. Cafedialog, hvor der blev lavet aftaler Ændret personalemøder fra orientering til aktivt medspil Gruppesamtaler: Medarbejderne beslutter hvilke problemstillinger, de fælles ønsker forandre De udarbejder handlingsplan, som de er ansvarlige for
4
Sætte rammer Bruge energien på det, der fungerer Medarbejderne fandt tre positive emner, som de ønskede at arbejde med Turde aflive egne kæpheste og sadle om Erkende sine egne styrker og svagheder At turde behandle medarbejderne forskelligt for dermed at behandle dem ens Tage tyren ved hornene Ansvarlig uddelegering Fokus, viden og forskning om vores kerneydelser
5
Nærvær Lytte, lytte og lytte - også når man i en travl hverdag ringer for at få hjælp til en opgave og får at vide: Det er ok, at du ringer, jeg vil gerne hjælpe dig. At være til stede både fysisk og mentalt Synlig ledelse – tilkendegive retning, holdning, mening At møde hele personalegruppen og være rummelig Træffe det rigtige valg i forhold til fremtiden, så ledere og medarbejdere kan fortsætte et tillidsfuldt samarbejde
6
Åbenhed Tydelig kommunikation/assertiv kommunikation Åbenhed giver større lyst til at komme på arbejde At alle høres og er medvirkende og løfter i flok Skabe rum for selvreflektion
7
Engagement At skabe en harmonisk organisation, så medarbejderne har lyst og energi til at komme ud over rampen At have en ha-ha oplevelse sammen Ejerskab er alfa og omega Glæde og kærlighed til faget At få ideer til at vokse og komme frem
8
Tillid Opbakning til medarbejderne Giv et handleredskab til medarbejderne, hvis de står i en ny situation og skal kunne handle selvstændigt Min klyngeleder lyttede til mig og gav råderum til at indføre bespisning til unge efter skoletid
9
At plante frø At få medarbejderne til at ”blive værdierne”, så vi sammen kan arbejde mod målet ud fra værdierne Italesætte den kurs, organisationen skal have Udarbejde værdigrundlag – sammen med medarbejderne At man i fællesskab konkretiserer, hvad værdierne betyder, så medarbejderne får handleredskaber At være fremsynet og inspirerende At give medarbejder tilpas udfordringer At have overskud til at generer nye og kreative ideer
10
Hvad har vi lært? Ledelse er ikke universel – praksis kontekstafhængig Involvering og dialog Fokus på det der fungerer Tyren ved hornene Nærvær og ejerskab – ha ha oplevelser KÆRLIGHED til faget
11
Hvad nu? Jeres bud ind i det nye udvalg Og ind i samarbejdet med KL, CBS og UCC, Væksthus osv. Løbende dialog mellem udvalget og lederne om god ledelse f.eks. historier på nettet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.