Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015."— Præsentationens transcript:

1 Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015

2 Deltagere i Program for Læringsledelse Svendborg Kommune er sammen med 12 andre kommuner, Aalborg Universitet og COK (Center for Offentlig Kompetenceudvikling) med i Europas største forsknings- og udviklingsprojekt ”Program for Læringsledelse” Både skole og dagtilbud deltager, det skaber sammenhæng fra 0 – 18 år 6 kommuner deltager med dagtilbud: Billund, Fredericia, Hedensted, Kolding, Nordfyn og Svendborg Programmet erstatter Læringsmiljøvurdering, som skulle være foretaget i efteråret 2015

3 Program for læringsledelse Program for Læringsledelse har fokus på, at måle på læringsmiljøerne og den pædagogiske praksis i dagtilbud Ca. 200 børnehuse/dagplejegrupper er med til at tegne et betydningsfuldt og meget stort udviklingsprogram, som er databaseret og forskningsinformeret (kun Svendborg og Billund deltager med dagplejen) Forløbet starter i efteråret 2015 og gentages i efteråret 2017 og efteråret 2019

4 Kortlægning I efteråret 2015, 2017 og 2019 foretages der en kortlægning på alle dagplejegrupper og børnehuse Kortlægningen består af et elektronisk spørgeskema, som besvares af alle børn på 4, 5 og 6 år (sammen med en medarbejder), forældre, pædagogisk personale og ledelse

5 Spørgsmålsområder Børn på 4-6 år: Trivsel, herunder oplevelse af inklusion, adfærd, relationer (voksen-barn, barn-barn), aktiviteter i dagtilbuddet, læring og leg (med hjælp fra en medarbejder) Pædagogiske medarbejdere: Dagtilbudskultur, egen trivsel, samarbejde med kolleger og ledelse, relationer til børn, det fysiske miljø, egen pædagogisk praksis, barnets motivation og arbejdsindsats, forældresamarbejde - og inddragelse Pædagogiske medarbejdere: Barnets sociale kompetencer, barnets motivation i forhold til aktiviteter som leg og pædagogiske tiltag, barnets læring og udvikling i forhold til sprog, motorik etc. og forældresamarbejde

6 Spørgsmålsområder Ledelse (DTL og PTL): Egne opgaver og rolle i forhold til kerneopgaver som pædagogisk ledelse, arbejdsmiljø, kultur i dagtilbud, samarbejdskultur både i forhold til medarbejdere og forældre Forældre: Eget barns læring, udvikling og trivsel i dagtilbuddet, barnets eventuelle diagnoser og vanskeligheder, egen oplevelse af samarbejdet mellem dagtilbud og hjem, samt samarbejdet forældre imellem (en besvarelse pr. barn)

7 Kortlægningens resultater Kortlægningens resultater for ovenstående respondenter vises som profiler for kommunen, dagtilbuddene og de enkelte dagplejegrupper og børnehuse - når respondentgruppen er på min. 7 personer (der gives eksempler) Profilerne skaber viden om, hvad vi er gode til, og hvad vi bør arbejde videre med. Kortlægningens resultater viser således ikke mål for børnene, men mål for læringsmiljøet og den pædagogiske praksis, som børnene møder i hverdagen

8 Analyse af resultater I december/januar vil der være adgang til det samlede resultat på dagtilbud, det enkelte dagtilbud og det enkelte børnehus/dagplejegruppe Dagtilbuddets lederteam arbejder med tolkning af resultater vha. e- læringsmodul (aktionslæring) Kortlægningens resultater og dialogbaserede udviklingssamtaler mellem ledelse og forskere danner grundlag for efterfølgende kompetenceudvikling

9 Analysen danner grundlag for kompetenceudvikling Kompetenceudviklingen er baseret på følgende principper: Kompetenceudvikling skal være forskningsbaseret, det vil sige baseret på eksisterende viden om forholdet mellem pædagogiske indsatser og børns læring og trivsel Kompetenceudvikling skal være evidensinformeret, det vil sige baseret på kortlægningens resultater

10 Analysen danner grundlag for kompetenceudvikling Kompetenceudvikling skal være kollektiv og teambaseret Kompetenceudvikling skal være praksisnært Kompetenceudvikling skal forankres i dagtilbuddets pædagogiske medarbejdere og ledelsens organisatoriske kultur

11 Målgruppe for kompetenceudvikling Målgruppen for kompetenceudvikling er pædagogiske medarbejdere, pædagogiske teamledere, dagtilbudsledere, medarbejdere i PPR Med kortlægningens tre resultater i 2015, 2017 og 2019 kan der foretages sammenligninger over tid, og dermed om kompetenceudviklingen og de igangsatte indsatser har haft den ønskede effekt

12 Kompetenceudvikling Læringsledelse Kvalitetsrapport udarbejdes i foråret 2016 (sammen med skoleområdet) på baggrund af analysen og de nye erkendelser, som kortlægningen giver Kortlæg- ning Aktion Analyse Dialog Kompe- tenceud- vikling

13 Ressourcepersoner Ressourcepersoner: Medarbejdere i PPR – ekstern kompetenceudvikling Pædagogiske teamledere – intern kompetenceudvikling ved PPR Rolle Sammen med ledelsen i dagtilbud bidrage til: At arbejde lærende og anvende kortlægningens data At være den eksterne sparringspartner PTL's rolle er på tværs af børnehuse/dagplejegrupper

14 Teamkoordinator Teamkoordinator: Pædagogisk teamleder fra hvert børnehus/dagplejegruppe 1 – 4 medarbejdere fra hvert børnehus/dagplejegruppe Resursepædagoger og interkulturelt team deltager i intern kompetenceudvikling Rolle: Strukturere og styre møder Holde fokus på teamets fælles beslutninger Holde fokus på teamets data- og forskningsinformerede, og målstyrede arbejde i forhold til børns læring og trivsel

15 Kompetenceudvikling Af alle niveauer Ledelsen –Dagtilbudslederne –De pædagogiske teamledere –Lederteamet sammen Medarbejderne –Pædagogerne, resursepædagogerne, interkulturelt team –Pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælperne –Dagplejere Tværfaglige samarbejdspartnere –PPR, Skolernes ledelse og medarbejdere

16 Praktisk Kortlægning PTL for det enkelte børnehus/dagplejegruppe sender besked om antal pædagogiske medarbejdere og antal ”primærpædagoger”, der skal udfylde besvarelser på børnene. Antal mailes til Bodil (dato modtages senere) Britt rekvirerer koder på 4 – 6-årige, forældre og PTL/DTL Forældre har én stemme pr. barn – knyttet til folkeregisteradresse

17 Praktisk Britt/Bodil sender koder til jer/lister på hvilke børn der skal udfylde besvarelser På Børneintra lægges et link til undersøgelsen Kortlægningsportalen er åben i ugerne 38 – 41. Der er ikke mulighed for forlængelse Besvarelsen varer ca. 8 – 14 min. For børnene kan det varier Motivere til høje svarprocenter fra medarbejdere og forældre

18 Kommunikationsstrategi Orienteringsbrev til medarbejdere i uge 35 Orienteringsbrev til forældre i uge 36 Følge op på svarprocent i uge 40 Børneintra er vores primære kommunikationsplatform OBS! Vi må være indforstået med, at der kan ske justeringer af Programmet (tidsplan, indhold, organisering)


Download ppt "Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google