Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre."— Præsentationens transcript:

1 Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre en helhedsorienteret indsats og styrke det tværfaglige samarbejde om inklusion af børn i udsatte positioner Give faglig sparring til lærere og andet pædagogisk personale i at håndtere konkrete inklusions- og undervisningsmæssige udfordringer (hjælp-til-selvhjælp), så faglige og sociale vanskeligheder så vidt muligt bliver løst der, hvor de opstår, af de voksne, der er tæt på

2 Det interne ressourcecenter
Organisering - Det interne ressourcecenter Internt ressource center Læsevejleder Funktionslærer for special- undervisning Funktionslærer For sprog- center AKT-vejleder Skolesocial-rådgiver Ledelses-repræsentant PPR-psykolog

3 Det eksterne ressourcecenter
Organisering - Det eksterne ressourcecenter Eksternt ressource center Læsevejleder Funktionslærer for special- undervisning Funktionslærer For sprog- center AKT-vejleder Skolesocial-rådgiver Ledelses-respræsentant PPR-psykolog Sundhedsplejerske UU—vejleder Integrations vejleder

4 Procedure for vejledning
Henvendelse fra teamet omkring en bekymring, problemstilling eller et dilemma Det interne ressourcecenter finder dato og inviterer relevante fagpersoner Signs of safety: Hvad fungerer? Hvad udfordrer? Tiltag Dato for evaluering fastsættes

5 Klassekonferencer Klasse-ledelse Uv.differen- Årsplaner tiering
Evalueringer Trivsel Årsplaner

6 Indsatser Forebyggende Foregribende Indgribende Indsatser

7 Inklusion i praksis? Ikke ét svar - men mange indsatser.
Faglige indsatser; forløb i klassen, forløb både i og udenfor klassen, forløb udenfor klassen i små hold f.eks. VAKS, Læseløft, Bookbuddies, sprogundervisning, Støtteforanstaltende undervisning som obligatorisk lektiecafé efter skole AKT-indsatser – af AKT-lærere og inklusionspædagog. Hjælp til inklusion i klassen; støtte i klasserummet, narrative samtaler udenfor klassen, jf. eksklusion på den korte bane for at skabe inklusion på den lange bane, sociale historier, strukturere opgaver og lektionerne Sondre mellem intervenerende tiltag og akkomodative tiltag; hvad kan vi ændre på og hvad kan vi ikke ændre på?! CD-ord / Intowords. Digitale læremidler både som kompenserende og intervenerende tiltag FI – fra januar

8 Pædagogisk notat En udvidet elevplan som anvendes i ressourcecenter-regi, som værktøj 1. del. Status og kortlægning af kompetencer og potentialer - udarbejdes af skolen 2. del. Samtaleskema til fastsættelse af mål med inddragelse af forskellige synsvinkler – udarbejdes i samarbejde med skole, forældre og elev Undervisnings- og handleplan – mål og kvalitetskriterier 3. del. Evaluering (med skole, forældre og elev)

9 Rummelighed Norsk vittighed

10 Inklusion Undersøg vækstforhold på dette æbletræ – sammenhæng mellem voksested, størrelse, sødme ect…. Norsk vittighed


Download ppt "Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google