Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFredrik Lassen Redigeret for ca. et år siden
1
Det Nationale Exitkontaktpunkt Socialstyrelsen, 23. maj 2016
2
Dagens program – workshop 1. Introduktion til Kontaktpunktet 2. Spørgsmål og pause 3. Exitarbejde i en kommunal kontekst Socialstyrelsen, 23. maj 2016
3
Baggrund for exit og Kontaktpunktet April 2011 En Vej Ud - Regeringens rammemodel for exitprogrammer til rocker- og bandemedlemmer der ønsker en vej ud af miljøet. Øget myndighedssamarbejde mellem kommuner, politi og Kriminalforsorgen. Juni 2014 Bandepakke 2 - Kontaktpunktet Socialstyrelsen, 23. maj 2016
4
Det nationale exitkontaktpunkt Faglig koordinator (fra NFC) Rigspolitiet (Nationalt Forebyggelsescenter, NFC) Kommunernes LandsforeningKriminalforsorgen To politifaglige medarbejdere fra Rigspolitiet, NFC To repræsentanter fra Kommunernes Landsforening To medarbejdere fra Kriminalforsorgen
5
Opgaver 1. Understøttelse af det igangværende arbejde i de lokale exitenheder 2. Administration af den afsatte pulje 3. Kvalitetssikring og koordinering af exit-sagerne med henblik på at facilitere læring og løbende justering af exit-indsatsen 4. Koordinering og afholdelse af temadage og/eller uddannelse for myndighedspersoner 5. Løbende monitorering af igangværende forløb og afsluttede forløb Socialstyrelsen, 23. maj 2016
6
Erfaringer fra Kontaktpunktets første år 1. Store nationale forskelle i løsningen af opgaven 2. Et nationalt behov for vejledning og opfølgning på sagerne 3. Behov for input til visitationsprocedurer og indhold 4. Behov for kendskab til målgruppens udfordringer og kompleksitet 5. Puljen bruges flittigt! 6. Udfordringer i at arbejde med relokaliseringer 7. Udfordringer i overdragelse mellem kredse og kommuner 8. De afsluttede sager ender lykkeligt – i hvert fald ifølge PED Socialstyrelsen, 23. maj 2016
7
Spørgsmål? Socialstyrelsen, 23. maj 2016
8
Exit i en kommunal kontekst Hvem, hvordan og hvor meget? Socialstyrelsen, 23. maj 2016
9
Den kommunale del af opgaveløsningen En styrket myndighedskoordinering i forhold til eksisterende tiltag og lovgrundlag. Succes forudsætter en målrettet indsats fra ALLE myndigheder Socialstyrelsen, 23. maj 2016
10
Anbefalinger fra Kontaktpunktet Socialstyrelsen, 23. maj 2016
11
Tydelig rolleafklaring Hvem gør hvad og hvornår? Udarbejd en manual eller klare retningslinjer for samarbejdet! Hvem har den primære kontakt til exit-kandidaten? Socialstyrelsen, 23. maj 2016
12
Fokus på den gode visitation 1. Rammer og indhold 2. Forventningsafstemning mellem myndigheder og exitkandidaten 3. Egnethed og motivationsafklaring Socialstyrelsen, 23. maj 2016
13
Egnethed til Exit 1. Ved han, hvad det i praksis vil have af betydning og konsekvenser at forlade miljøet? 2. Ved han, hvad det i praksis vil have af betydning og konsekvenser at ændre livsstil? 3. Hvilke planer, handlinger og tiltag har han allerede foretaget for at træde ud? 4. Udviser han vilje og evne til at samarbejder han med myndighederne? Socialstyrelsen, 23. maj 2016
14
Motivation Indre motivation vs. Ydre motivation Push and Pull faktorer Socialstyrelsen, 23. maj 2016
15
Den fælles plan Tilrettelæggelse af en plan, der giver mening, SAMMEN med borgeren Socialstyrelsen, 23. maj 2016
16
Bevidsthed om processen Grundlæggende livsstils- og adfærdsændringer Individuel, gradvis og langvarig Socialstyrelsen, 23. maj 2016
17
Ring eller skriv! KP-exit@politi.dk Tlf. 4515 3630 KP-exit@politi.dk Socialstyrelsen, 23. maj 2016
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.