Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen"— Præsentationens transcript:

1 Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen

2 Skolen skaber optimal læring for alle (Skole med vilje)
Hvad er det vi skal? Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, som de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Skolen skaber optimal læring for alle (Skole med vilje) Skolen skaber fællesskaber (Skole med vilje) Skolen mestrer fornyelse (Skole med vilje)

3 Nye elementer i folkeskolereformen
Hvad er det vi skal? Nye elementer i folkeskolereformen En længere skoledag Mere variation i løbet af skoledagen Mere sammenhæng i skoledagen Indførsel af understøttende undervisning Mere anvendelsesorienteret undervisning Læringsmiljøer med trivsel og udfordringer for alle børn Mere elevinddragelse Digital skole Bevægelse 45 min. hver dag Den åbne skole Lektiecafé og fordybelse (frivillig indtil næste folketingsvalg) Samarbejde med musikskolen Samarbejde med ungdomsskolen Læringsfællesskaber på tværs 3

4 Hvad er det vi skal?

5 HVAD? HVORDAN – OG HVORFOR? Få medarbejdere på en årgang
Øget fleksibilitet i forhold til elevernes undervisning. Bedre mulighed for at holde møder Fastlagt ugentlig mødetid Øget mulighed for planlægning, refleksion og samarbejde omkring elevernes læring Fælles årsplan på årgangen På årgangen udarbejdes en fælles årsplan, der tilkendegiver hvordan man påtænker at arbejde med f.eks. indsatsbånd, elevinddragelse, den åbne skole, m.m. Gennem øget samarbejde på årgangen skabes større mulighed for refleksion og fleksibilitet I forhold til at optimere elevernes læring. Indførsel af fleksible pauser Pauser tilrettelægges i højere grad efter behov og ikke i forhold til faste pausetider Indførsel af teaterringning De eneste fælles ringetider for skolen bliver kl og Sikrer at undervisning starter til tiden. Arbejde med ude-og-hjemme struktur Fokus på læringsfællesskaber, mulighed for holddeling i relation til fx interesser, køn osv. Løbende evaluering af indsatserne Hvert årgangsteam evaluerer løbende deres indsatser, ligesom skolen samlet vil foretage evalueringer mhp videndeling og justeringer. Formålet er at understøtte implementeringen af folkeskolereformen på de enkelte årgange, såvel som på den samlede skole. 5

6 Forløb på tværs af årgange Fremlæggelser/forestillinger/Shows
Hvilke ønsker er der? Hvad ønsker eleverne? Tværfaglige forløb Niveauopdeling Temadage Projekter Forløb på tværs af årgange Fremlæggelser/forestillinger/Shows Hvad ønsker medarbejderne? Fleksibilitet Årgangen som grundsten Gode mødemuligheder Ingen klokke Struktur der bakker op om inklusion Aldersintegration Minimere antallet af medarbejdere på en årgang Udvikling af faglige fællesskaber Hvad ønsker forældrene? Mere læring Øget trivsel Et passende tempo Stabil bemanding Skolen som samlende enhed i lokalmiljøet Hvad ønsker ledelsen? Et passende tempo for udviklingen Intensiveret teamsamarbejde Ude/hjemme-struktur Kvalificeret selvbestemmelse for eleverne 6

7 At vi som skole er nysgerrige, så vi hele tiden udvikler os
Hvilke ønsker er der? Hvad ønsker eleverne? Tværfaglige forløb Niveauopdeling Temadage Projekter Forløb på tværs af årgange Fremlæggelser/forestillinger/Shows Hvad ønsker medarbejderne? Fleksibilitet Årgangen som grundsten Gode mødemuligheder Ingen klokke Struktur der bakker op om inklusion Aldersintegration Minimere antallet af medarbejdere på en årgang Udvikling af faglige fællesskaber Hvad ønsker forældrene? Mere læring Øget trivsel Et passende tempo Stabil bemanding Skolen som samlende enhed i lokalmiljøet Hvad ønsker ledelsen? Et passende tempo for udviklingen Intensiveret teamsamarbejde Ude/hjemme-struktur Kvalificeret selvbestemmelse for eleverne At vi som skole er nysgerrige, så vi hele tiden udvikler os 7

8 Inkl. 15 min. flexibel pause
Eksempel på en uge i Roden Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-8.30 Indsatsbånd Inkl. 15 min. flexibel pause 11-12 Inkl. 15 min. spisning Elevpause 12-13 13-14 Lektiecafé/ BFO 14-17

9 Inkl. 15 min. flexibel pause
Eksempel på en uge i Stænglen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-8.30 Indsatsbånd Inkl. 15 min. flexibel pause 11-12 Inkl. 15 min. spisning Elevpause 12-14 Lektiecafé/ Klub 14-17

10 Inkl. 15 min. flexibel pause
Eksempel på en uge i Blomsten Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8-8.30 Indsatsbånd Inkl. 15 min. flexibel pause 11-12 Inkl. 15 min. spisning Elevpause 12-14 Valgfag (i 30 uger) 14-15 Lektiecafé /Klub Lektiecafé/ Klub 15-17

11 Hvilken betydning får det for relationerne?
Når rammerne ændres, så ændres relationerne også. Ansatte/elever/forældre påvirkes forskelligt, det skal vi håndterer gennem dialog!

12 Drøft med sidemanden Hvad glæder I jer mest til?
Hvad undrer I jer over? Hvad vil I gerne have svar på?


Download ppt "Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google