Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejdsmiljørådgivning i Region Sjælland - en historie om støvkampagnen på GAPS. 6. feb. 2015 Charlotte Degn Chefrådgiver, bygherrerådgivning og sikkerhedsrådgivning.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejdsmiljørådgivning i Region Sjælland - en historie om støvkampagnen på GAPS. 6. feb. 2015 Charlotte Degn Chefrådgiver, bygherrerådgivning og sikkerhedsrådgivning."— Præsentationens transcript:

1 Arbejdsmiljørådgivning i Region Sjælland - en historie om støvkampagnen på GAPS. 6. feb. 2015 Charlotte Degn Chefrådgiver, bygherrerådgivning og sikkerhedsrådgivning omkring arbejdsmiljø

2 Arbejdsmiljømål i Region Sjælland Ingen alvorlige arbejdsulykker Forebygge arbejdsulykker I Ingen væsentlige gener for sygehusdriften Tekniske hjælpemidler Sikre orden og ryddelighed Ingen uhensigtsmæssige manuelle løft Minimal støvbelastning Minimal udsættelse for støj- og vibrationsbelastninger Minimal udsættelse for farlige stoffer og materialer Region Sjælland har følgende arbejdsmiljø mål for alle byggepladser i regionen. Målene er udarbejdet i samarbejde med Kuben Management

3 Region Sjælland vil sikre byggepladser, hvor håndværkerne kan udføre deres arbejde på en sikkerheds- og sundhedsmæssig fuldt forsvarlig måde, således at håndværkerne ikke udsættes for unødige risici eller påvirkninger fra byggepladsen. Region Sjælland vil sikre, at den nyeste viden om arbejdsmiljø indgår i beslutningsgrundlaget og prioriteringer. Region Sjælland vil have fokus på, at udvikling og tilpasning af gode arbejdsmiljøredskaber, strukturer og holdninger omkring sikkerhedsarbejdet, forebygger ulykker. Baggrund Regions Sjælland har lavet en politik for arbejdsmiljøet gældende for alle byggepladser i regionen. Politikken er udarbejdet i samearbejde med Kuben Management

4 Primære indsatser på GAPS KU- byg vil udvise åbenhed om arbejdsmiljøforhold i relation til myndigheder, offentligheden, ansatte og andre interessenter. De gældende regler for arbejdsmiljø betragtes af Region Sjælland som minimumskrav. Metode for håndtering af sikkerheden på GAPS er tilpasset projektets specifikke udfordringer. En effektiv sikkerhedskoordinering sker ved at tilføre projektet en række supplerende krav og indsatser. Det drejer sig bl.a. om: Daglige morgen runderinger på pladsen med fokus på sikkerhed Obligatoriske sikkerhedskurser for alle på byggepladsen Overvågning af byggepladsen Samarbejde med byggeriets parter Sikkerhedskampagner i byggeperioden Synlig bygherrerepræsentant og sikkerhedsrådgiver på byggepladsen

5 Arbejdsmiljøkampagne Hvordan og hvorfor? På større byggepladser er det ofte en god idé at sætte fokus på særligt udfordringer i byggefasen, som vi erfaringsmæssigt ved kan give særlige arbejdsmiljømæssige udfordringer. Når særlige emner får skabes fokus sikres det, at den nyeste viden inddrages og at alle håndværkere på pladsen ved, at bygherren tager arbejdsmiljøet alvorligt og gerne vil hjælpe med at skabe de bedste betingelser for de udførende. Regions Sjælland vil ligeledes sikre særlig fokus på de nye på byggepladsen herunder udenlandsarbejdskraft hvor sprogproblemer kan være udfordrende samt lærlinge der gerne fra starten af deres karriere skal vide hvad der er best practice i forhold til sikkerheden Derfor var det naturligt for RS, at have arbejdsmiløkampagner som et særligt indsatsområde for GAPS.

6 Planlægning af støvkampagne Program, indbydelser og flyers Udarbejde informationsmateriale (plakater, flyers og foldere) herunder tekst, layout og tryk. Implementering af oprydningsprogram her under bestilling af oprydningsstationer, skovl, skraber, poser og sorteringsvejledninger. Slideshow, kontakt til oplægsholdere Kontakt til arbejdsmedicinskklinik vedr. tilbud om lungetest Bestilling af mad, projekter, lyd og podie og skurvogne Forslagskasse herunder postkasse, præmier og flyers Der er en rigtig god idé, at lave en kommunikationsplan når kampagnen skal planlægges. Herved sikres det, at alle opgaver er kendt alle er bekendt med hvornår opgaverne skal udføres og hvem. Samtidig kan planen bruges til at skabe overblik over økonomien. Kampagnes indhold:

7 Støvkampagne – Plakater og flyers om dagens program

8 Støvkampagne I forbindelse med kampagnen blev der trykt en del materiale som lå klar på cafébordene på selve dagen

9 Støvkampagne materiale Plakat specielt henvendt til lærlinge Sorterings- vejledning til oprydnings- standerne. Folder om forebyggelse af støv og sygdomme

10 Støvkampagne I forbindelse med kampagnen blev der også lavet en mini udgave af Plan for Sikkerhed og Sundhed. Her var de vigtigste oplysninger om pladsen formidlet på en nem og tilgængelig måde og præsenteret i en folder som kunne være i arbejdsbukserne. En ekstra hjælp til entrepriserne til at håndtere deres formidlingsopgave vedr. sikkerheden på pladsen. Folderen er udarbejdet af Kuben Management

11 Økonomien - Det er ikke gratis at lave kampagner !!  Vi har brugt mange rådgivningstimer til planlægning og gennemførelse af kampagnen  Produktion og tryk af materialer  Vi brugte to hele dage to mand til nudging af håndværkerne på pladsen  Vi holdte planlægningsmøder med sikkerhedskoordinatoren, oplægsholderne, arbejdsmedicinsk klinik og byggeriets arbejdsmiljø bus.  Vi afholdte møder med bygherre både før i forhold afklaring af program og økonomi og efter kampagnen i forbindelse med en evaluering af kampagnen.  Indkøb af mad og leje af skurvogn, projekter, lys etc.  Vi lavede pressemeddelelse og deltog interviews Pris ca. 350.000 kr.

12 Evaluering og pressens deltagelse Kampagner er en god måde at skabe fokus omkring sit byggeri Kampagner er en god måde at skabe fokus omkring nødvendig rådgivningsydelse. Der var mere end 20 artikler på baggrund af en presse meddelelse som RSs egen kommunikationsafdeling udsendte med hjælp fra KM. Interessen fortsætter - senest en i træ-sektionen en artikel om vores samarbejde med Jakon i forhold til at implementere et oprydningsprogram og til sommer kommer. Dansk Byggeri med en artikel, som sætter fokus på sikkerhedsrådgivningen hos Kuben Management Hvordan gennemføres en kampagne og hvorfor? Vi har på bygherrens vegne udarbejdet en rapport om kampagnens ide, planlægning, økonomi og gennemførelse samt lavet en evaluering af virkningen og en plan for opfølgningen, således at arbejdsmiljøet fortsat er i fokus. Der planlægges nye kampagne løbende. RS kommunikationsafd.: ” Det kom godt nok bag på os, at der var SÅ stor interesse for en støvkampagne!”


Download ppt "Arbejdsmiljørådgivning i Region Sjælland - en historie om støvkampagnen på GAPS. 6. feb. 2015 Charlotte Degn Chefrådgiver, bygherrerådgivning og sikkerhedsrådgivning."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google