Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArthur Simonsen Redigeret for ca. et år siden
1
HCI/Hypermedie undervisning CSCW – generelle betragtninger
2
Historien Motion Study (Gilbreth 1911) og Scientific Management (Taylor 1881/1911) Udvælgelse af egnet personel (WWI/II) Human Factors Engineering Første generations HCI: cognitive science MHP, GOMS Revisionistisk mellemgeneration Væk fra dogmatiske ”hard science” mod direkte fornemmelse for den virkelige verden. Forbedret design praksis -Mangler en konsistent teoribasis. Anden generations HCI : brugsorienteret Participatory design, CSCW, ”Etnografi”, Virksomhedsteori ”i kontekst” — ikke i laboratoriet
3
CSCW Slutningen af 80’erne -> Sociologi: Detaljerede studier af menneskers samarbejde Heath, Luff, Dourish, Bowers, Bannon, Schmidt, Bardram, Bødker… London underground, air traffic control, patientjournaler
4
Motivation Teknologisk udvikling Samarbejdssystemer (primært 1985+) Begrænsninger ift. ’traditionel’ HCI Cognitive science Distributed cognition En person – en computer Sociologi har noget at byde på Feltarbejde, etnografi Koordinering Social organisering Tavs viden
5
Centrale begreber Praksisfællesskab Surreptitious monitoring Rendering activities visible Koordinering, samarbejde Divided attention Peripheral awareness Place (from space to place) Appropriate behavioural framing Value and culture
6
Eksempel: London Underground Heath & Luff (1992) (H23) Divisional Information Assistant Kommunikation med passagererne Line Controller (Controller) Kommunikation med togførere ’garant for køreplanen’ Gensidigt ansvar, ”diskret kommunikation”
7
Hjælpemidler Fixed line diagram Touch screen telefoner Radio system (togførerne) Public Announcement system (passagerer) Close Circuit Television system (platforme) Køreplan på papir
8
Surreptitious monitoring, Peripheral awareness, Divided attention
9
Rendering activities visible
10
Implikationer for re-design af London Underground Individuelle display problematiske ift. koordinering og synlighed Mere personale => øgede koordinerings krav Konkret design forslag Markering i fælles tidstabel med elektronisk pen Generelt CSCW design Bord- og væg teknologier Augmented reality Privat offentlig Individuel kollektiv
11
Air traffic control – paper flight strips
12
Air traffic control Samme type arbejde som i eksemplet med London Underground – meget sikkerheds- kritisk Senior controllers, controllers, students Arbejde overleveres fra en controller til den næste Arbejde foregår ofte i par eller grupper Kilde: Mackay 1999 “Is paper safer? The role of paper flight strips in air traffic control. Mackay et. al 1998 “Reinventing the Familiar: Exploring an Augmented Reality Design Space for Air Traffic Control.
13
Hjælpemidler Radar Radiokommunikation (piloter) Papir flight strips
14
Kendetegn Surrepetition monitoring Peripheral/situational awareness Paper flight strips er et vigtigt socialt/shared redskab Physical interaction
15
Implikation for re-design af air flight controllers’ arbejdsplads Sikkerhed fremfor alt! Kombination af papir-strips og digitale links Input Graphics tablet m. pen Trykfølsom skærm Video kamera Output Video projektor Computer monitor/LCD skærm Trykfølsom skærm Tracking Video Stripboard
16
Patientjournaler Fra papir til elektronisk repræsentation af information Studie af brug af elektronisk patientjournal på Thoraxkirurgisk afdeling, Aalborg Sygehus Syd og dets (uhensigtsmæssige) konsekvenser for arbejdet Kirurger Operationer og stuegang Sygeplejersker Står for den primære pleje af patienterne
17
Hjælpemidler Tavler Belægningsliste Operationer/TIA Patientjournaler Lægemiddelkatalog Elektronisk (men ikke i medicinrummet!) Papir Telefoner Blodprøve-bestilling på PC
18
Brug af patientjournaler Læger: passiv brug Trækker primært information UD af systemet Input via diktering -> lægesekretær til transkribering Signerer for medicin på daglig basis Sygeplejersker: aktiv brug Opdaterer journalerne mange gange dagligt – “tastedamer”/sekretærer Bruger journalerne til overlevering
19
Billeder fra afdeling T, Aalborg Sygehus Syd
20
Konsekvenser Binder specielt sygeplejersker til vagtrummet, hvor PC’erne står “Før var jeg færdig med mit opgave når jeg gik ud af rummet” Fjerner brugerne fra det egentlige fokus – patientplejen Sikkerhed? Hvad sker der når strømmen går?
21
Første prototype Understøtte mobilitet og samarbejde Fokus på at give mulighed for at udføre et begrænset antal opgaver på en mobil enhed Fokus på at skabe integration mellem enhederne – trække på genkendelighed i forhold til EPJ systemet på PC Browser baseret prototype på Symbol iPAQ
22
Prototype eksempler
23
Anden prototype “Application-roaming” mellem PC og håndholdt Lokationsbaserede services Hos patienten I medicinrummet Understøtte “Local mobility” – Bellotti & Bly (1996) Kilde: Bardram, Kolbeck & Nielsen: Supporting Local Mobility in Healthcare by Application Roaming among Heterogeneous Devices
24
Men det handler om ’place’ og ikke kun ’space’ i samarbejdssystemer We are located in a ’space’ but we act in a ’place’ Places are spaces that are valued – a house vs. a home En konferencesal og et teater har mange ens fysiske egenskaber, men rummer meget forskellige aktiviteter Place er et space med social mening, konventioner, kulturel forståelse af roller, funktioner. Man kan godt have placeness uden space Vi kan ikke designe places men vi kan designe for places… Places udvikler sig når folk tilpasser omgivelser/systemer til deres behov…
25
Emner til næste gang? Design af mobil teknologi – tre cases Brugerinddragelse - hvordan? Kvalitative metoder “Etnografiske” feltstudier ala datalogi Open ended interviews Brugeren som designer Brug af video som dokumentation og designmateriale
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.