Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

HCI Mobil teknologi og brugerinddragelse i designprocessen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "HCI Mobil teknologi og brugerinddragelse i designprocessen."— Præsentationens transcript:

1 HCI Mobil teknologi og brugerinddragelse i designprocessen

2 Oversigt 9:15 – 9:30Morgenmad 9:30 – 10:45Tre eksempler på understøttelse af mobilitet 11:00 – 12:15Brugerinddragelse i designprocessen 12:15 – 14:15Frokost 14:15 – 15:00Projektpræsentationer 15:15 – 16:00Evaluering af kurset

3 Understøttelse af mobilitet Elektrikere i Stockholm  Knowledge management i en mobil setting Cykelbude i Oslo og New York  Mix-and-match teknologi Renseoperatører i Aarhus  Design på tværs af teknologier

4 Exploring Support for Knowledge Management in Mobile Work Case: Elektrikere i Stockholm  Elektrikere arbejder distribueret  Fra home base til forskellige adresser i byen  Udfordring at overlevere viden om forskellige lokationer til hinanden  Hurtigt skiftende krav og opgaver gør arbejde komplekst Udgangspunkt: organisational memory og groupware applikationer (gIBIS, Answer Garden, etc.)

5 Exploring support… Understøttelse af lokal og mobil “knowledge management”  Sharing – udveksling af information Ephemeral, persistent & stories  Indexing – overlevering – at finde den rigtige information  Diagnosing – fortolkning og problemløsning i fællesskab  Foreseeing – brug af viden til at planlægge fremad og undgå problemer

6 Exploring support… Fremragende empirisk studie Ingen konkrete forslag til teknologiske løsninger

7 Tailor to Fit It Case: Cykelbude i Olso og New York  Cykelbudes arbejde er temmelig mobilt… Udgangspunkt: “Terminaler” til elektronisk kommunikation  En dekonstruktion/konstruktion-tilgang til understøttelse af mobilt arbejde

8 Tailor to Fit It Teknologi i brug af cykelbude:  Mobiltelefoner (tale + SMS)  Private Mobile Radio (PMR) terminaler  Pagers (mellem bude og centralen)  Papir-baseret workflow system  Telefoner hos kunder, mønttelefoner

9 Tailor to Fit It “Implications for design” fra studiet af deres arbejde:  Personligt valg af udstyr – og hvor de placeres  Forskelle i kommunikationsmedie  Direkte kommunikation og distance- kommunikation  Task at hand – planlægning og storytelling Planlægning af rute, kommunikation med center, kommunikation med andre bude…  Kontekst-variation – omgivelsernes indflydelse på sanser -> budenes brug af teknologi

10 Tailor to Fit It Idé: skil de komplekse terminaler ad i basiskomponenter og lad budene selv sætte deres personlige løsning sammen  Hvad skal jeg bruge?  Hvor skal det placeres?  Hvordan kan jeg omkonfigurere? Forskellige sensorer (input) og effektorer (output)  Mikrofon, kamera, keyboard, trykfølsom skærm  Højtaler, display, buzzer En “terminal agent” holder styr på personlige præferencer, id og de forskellige komponenter

11 Tailor to Fit It Fint empirisk studie, men ikke så veldokumenteret som den første Gode ideer til hvordan arbejdspraksis kan påvirke design af teknologi til at understøtte den Præsenterer desværre ikke mix-and-match- konceptet i praksis  Ingen bud på en prototype

12 Designing for mobility – an integration approach supporting multiple technologies Case: renseoperatører på Århusiansk renseanlæg Udgangspunkt: design af teknologi med fokus på integrationens rolle for understøttelse af mobilitet

13 Mobilitet og empiri Studier af mobilt arbejde  Mobilt arbejde understøttes gennem en kombination af forskellige redskaber (Luff & Heath ’98)  Lokal mobilitet (Bellotti & Bly ’96)  Mobile aspekter af knowledge management (Fagrell et al. ’99) Ingen eksplicit fokus på den eksisterende teknologi i forhold til den nye

14 Mobil teknologi og design Design til små skærme  baseret på desktop metaforen  WEST browseren (Björk et al ‘99) Design på PC’ens præmisser

15 Mobil teknologi og integration Integrerede systemer  Teknisk integration - 2K og PalmORB (Román et al ‘99)  Funktionsmæssig integration (Rist ‘00) Ser ikke på  de designmæssige aspekter  om informationerne er relevante alle steder fra

16 Vores udgangspunkt Vi ser et behov for  at se mere eksplicit på forholdet mellem den eksisterende teknologi og det nye redskab  at designe på tværs af redskaber  at forholde sig kritisk til “anytime, anywhere”- idealet Web-of-technology begrebet

17 Spildevandsrensning Tre metoder til at rense vand  Mekanisk, kemisk og biologisk Meget kompleks, teknisk proces  Distribueret i tid og rum  Tusindvis af komponenter Centraliseret kontrolsystem

18 Hvad vi så Et behov for at skabe et overblik over renseprocessens tilstand  For eksempel gennem at filtrere information Arbejde er meget distribueret Nødvendigt at trække på både system- og ikke-system information for at træffe beslutninger

19 Web-of-technology - nu Server Spektrometer Printer

20 Web-of-technology - fremtid Server Indløb Mellemklaring Udløb

21 Integration og overblik Understøtte overblik ved enkelt design Udvide i stedet for at erstatte Sted-bestemt information versus ”anytime, anywhere” ideal Et integreret system kræver nye brugergrænseflader

22 Tilnærmet brugergrænseflade - før

23 Integreret prototype – 1. niveau

24 Integreret prototype – 2. niveau

25 Integreret prototype – 3. niveau (kun PDA)

26 Feedback Prototypen  Gav brugerne bedre overblik end deres nuværende system  Understøttede oplevelsen af et integreret system Renseanlægsoperatørerne ønskede ikke det 3. niveau på PDA’en

27 Opsamling Udfordrer konceptet om at arbejde “anytime, anywhere” ‘Webs of technology’ - at se heterogene redskaber som dele af en helhed fremfor at være uafhængige En integrationstilgang til design som understøtter flere forskellige teknologier

28 Brugerinddragelse i designprocessen

29 Hvordan får man indblik i brugernes verden? Forskellige kvalitative metoder Etnografisk inspirerede feltstudier:  Interviews – open ended Stil spørgsmål, der skal besvares med hele sætninger (H-ord) Ja/Nej spørgsmål er udtryk for din fortolkning/forståelse af brugsdomænet

30 Etnografisk inspirerede feltstudier Observationer  Væk fra “fluen-på-væggen” – participant observer  Brug af video er suverænt til fastholdelse af hvad der skete Men det er svært både at være “åben i nu’et” og at kigge i et kamera  Spørgsmål undervejs er dog stadig lidt af et tveægget sværd En kombination af observationer og interviews giver både indblik i hvordan brugerne selv oplever deres arbejde og hvad de i virkeligheden gør – indirekte og direkte information

31 Andre kvalitative metoder Fremtidsværksted  Problemfase  Fantasifase  Implementationsfase Fordele:  Brugerne sætter ord på de problemer de oplever med deres arbejde  Kan gøres “hjemme” eller i felten Ulempe:  Står dårligt alene

32 Endnu flere kvalitative metoder Contextual Inquiry Brainstorming Spørgeskemaer Fokusgrupper

33 Kvantitative metoder Ses ikke så ofte i felten

34 Projektpræsentationer

35 Eksamen

36 Praktiske detaljer Mundtlig eksamen: ultimo juni 30 minutter med forberedelse

37 Et par gode råd til eksamensforberedelsen Forbered en gennemgang af hvert enkelt spørgsmål  Find jeres fokus  Lav en disposition

38 Et par gode råd om eksamen Til eksamen:  Skriv dispositionen op på tavlen – og følg den!  Af de 30 minutter er eksamenstiden ca. 25 min.  Brug 15 – 20 min. af den tid på at gennemgå jeres disposition – jo længere I kan styre samtalen styrer I eksamen men husk at spørgsmålet I trækker kun er udgangspunktet  Vis bredde i jeres viden om det læste stof  Lav gode koblinger til jeres praktiske arbejde med de obligatoriske opgaver (og også gerne jeres erhversarbejde)  BRUG TAVLEN!

39 Flere gode råd I har – basalt set – 25 minutter til at vise hvor meget af det samlede stof I har overblik over og har kunnet bruge

40 Kursusevaluering


Download ppt "HCI Mobil teknologi og brugerinddragelse i designprocessen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google