Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMax Hedegaard Redigeret for ca. et år siden
1
Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme 15. april 2015 Temadag 2. nov. 2009 Udviklingschef Gert Hosbond
2
15. april 2015 Indhold Sparekassen Farsø – hvem er vi Indsats på sundhedsområdet Resultater af sundhedsindsats
3
15. april 2015 Sparekassen Farsø 100 medarbejdere 60% kvinder og 40% mænd Gennemsnitsalder 42 år. Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme
4
15. april 2015 Trivsel, livskvalitet og sundhed Kultur og holdninger ansvarlig, proaktiv, glad og sund
5
15. april 2015 Virksomhed – menneske Work-Life-balance ™ ™ ™
6
15. april 2015 Work-Life Balance ™
7
15. april 2015 Sundhedsindsats Holdninger og overordnet formål 1.At være en ansvarlig, attraktiv og værdiskabende virksomhed for: kunder, medarbejdere og det omgivende samfund. 2.At øge medarbejder trivsel, arbejdsglæde og motivation gennem: 1.At motivere til en sundere livsstil baseret på et personligt og fælles ansvar 2.At skabe forståelse for sammen hæng mellem forebyggelse og behandling og handle derefter Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme
8
15. april 2015 Sundhedsindsats - hvorfor Iflg. undersøgelse blandt danske erhvervsledere 2006 har sundhedsordningerne har haft positivindvirkning på: medarbejdertilfredsheden (83 %) sygefraværet (62 %) effektivitet/produktivitet (50 %) virksomhedens image (57 %) rekruttering/attraktivitet over for ansøgere (53 %) Kilde: Ledernes Hovedorganisation 2006
9
15. april 2015 Fra holdning til handling Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Indsatsområder Kost Rygning Alkohol/rusmidler Motion Stress
10
15. april 2015 Fra holdning til handling Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Kost: Fri frugt i alle afdelinger og til alle møder Kostpolitik Kantine Information og møder
11
15. april 2015 Fra holdning til handling Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Rygning: Rygepolitik = ingen rygning i sparekassen Tilbud om rygestopkurser 10% rygere
12
15. april 2015 Fra holdning til handling Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Alkohol/rusmidler: Alkoholpolitik Aftale med 3 videns- og behandlingscentre Drejebog med ansvars- og opgavefordeling.
13
15. april 2015 Fra holdning til handling Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Motion: Hold i gymnastik, spinning, motionscenter m.m. Walk-and-run løbeklub startet op af 2 medarbejdere med 130 medlemmer i og uden for sparekassen Løbende kampagner: skridttæller, 30 min. hver dag, osv.
14
15. april 2015 Fra holdning til handling Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Stress: Stresspolitik med en stressguide MUS, personlig og team udvikling Foredrag og kurser i personlig effektivitet, performance og trivsel
15
15. april 2015 Guide
16
15. april 2015 Guide
17
15. april 2015 Tværgående aktiviteter Aftale med fysioterapeut –3 timer i sparekassen hver uge –APV med personlig rådgivning og opfølgning –Information og tilbud om træningsvejledning Sundhedscheck –Personlig og fortrolig med råd og vejledning –Samlet rapport for sparekassen, der sætter fokus på resultater og indsatsområder Livsstilsforedrag og aktiviteter
18
15. april 2015 Partnere 1.Firmaidræt 1.Sundhedscertificering med analyse og rapport 2.Udvikling og prioritering af nye indsatsområder. 2.Farsø fysioterapi 3.Foldbjergcentret, Behandlingscenter Himmerland, ABC alkoholrådgivning 4.Finansforbundet og Center for Stress 1.Stress 5.Strandgaard & Co, Healthy Living 1.Strategi og træning
19
15. april 2015 Resultater af sundhedsindsats En attraktiv arbejdsplads: 1.Større trivsel, arbejdsglæde, engagement og loyalitet 1.Medarbejderundersøgelse med benchmark foretaget af Finanssektorens Uddannelsescenter 2.Sundere end gennemsnittet 1.Sundhedsindex – undersøgt af Firmaidræt 2.Sundhedscheck foretaget af fysioterapeut 3.Mindre sygefravær i.f.t. finanssektoren generelt 3.Fastholdelse, udvikling og rekruttering
20
15. april 2015 [4] Medarbejderundersøgelse 2008 – Finanssektorens uddannelsescenter Arbejdsglæde
21
15. april 2015 Kundeanalyse – Finanssektorens Uddannelsescenter 2008 Kundeorienteret virksomhed Sammenfatning
22
15. april 2015 Resultater af sundhedsindsats Styrkelse af en positiv profil som virksomhed: Lokale initiativer med positiv omtale: Aktiviteter – primært motion Arrangementer: Sund start på 2009 med Peter Qvortrup Gejsling Deltagelse i kommunal sundhedskonference Positiv presseomtale: DR: ”Ha’ det godt” + speciel udsendelse TV2 Nord: 2 udsendelser Dagblade: Jyllandsposten, Nordjyske, Politikken Fagblade: Helse, Firmaidræt m.fl.
23
15. april 2015 Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme Februar 2008 Danmarks første sundhedscertificerede virksomhed Certificering
24
15. april 2015 Anerkendelse Oktober 2008 Danmarks sundeste private arbejdsplads
25
15. april 2015 ROI sundhedsindsats 2008/2009 Kost: frugt, kantine450.000 Rygning, Alkohol/Rusmidler25.000 Motion:75.000 Stress: kursus og møder100.000 Interne medarbejderressourcer100.000 Fysioterapeut100.000 Tværgående aktiviteter125.000 I alt975.000 Økonomisk investering i sundhed
26
15. april 2015 ROI sundhedsindsats 2008/2009 Sygefravær: 1% mindre end gennemsnit for finanssektoren 450.000 Fastholdelse: 2 medarbejdere i stedet for nyansættelser 300.000 Rekruttering: besparelse ved annoncering mm. Fordi interesserede søger uopfordret eller bliver henvist 300.000 I alt1.050.000 Økonomisk resultat af sundhedsindsats
27
15. april 2015 ROI sundhedsindsats 2008/2009 I Medarbejdere: tilfredse, motiverede, engagerede, glade, proaktive, effektive 500.000 Branding: Positiv profilering og presseomtale 1.000.000 I alt1.500.000 Anslået værdi
28
15. april 2015 Vigtige forudsætninger for succes Fokus og opbakning fra ledelse Et sundhedsudvalg, der brænder for sagen og er gode ambassadører på tværs af sparekassen Gode eksterne samarbejdspartnere Fastholde og forny aktiviteter Dialog og kommunikation
29
15. april 2015 Sundhedsarbejde i virksomheder - generelt 1.Det er positivt for medarbejder 2.Det er positivt for virksomheden 3.Det er positivt for samfundet, fordi sundhedsarbejde på arbejdspladsen: 1.Målrettes i en fælles dialog 2.Motiveres sammen med ledere og kollegaer 3.Udvikles efter muligheder og ønsker
30
15. april 2015 Konklusion 1.Sparekassen Farsø har haft et meget positiv udbytte af vores sundhedsindsats 2.Sundhedsindsatsen har understøttet sparekassens profil som en proaktiv, ansvarlig og værdiskabende virksomhed for kunder, medarbejdere og omverden. 3.Forløbet har givet nye relationer og positiv udvikling for de medarbejdere, der har været mest involveret.
31
15. april 2015 Læs mere på www.sparfar.dk Gert Hosbond gh@sparfar.dk Trivsel, livskvalitet og sundhedsfremme
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.