Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klinisk sygeplejespecialist – hvad og hvorfor? 13. Maj 2009 Ole Abildgaard.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klinisk sygeplejespecialist – hvad og hvorfor? 13. Maj 2009 Ole Abildgaard."— Præsentationens transcript:

1 Klinisk sygeplejespecialist – hvad og hvorfor? 13. Maj 2009 Ole Abildgaard

2 2 Disposition 1. De kliniske sygeplejespecialister udvikling i USA 2. De kliniske sygeplejespecialister udvikling i Danmark 3. Definition af den kliniske sygeplejespecialist 4. Empirisk og teoretisk betydning for klinisk praksis 5. Perspektiver for dansk sygepleje

3 3 1. De kliniske sygeplejespecialister udvikling i USA 1938 - Termen clinical nurse specialist (CNS) anvendes i USA 1954 – Dr. Hildegaard Peplaus masterprogram for psykiatriske CNS 1960’erne – udarbejdes mange programmer til videreuddannelse af CNS 1970- og 80’erne – øget specialisering på hospitalerne kræver længere uddannelse og erfaring hos sygeplejersker - gruppen af CNS vokser Hamric 1989; Peplau 1965; Sparacino 1990; Sparacino 2005; Appel, Malcolm, & Nahas 1996;Dunn 1997

4 4 1. De kliniske sygeplejespecialister udvikling i USA 1980 – American Nurses Association udarbejder beskrivelse af CNS uddannelse, roller, funktioner og behov som reaktion på stor forvirring om jobfunktion. 1982 – Council of Clinical Nurse Specialists oprettes 1996 – National Association of Clinical Nurse Specialists (NACNS) stiftes 1998 – Statement on Clinical Nurse Specialist Practice and Education 2004 - Statement on Clinical Nurse Specialist Practice and Education Hamric 1989; Peplau 1965; Sparacino 1990; Sparacino 2005; Appel, Malcolm, & Nahas 1996;Dunn 1997

5 5 2. De kliniske sygeplejespecialister udvikling i Danmark 1980 – Doris Christensen 1982 – Titlen klinisk sygeplejespecialist optræder officielt i DSR’s skrift 1986 – DSR’s kongres henstiller til hovedbestyrelsen at definere kliniske sygeplejespecialisters funktionsområde, kvalifikationskrav samt organisatorisk- og lønmæssig indplacering. (Bjørnsson & Nielsen 1992;Christensen 1980;Dansk Sygeplejeråd 1995;Dansk Sygeplejeråd 2007;Darmer 1995;Lorentsen 1987;Nyholm 1980;Wintlev-Jensen et al. 1993; Harder 2007;Kruckow 2007).

6 6 2. De kliniske sygeplejespecialister udvikling i Danmark 1995 – Seminar om specialisering, hvor DSR definerer titlen klinisk sygeplejespecialist, Strategioplæg for specialisering indenfor sygeplejen 1996 Ingrid Egerod påpeger titelvirvar i dansk sygepleje 2007 DSR pjece - klinisk ekspertsygeplejerske (Bjørnsson & Nielsen 1992;Christensen 1980;Dansk Sygeplejeråd 1995;Dansk Sygeplejeråd 2007;Darmer 1995;Lorentsen 1987;Nyholm 1980;Wintlev-Jensen et al. 1993; Harder 2007;Kruckow 2007).

7 7 3. Definition af den kliniske sygeplejespecialist Clinical Nurse Specialist: ”A Clinical Nurse Specialist is prepared at the master’s or doctorate level as a clinical nurse specialist and is an expert clinician in a specialized area of nursing practice. The specialty may be a population, a setting, a disease or medical subspecialty, a type of care or a type of problem” (National Association of Clinical Nurse Specialists 2004). Clinical expert Consultant Educator Researcher (Flaherty 1993;Hamric & Spross 1989;Prichard, Norville, Oakes, Gattuso, & Howard 1994;Sparacino 1993;Sparacino 2005)

8 8 3. Definition af den kliniske sygeplejespecialist Klinisk sygeplejespecialist: ”Generalistuddannelse samt mindst cand.cur. og beskæftigelse med særlige områder af den kliniske sygepleje” (Dansk Sygeplejeråd 1995).

9 9 4. Empirisk og teoretisk betydning for klinisk praksis Betydningen af den kliniske sygeplejespecialists roller og interventioner for klinisk praksis – gør hun en forskel? Kandidatuddannelsen i sygepleje specialemodul juni 2008 Institut for Folkesundhed, Afdeling for Sygeplejevidenskab Aarhus Universitet

10 10 Undersøgelsens formål at tilvejebringe ny viden om, hvilken betydning den kliniske sygeplejespecialists roller og interventioner har for forbedring af klinisk praksis med henblik på at kvalificere den danske debat om kliniske sygeplejespecialister.

11 11 Metode og fund Systematisk litteraturreview 9 relevante empiriske studier identificeret Studierne blev kritisk vurderet og analyseret Otte af de ni studier har fokus på den kliniske sygeplejespecialists roller og analyseres i forhold til de kendte roller: clinical expert, consultant, educator and researcher.

12 12 Konklusion Hovedkonklusionen er, at den kliniske sygeplejespecialists roller har både en direkte og indirekte betydning for klinisk praksis. Direkte betydning omfatter rollerne clinician expert og researcher. Indirekte betydning på klinisk praksis omfatter alle fire roller clinician expert, consultant, educator og researcher

13 13 Konklusion (fortsat) Der er tilsyneladende ikke megen empiri til at understøtte, at den kliniske sygeplejespecialists interventioner har betydning for klinisk praksis, idet der kun er fundet et studie. Flere reviewstudier viser, at det er svært at dokumentere den kliniske sygeplejespecialists betydning for outcome i klinisk praksis. Årsagen kan være den indirekte natur af den kliniske sygeplejespecialists praksis. Desuden er det er svært at adskille sygeplejeafhængige variable fra andre variable. (Busch 1995;Keane, Richmond, & Kaiser 1994;Wilson-Barnett & Beech 1994;Wojner & Kite- Powell 1997).

14 14 Direkte betydning Omfatter rollerne clinician expert og researcher. For det første varetager CNS den direkte pleje for komplekse eller vanskelige patienter, og er derved rollemodeller ved at udøve ekspertsygepleje og dele deres erfaringer med uerfarne sygeplejersker. CNS arbejde er ofte fokuseret på et specifikt patientproblem eller en intervention, hvor CNS anvender evidens direkte i plejen til patienter, pårørende samt andre sygeplejersker. Studier bekræfter, at CNS’s har en positiv effekt på kvaliteten af patientplejen ved direkte kontakt med patienter og pårørende (Ahrens & Padwojski 1990;Amos-Taylor & Elberson 1989;Fenton 1992;Gurka 1991;Ingersoll 1988;Walker 1986).

15 15 Indirekte betydning Omfatter de fire roller: clinician expert, consultant, educator og researcher. CNS viser vejen og hjælper sygeplejersker med at løse svære patientsituationer ved at støtte, overbevise, guide, dirigere, hjælpe, motivere og være tilstede. Derved styrkes forholdet mellem sygeplejerske og patient tilsyneladende.

16 16 Indirekte betydning (fortsat) CNS er i konsulentrollen essentiel for ændringer i klinisk praksis og til at fastholde plejestandarder, som er udviklet på baggrund af tilgængelig evidens. Studier bekræfter, at CNS’s har en positiv effekt på kvaliteten af patientplejen, som ressourcepersoner og/eller underviser for sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle (Ingersoll 1988; Ahrens & Padwojski 1990; Gurka 1991; Fenton 1992).

17 17 Indirekte betydning (fortsat) Som ”researcher” assisterer CNS andre sygeplejerskers, sygeplejeskolers, lægers og sygeplejeledelsers forskning, deltager i forskningskomiteer og præsenterer forskningsresultater ved konferencer og seminarer. CNS er i stand til at identificere kliniske problemstillinger og designe forsøg som problemløsninger, der af sygeplejersker anses som anvendelige. De er med til at mindske gabet mellem klinisk praksis, uddannelse og forskning ved at facilitere anvendelsen af forskning i klinisk praksis. For det tredje kan CNS hurtigere og mere effektivt mobilisere ressourcer til patienter, fordi de ikke er bundet af hierarkiske grænser fra kliniske eller organisatoriske teams.

18 18 5. Perspektiver i Danmark I Danmark findes også en række specialiststillinger deriblandt klinisk sygeplejespecialist, udviklingssygeplejerske, klinisk oversygeplejerske m.fl. og det ville måske gavne debatten, hvis der kunne peges på hvor og hvordan den kliniske sygeplejespecialist gør en forskel for patienten.

19 19 6. Perspektiver i Danmark (fortsat) Der er behov for at standardisere og regulere den kliniske sygeplejespecialist i Danmark. Sygeplejeprofessionen er nødt til at undersøge den evigt foranderlige kontekst i sundhedsvæsenet, som de kliniske sygeplejespecialister arbejder under. Overvejelser bør omhandle hvordan de støttes i praksis, da der er mange barrierer for en optimal udnyttelse af den kliniske sygeplejespecialists roller og interventioner (Jones 2005) Derfor er det vigtigt at undersøge deres hverdag og identificere krav og muligheder i rollen.

20 20 Yderligere information og debat http://sygeplejespecialister.blogspot.com/ http://www.folkesundhed.au.dk/kandidatspecialer/178oah2009

21 21 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Klinisk sygeplejespecialist – hvad og hvorfor? 13. Maj 2009 Ole Abildgaard."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google