Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Baggrund for at starte Overvejelsesgruppen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Baggrund for at starte Overvejelsesgruppen"— Præsentationens transcript:

1 Pseudopatienter & pseudoterapeuter Overvejelsesgruppe for patienter med spiseforstyrrelser
1. Baggrund for at starte Overvejelsesgruppen 2. Motivation & forandring 3. Systemisk & Narrativ teori og praksis 4. Beskrivelse af forløbet i Overvejelsesgruppen Svend Aage Rasmussen, psykolog Birgitte Hartvig Schousboe, psykolog Klinik for Spiseforstyrrelser Psykoterapeutisk Center Stolpegård 1

2 Baggrund Moderate spiseforstyrrelser 16 < BMI > 40 Over 18 år
Ambulant behandling Gruppeterapi en gang om ugen i 2½ time 7 patienter 2 terapeuter Systemisk/narrativ terapi 5 måneder 3 individuelle opfølgningssamtaler eller ”Rehab-gruppe” 2 anoreksi-grupper, 3 bulimi-grupper & 1 BED-gruppe (+ 2 bulimi-grupper) 2

3 ”Den terapeut, som prøver at ændre folk, holder dem på samme sted”
(Gianfranco Cecchin, 1991)

4 Motivation & forandring
4

5 Motivational Interviewing (MI) Miller & Rollnick (1991)
Modreaktion til den oprindelige autoritære og konfronterende metode i arbejdet med misbrug. Overtalelse og argumentation Trusler Skræmmepolitik Frustration Eller Fokus på alt andet end mad, vægt og spisning Manglende rammesætning

6 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
Forandringsprocesser hos mennesker med misbrug Stadier i forandringsprocessen er de samme i terapi som uden for terapi

7 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
(Før-overvejelse)  Vedligeholdelse Førovervejelse Personen synes ikke selv, at hun har et problem Andre synes måske, at hun har et problem Personen selv ønsker ikke at lave om på noget

8 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
(Før-overvejelse)  Vedligeholdelse Overvejelse Personen kan se, at adfærden kan være et problem Kan se de negative sider ved problemet og evt. fordele ved at ændre adfærd Ved ikke hvordan Ved ikke, om det er besværet værd Ved ikke, om hun er parat til at give afkald på fordelene

9 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
(Før-overvejelse)  Vedligeholdelse Beslutning Personen kan se, at hun har et problem Har besluttet hvornår hun vil gøre noget ved det Undersøger hvordan, hun skal gøre det, og evt. med hvilken hjælp

10 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
(Før-overvejelse)  Vedligeholdelse Handling Forandringen bliver synlig for andre Adfærdsændringer og evt. vægtøgning Personen fokuserer mest på negative sider ved problemadfærden og på nye muligheder

11 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
(Før-overvejelse)  Vedligeholdelse Vedligeholdelse Personen arbejder på at fastholde nye mønstre Opnåede forandringer udfordres Forebyggelse af tilbagefald

12 Forandring Prochaska & DiClemente (1986)
(Før-overvejelse)  Vedligeholdelse Tilbagefald Fordelene ved problem-adfærden lokker Ulemperne træder i baggrunden Vane?

13 Motivational Interviewing (MI) Miller & Rollnick (1991)
Bedre resultater hvis interventionerne målrettes stadierne i forandringsprocessen frem for diagnosen (Før-overvejelse)  Vedligeholdelse

14 Hovedprincipper i MI Forskningslitteraturens bud på de mest effektive strategier til at motivere folk for forandring (Miller & Rollnick, 1991) 1. Rådgivning 2. Flytte praktiske forhindringer (uden for terapien) 3. Tydeliggøre valgmuligheder 4. Mindske problemadfærdens attraktive sider og forstærke negative 5. Være empatisk 6. Give feedback 7. Tydeliggøre personens mål 8. Tilbyde aktiv hjælp og indgyde håb

15 Motivational Enhancement Therapy (MET)
Videreudvikling af Motivational Interviewing med særlig fokus på spiseforstyrrelser Inddrage diagnosespecifikke faktorer Skabe et alternativ til den etablerede behandling Josie Geller, Canada Angie Jakubowska, England K. Vitousek, S. Watson & G. Terence Wilson, USA J. Treasure & A. Ward, England 15

16 Motivation & anoreksi Anoreksi er i højere grad end alkohol og stofmisbrug egosynton – forbundet med stolthed, kontrol, identitet Det er angstprovokerende at tage på i vægt  meningsløshed og tab af identitet Sult og underernæring påvirker tankemønstre og adfærd De færreste personer med anoreksi har kendskab til de mekanismer, som fastholder sygdommen Mange søger behandling pga. angst depression eller overoptagethed af mad Det kan være svært at spise ”normalt” og lave mad, hvis man har haft en spiseforstyrrelse i årevis 16

17 Samarbejde Intet antages på forhånd Terapeuten er tålmodig og aktiv
– men ikke direktiv Patienten er ansvarlig for forandring Spiseforstyrrelsen har en mening eller funktion Opsummering Non negotiables 17

18 Ambivalens og modsætninger
Beslutning indebærer afvejning af både fordele og ulemper Vigtigt at sørge for balance mellem positive og negative sider ”Draining” Fokus på fordele fører til fokus på ulemper - og omvendt Inddragelse af højere værdier og mål til synliggørelse af modsætningen mellem spiseforstyrrelsen og ønsker for fremtiden 18

19 Psykoedukation Viden om mekanismer som fastholder anorektiske mønstre
Feedback fra testning (øvelser & opgaver) Fastholde at normalisering af spisning og vægt er en forudsætning for at komme ud af en spiseforstyrrelse ”There is no nice way out” 19

20 Nedrustning / ”Gå med modstand”
Prøve at forstå Undgå at argumentere og overtale Undgå ekspertrolle, undgå at vide bedre Undgå at kritisere Anerkende uenighed og udforske den Flytte fokus, hvis der opstår en barriere Undgå at diagnosticere 20

21 Systemisk & Narrativ teori og praksis
Det klassisk systemiske Social konstruktionisme Poststrukturalisme 21

22 Det klassisk systemiske: Det relationelle
Et eksempel : de Shazer (1988) Gæsterelation Klagerelation Kunderelation Kan ses i forlængelse af de Shazers artikel om ”modstandens død” 22

23 Social konstruktionisme
Verden skabes i sproget af humane og non-humane aktanter Sproget er også performativt (Austin, 1962) Praksis: f.eks. reflekterende processer 23

24 Det fjendtlige sprog Skaber sociale hierarkier
Underminerer det relationelle Svækker selvopfattelsen Skaber negative selvopfyldende profetier Modvirker narrativ dybde Fremmer pseudovidenskabelighed (Rasmussen, 2003) 24

25 Social konstruktionisme
Verden skabes i sproget af humane og non-humane aktanter Sproget er også performativt (Austin, 1962) Praksis: f.eks. reflekterende processer 25

26 Retningslinier for det reflekterende team
Positiv konnotation Ikke for forskelligt Hypotetisk Både/og Varsomhed med det non-verbale (Tom Andersen, 1987) 26

27 Poststrukturalisme Verden skabes i sproget og præges af herskende diskurser Nogle diskurser er potentielt undertrykkende Praksis: Narrativ terapi F.eks. At skille patienten og familien fra problemet: Eksternalisering (White & Epston, 1990, Maisel, Epston & Borden, 2004) 27

28 Motivation set systemisk/narrativt/ socialkonstruktionistisk
Ikke en ”egenskab” hos den enkelte Ikke en ”egenskab” ved en relation Men noget som hele tiden skabes eller ikke skabes i de igangværende relationer (Inspireret af Weingarten, 1991) 28

29 En systemisk / narrativ definition af motivation
”Motivation/parathed i det terapeutiske system skabes, når mennesker deler eller samskaber mening og er i stand til at koordinere deres handlinger, så de afspejler deres gensidige meningsskaben. Hvis en sådan proces forløber over længere tid, skabes en oplevelse af nærhed, forståelse og fællesskab. Hvis man undlader at samskabe mening, forsyner med, påtvinger og afviser mening, stivner det terapeutiske system.” (Rasmussen & Schousboe, 2007) Inspireret af Weingarten, 1991 29

30 Barrierer for samskabt motivation
Terapeuten ser ikke sig selv som en del af systemet For tidlig forståelse Glider fra at dele og udvikle mening til at påtvinge mening (Weingarten, 1992) 30

31 Hvad skaber uproduktive kampe i terapi
Ekspertise og hierarkier Konfrontation Fortolkning Etikettering / Diagnose (Butler & Bird, 2000) 31

32 Beskrivelse af forløbet i overvejelsesgruppen
32

33 Rammer & kriterier To terapeuter 7-8 patienter
Diagnoser: AN, BN samt atypisk AN og BN 2½ time 12 sessioner Non negotiables: BMI > 16 Vejning af anden behandler end terapeuter Ingen brug af slankemidler Max. 3 afbud 33

34 Parathedsskala Restriktive spisevaner
Ikke parat til at ændre Usikker Parat til at ændre Forsøger at ændre Har ikke 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 I/R Ikke ret meget for min egen skyld Cirka halvt for Mest for min egen skyld 0% 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100% Restriktive spisevaner Figur og vægts indflydelse på selvopfattelse Overspisning Opkastning Afføringsmidler Faste Vanddrivende medicin Frygt for at tage på Motion The Readiness and Motivation Interview (RMI) (Geller & Drab, 1999) 34

35 Program for 12 sessioner 1. Håb & frygt i forhold til gruppen og forløbet 2.&3. Min livshistorie & spiseforstyrrelsens historie 4. Erfaringer med behandling 5. Spiseforstyrrelsen som løsning 6. Familien og de nærmeste (småsten) 7. Ressourcer 8. Reklame & advarsel 9. Mad & mit barndomshjem 10. Personlige værdier og mål 11. Kroppen – før og efter spiseforstyrrelsen 12. Opsummering og beslutning 35

36 1. Håb & Frygt 36

37 2.&3. Min livshistorie & spiseforstyrrelsens historie
”Denne opgave var nok min favorit. Der blev snakket om gamle minder, både gode og dårlige, og det var rart endelig at kunne snakke åbent omkring. Har altid været meget lukket omkring mit liv og bagland, men følte en tryghed i gruppen, og kunne derfor åbne op. Det var en god måde at se sammenhæng mellem mit ”almindelige” liv og spiseforstyrrelsen.” 37

38 4. Erfaringer fra tidl. behandling & støtte fra andre
38

39 5. Spiseforstyrrelsens funktion / spiseforstyrrelsen som løsning
39

40 6. Familien og de nærmeste
40

41 6. Familien og de nærmeste
41

42 7. Ressourcer Citat fra evaluering:
”Godt at se på skrift hvad jeg kan & hvad jeg ønsker i livet = Bekræftelse!” 42

43 8. Reklame 43

44 8. Advarsel 44

45 8. Advarsel 45

46 9. Madens betydning Citat fra en patients evaluering:
” Ubehageligt, da jeg blev opmærksom på mine dårlige vaner, men alligevel rart at få snakket om det” 46

47 10. Personlige værdier og mål
47

48 10. Personlige værdier og mål
48

49 … og før spiseforstyrrelsen?
11. Kroppen … og før spiseforstyrrelsen? 49

50 Opsummering & beslutning
12. Opsummering & beslutning Citater fra patienternes evaluering: ”Rigtig, rigtig godt – dog kun sat ring ved 9 (ud af 10) da jeg ikke er parat til anoreksigruppen, som vel var målet med gruppen.” ”Har fået mere forståelse og indsigt i min spiseforstyrrelse i forløbet ved respons af psykologerne og de andre gruppemedlemmer” Forslag: ”Evt. lidt mere ”behandlings”-redskaber!” ”Jeg har fundet ud af, at spiseforstyrrelsen er et straf-belønnings-system til mig selv. Den går meget ud på at yde – og nærmest ikke nyde…” 50

51 Litteratur Andersen, T. (1987) The reflecting team: Dialogue and Meta-Dialogue in clinical work. Family Process, 26, Butler, M.H. & Bird, M.H. (2000) Narrative and interactional process for preventing harmful struggle in therapy: An integrative and empirical model. Journal of marital and family therapy, 26, de Shazer, S. (1988) Clues: Investigating solutions in brief therapy. New York: Norton. Feld, R., Woodside, D.B., Kaplan, A.S., Olmsted, M.P. & Carter, C. (2001) Pretreatment Motivational Enhancement Therapy for Eating Disorders: A Pilot Study. International Journal of Eating Disorders 29(4), Geller, J. & Drap, D.L. (1999) The readiness and motivation interview: A symptom-specific measure of readiness for change in the eating disorders. European Eating Disorders Review, 7(4), 51

52 Litteratur Geller, J. & Srikameswaran, S. (2006) Treatment Non-Negotiables: Why We Need Them and How to Make Them Work. European Eating Disorder Review, 14, Killick, S. & Allen, C. (1997) Shifting the balance – motivational interviewing to help behaviour change in people with bulimia nervosa. European Eating Disorders Review, 5(1), Maisel, M., Epston., D. & Borden, A. (2004) Biting the Hand that Starves you. Inspiring Resistance to Anorexia/Bulimia. New York: Norton. Miller, W.R. & Rollnick, S. (1991) Motivational Interviewing – preparing people for change. New York: Guilford Press. Prochaska, DiClemente & Norcross (1992) In search of how people change: Applications to addictive behaviors. American Psychologist, 47(9), Rasmussen, S.A. (2003) Det fjendtlige sprog. Refleksioner over udviklingen i psykiatrien. Fokus på familien, nr. 4 52

53 Litteratur Treasure, J. & Ward, A. (1997) A practical guide to the use of motivational interviewing in anorexia nervosa. European Eating Disorders Review, 5(2), Treasure, J.L., Katzman, M., Schmidt, U., Troop, N., Todd, G. & de Silva, P. (1998) Engagement and outcome in the treatment of bulimia nervosa: first phase of a sequential design comparing motivation enhancenment therapy and cognitive behavioural therapy. Behaviour Research and Theapy 37 (1999), Vitousek, K., Watson, S. & Wilson, G.T. (1998) Enhancing motivation for change in treatment-resistant eating disorderes. Clinical Psychological Review. 18(4), Weingarten, K. (1991) The discourse of intimacy: Adding a socialconstructionist and feminist view. Family Process, 30, Weingarten,K. (1992) A consideration of intimate and non-intimate interactions in therapy. Family Process, 31, 53


Download ppt "1. Baggrund for at starte Overvejelsesgruppen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google