Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nyt fra Færdselsstyrelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nyt fra Færdselsstyrelsen"— Præsentationens transcript:

1 Nyt fra Færdselsstyrelsen
Oplæg til 1. AMU dialogmøde 2019 23. maj 2019

2 VUB. CEP. Revision af uddannelsesdirektivet. Stil gerne spørgsmål under vejs!

3 1. VUB Bekymrende lille antal chauffører har gennemført uddannelsen.
Ca forventes at skulle gennemføre et GK. Godt har været på kursus. Chauffører med erhvervede rettigheder. Ca forventes at kunne få anerkendt erhvervede rettigheder. Knapt chauffører har søgt om at få anerkendt erhvervede rettigheder. Er forventningerne korrekte?

4 1. VUB Der er lukket for bestilling af ordblindeprøver.
Ordblindeprøver kan bestilles efter ansøgning hos FS. Vejledning under udarbejdelse. Antal teoretiske prøver – året til dato: 1.663. VUB-beståelsesprocent – 69,56. CUB-beståelsesprocent – 85,36. FS vil naturligvis fortsat justere og korrigere prøven.

5 2. CEP Taxibekendtgørelsen.
Den igangværende revision af bekendtgørelsen er sat i bero som følge af det forestående folketingsvalg. Antal teoretiske prøver – året til dato: 1.977 stk. Beståelsesprocent – 86,3. Styrelsens øgede fokus på tilsyn med taxi-området. Der er iværksat en større undersøgelse af uregelmæssigheder hos flere taxiudbydere.

6 3. Revision af uddannelsesdirektivet
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/645 af 18. april om ændring af direktiv 2003/59/EF… Træder i kraft 23. maj 2020 Emne 3 i bilag 1. Sundhed, færdselssikkerhed og miljøsikkerhed, service og logistik. Efter at have sammenlignet den engelske, tyske og danske tekst vil der formentlig blive lagt større vægt på arbejdsmiljø-aspektet og den generelle miljømæssige indvirkning af kørslen. (støj, støv, lugt, spild af olie eller andre væsker, osv.) Det vil formentlig betyde en vis nytænkning af indholdet i undervisningen.

7 3. Revision af uddannelsesdirektivet
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/645 af 18. april om ændring af direktiv 2003/59/EF… Bilag 1 mål 1.2 Undervisning i ”…Særlige kendetegn ved pneumatisk/hydraulisk bremsesystem,…” er faldet ud. Chauffører som skal føre C1/D1 vil komme til at mangle kundskaber!

8 3. Revision af uddannelsesdirektivet
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/645 af 18. april om ændring af direktiv 2003/59/EF… Bilag 1 mål 1.3a ” evne til at forudse, vurdere og tilpasse sig risici i trafikken:” Her er der tale om et helt nyt uddannelsesmål som af sikkerhedshensyn formentlig bedst vil kunne afvikles i simulator. ” At identificere mulige farlige situationer og korrekt fortolke, hvordan disse potentielt farlige situationer kan blive til situationer, hvor sammenstød ikke længere kan undgås, og vælge og foretage handlinger, der øger sikkerhedsmargenen i en sådan grad, at et sammenstød stadig kan undgås, hvis den potentielle farlige situation opstår.”

9 3. Revision af uddannelsesdirektivet
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV (EU) 2018/645 af 18. april om ændring af direktiv 2003/59/EF… Medlemsstaterne kan medregne særlige uddannelseskrav i anden EU-lovgivning som en del af uddannelsen. Der åbnes altså mulighed for at både på ”andre uddannelser” kan tælle med i grund- og efteruddannelsen.

10 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Nyt fra Færdselsstyrelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google