Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vintertrafik.dk Kommunenetværksmøder, foråret 2018

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vintertrafik.dk Kommunenetværksmøder, foråret 2018"— Præsentationens transcript:

1 Vintertrafik.dk Kommunenetværksmøder, foråret 2018

2 Nye meldinger i denne sæson
Normalt føre forventes kl. Snerydning forventes afsluttet kl. Op til 4 vej- og sti-klasser. Vælg selv antal

3 Normalt føre forventes kl.
Brugt 312 gange: Vejdirektoratet: 28 Kommunerne: 284 Stier:105 Vejklasse 1: 67 Vejklasse 2: 69 28 kommuner har brugt meldingen

4 Snerydning forventes afsluttet kl.
Brugt 114 gange: Vejdirektoratet: 56 Kommunerne: 58 Stier: 21 Vejklasse 1: 12 Vejklasse 2: 14 10 kommuner har brugt meldingen

5 Antal kolonner i meldingsskemaet
Mange Vinterman-kommuner har tilrettet antallet af vej- og sti-klasse Flere ikke-Vinterman kommuner melder for tre vej- og tre sti-klasser, men har det ikke i praksis Hvis det skal ændres: Kontakt

6 Serviceniveau – på vintertrafik og app

7 Brugerundersøgelser Vintertrafik på app og web
Tilfredshedsundersøgelser – marts/april 2018

8 563 svar – 8. marts til 5. april 2018 Vintertrafik.dk

9 Hvornår bruger du hjemmesiden?
Hvad siger brugerne? Hvornår bruger du hjemmesiden? Følgende eksempler viser noget om brugergrupperne? ”Til og fra arbejde” ”Altid, når jeg kører i vinterhalvåret” ”For at undgå saltede veje mest muligt” ”Tjekker altid vejforhold i vinterperioden, inden jeg skal på job – jeg er buschauffør” ”Når jeg vil køre med motorcykel om vinteren – vejtemperaturerne er vigtige” ”Jeg bruger det i mit arbejde, da jeg er vintervagt.” (mange af denne type svar) ”Cykeltræning” ”Ved dårligt vejr!”

10 Hvad viser svarerne? Det viser noget om vores brugergrupper:
Rigtig mange bruger appen i professionelle sammenhæng. Vintervagter Chaufører Saltningsansvarlige (pedeller, viceværter m.m.) MC’erne og cyklisterne (og veteranbilejere) er glade for informationerne. Kan jeg kører uden at ødelægge mit dyrbare køretøj? Den almindelig bilist, der gerne vil være orienteret (særligt dem der hader at køre hvis vejen ikke er ryddet og saltet) Ikke overraskende er det vejret der driver brugerne ind på siden. Det er flest svar (92%) fra personer over 40 år, heraf også overraskende mange over 60 år.

11 Hvordan kan Vintertrafik blive bedre?
Spørgsmålet lød: Hvordan kunne Vintertrafik.dk efter din mening blive endnu bedre? Vi fik overraskende mange bemærkninger/svar (223), hvilket vidner om at vi har mange dedikerede/engagerede brugere.    Her et udpluk af, hvad folk skriver om selve siden: ”Den er bare perfekt.” ”Flere webkams” ”Bedre zoomfunktion”, ”Kortet driller, man skal zoome langt ind før alle ikonerne klart kan adskilles” ”Bedre hjemmeside. Siden er for levende og ustabil i brug. Tidligere fungerede bedre” ”Nogle pop-up fylder meget”

12 Hvordan kan Vintertrafik blive bedre?
Her lidt om hvad de skriver om indholdet: ”Hurtigere opdatering” ”Webkamera er ofte døde eller vises ikke ordentligt’ ”At oplyse mere om de små veje eks. Rute 52” ” Jeg synes det er forkert, når der for " Egedal " står "saltet i går "! Og det står der mange dage, hvor jeg VED der ikke er!” ”Opdatere kortet ved Horsens Kommune bedre” ”Sørg for at de der står for saltningen opdaterer. Sidste år var det tydeligt når der var saltet om natten her i området, men det var ikke altid at se på kortet. Hvis sitet skal give mening, SKAL det holdes opdateret. Endvidere nytter det ikke at stoppe opdateringerne for vejsalt 1. Maj hvis vinteren fortsætter. (sådan har det været, det kan være ændret nu)”

13 Hvordan kan Vintertrafik blive bedre?
”Snerydning / saltningsinfo er oftest bare et tidpunkt for hvornår det er igangsat ikke noget om aktuel situation.” ”Bedre opdeling af varslingsstrækninger, så man kan varsle bedre og mere nøjagtigt. Hyppigere opdatering af saltninger på vejstrækninger ud fra gps-data fra sprederen burde være mulig. Jo mere præcis meldinger og livedata er, desto bedre bliver brugen af servicen. Data kunne også udstilles som åbne data, så andre aktører kan udvikle services ud fra data. Måske kunne noget af varslingen flyttes ud til spreder og plov via Chaufør app`en” ”Hvis kommunerne data var ”up to date” hele tiden.” ”Der mangler ofte information fra nogle kommuner om saltning.” ”Faktiske oplysninger, og ikke baseret på kommunernes vidtløftige og totalt ubrugelige informationer. Få oplysninger der er virkelige - og ikke baseret på udtalelser der er foretaget fra et skrivebord. Flere Webcams, og flere vejr-data.”

14 Hvordan kan Vintertrafik blive bedre?
”Norddjurs Kommune er helt "blank" på information. Jeg ved at det er kommunen selv, som ikke ønsker at melde ind - men det ændrer ikke på irritationsmomentet. Især da kommunen ofte er lidt sent ude på saltsprederen” ”Jeg kunne godt tænke mig, at kortet kun viste problematiske (glatte m.v.) veje - og ikke "normalt føre efter årstiden". Det gør kortet uoverskueligt, og man skal zoome langt ind for at kunne se, hvor der er problemer - med tab af overskueligheden til følge. "Normalt føre efter årstiden" er vel blot, hvad man kan forvente :-) Tak for en særdeles brugbar hjemmeside og app” ”Husk hele Danmark”

15 Opsamling på forbedringsforslag
Svarerne viser ønske om: Hurtigere opdatering af information om seneste saltning og snerydning (fra kommunerne)! Gerne med lidt flere detaljer! Flere og bedre vedligeholdte webkamera. Væk med den sorte top og bund (bare rolig den kommer væk!) Stadig lidt svært at navigere på kortet. Det viser også at mange nok ikke har opdaget at vi har en app. 85 af de åbne svar er laver brugere der bruger hjemmesiden på en mobil eller iPad.

16 Svar 860 – 7. til 8. marts 2018 Vintertrafik app

17 Hvornår bruger du appen?
Hvad siger brugerne? Hvornår bruger du appen? Følgende eksempler viser noget om brugergrupperne? ”Inden jeg tager hjemmefra” ”Altid” eller ”Hver dag i vinterhalvåret” ”Jeg bruger den når jeg yder vintertjeneste ved mine kunder” (mange af denne type svar) ”Jeg har vinterbekæmpelse i København” ” For at tjekke hvordan vejene ser ud, når mine forældre bla. skal ud at køre langt” ”Til at se hvornår der sidst er blevet saltet”

18 Har du forslag til forbedringer?
Vi fik også her mange svar, men ikke helt så mange som dem der svarrede via Vintertrafik.dk. 125 bemærkninger ud af 860 deltagende er stadig flot. ”Kommunerne skal være bedre til at rapportere når de salter” ”Få kommunerne til at være bedre og mere præcise i deres opdatering af lokale forhold. Det er kun statsveje, som er OK” ”Når kommunerne salter lægger de det ofte på lang tid efter de er kørt ud at salte måske en time efter det ville være rart vis de lagde det op med det samme.” Jeg syntes at det er et problem at gamle data hænger i appen. Er det nu nye eller gamle data, uanset hvad app siger om opdatering. Er det nu nye billeder eller. Der må kunne komme mere flow i det med mindre der ikke er server til det. Syntes også den hænger lidt når kort flyttes. Man kunne vel forvente lidt mere flow ala google maps. Det er en vigtig app!!”

19 Har du forslag til forbedringer?
”Stort tak for at I har lavet app’en. Flere kameraer der virker vil være dejligt.. Undrer mig tit over saltning fx viser grønt for de små veje og rød for fx noget af motFlere viser de er ude af funktion. Bruger dem tit også til at tjekke vejrsituationen hvor jeg skal henorvejen og nogle landeveje. Mere logisk at grøn er saltet/ok, rød ikke saltet” (sådan skal farverne også forstås – rød = saltning i gang) ”Temperaturprognoser” ”Få ”live” sne- og regnbyger på kortet” ”Er ikke billist men cyklist og mangler sommetider detaljer for cykeltrafik” ”Skanderborg følger ikke helt op på hvornår de salter … det er aldrig markeret på kortet ..” ”Svært at se om vejtemperatur er opdateret, oplever at der står den er opdateret for mindre end et min siden, men efter noget tid opdatere. Jeg er rigtig glad for vejtemperatur, men hvornår der bliver saltet i kommunerne syntes jeg ikke bliver registreret i appen, jeg har flere gange været ude og salte i Holbæk (typisk c og d veje) uden det bliver registreret”


Download ppt "Vintertrafik.dk Kommunenetværksmøder, foråret 2018"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google