Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Historien bag advokatbranchens eget KODEX ”Advokatbranchens helt særlige værdisæt” Baggrundshistorien om arbejdsgruppens proces, der står bag advokatKODEX.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Historien bag advokatbranchens eget KODEX ”Advokatbranchens helt særlige værdisæt” Baggrundshistorien om arbejdsgruppens proces, der står bag advokatKODEX."— Præsentationens transcript:

1 Historien bag advokatbranchens eget KODEX ”Advokatbranchens helt særlige værdisæt”
Baggrundshistorien om arbejdsgruppens proces, der står bag advokatKODEX og forbindelsen til Vision 2020. Mandatet går tilbage i 2013, hvor Danske Advokater lancerede vores Vision Og i denne er der beskrevet, at der netop ville komme et kodex. Oprindeligt i visionen blev det kaldt et ”Samfundskodex”. Nu har Danske Advokater så lanceret det under navnet ”advokatKODEX”. Processen med arbejdsgruppen mv…. I løbet af 2014 arbejdede en gruppe af medlemmer, med Klavs Gravesen, Bestyrelsesformand hos Horten, som formand og med ekstern bistand på at formulere kodexet. Det som var afgørende for gruppen og Vision 2020 var, at der på den ene side er en perception i markedet omkring branchen som ikke altid er udelt begejstret. Og på den anden side at vi ved, at der gøres så meget godt i branchen og af de enkelte advokater og advokatvirksomheder, at det er en skam, at det ikke bliver fortalt bedre og mere. Dermed også sagt at netop større åbenhed og gennemsigtighed er ønsket. Det kan flytte på meget af perceptionen og rykke positivt på branchens omdømme og de enkelte virksomheders image. Forankringen i repræsentantskabet med workshoppen der udmønter sig i inspirationslisterne. Danske Advokater

2 BRANCHENS FREMTIDIGE ”SVANEMÆRKE”  TILLIDSMÆRKE
Tryghed og tillid Advokatbranchens helt eget ”svanemærke”: Skaber distancering til andre rådgivere – ingen af de andre har et kodex. Giver first mover effekt (uanset hvad f.eks. revisorerne eller andre rådgivere gør) Når det er implementeret i samfundet – vil det afføde ændret indkøbsadfærd. (vi har spurgt kunderne) Forudsætningen er, at der bakkes op i branchen – jo hurtigere vi når den ”kritiske masse” – jo hurtigere vil det nå ud til samfundet og dermed få værdi for os advokater. Det vil løfte hele branchens omdømme – og særligt de tiltrådte virksomheders image. Når først advokatKODEX er så indarbejdet, at det ikke behøver en forklaring, vil det give ”tryghed” og skabe ”tillid”. Eksempelvis vil en ikke-advokat, eller en ikke-advokatvirksomhed ikke kunne bryste sig med dette. Dermed vil det på den lange bane skabe en konkurrencemæssig fordel for netop advokatvirksomheder!! Danske Advokater

3 IKKE BARE ET KVALITETSMÆRKE
Uvurderlig samfundsstøtte Advokater er per definition ”klientens mand” og garant for en uvildig og uafhængig rådgivning uden skelen til opgavens art Advokatvirksomheder er grundet denne særlige status underkastet en naturlig regulering Advokatbranchen er garant for, at vi kan have tillid til hinanden i et veludviklet demokrati med et velfungerende retssystem advokatKODEX synliggører, hvad vi laver, og hvordan vi arbejder til glæde for kunder og samfund Danske Advokater

4 Den glemte historie! Filmen er lavet til os som advokatvirksomhed. Altså en film der fortæller om vores særlige DNA. Den er ikke lavet til at skulle gå i TV eller lignende. Når vi nu har set filmen og forhåbentlig kan genkende os selv – så mangler vi bare redskabet til at få italesat ”den glemte historie” Filmen kan alle medlemsvirksomheder bruge på deres hjemmeside mv. Det er gratis for medlemsvirksomhederne. Danske Advokater

5 PINCIPPERNE I ADVOKATKODEX
Åbenhed og gennemsigtighed Synligt socialt ansvar Etiske dilemmaer Moderne ledelse med fokus på kunder og medarbejdere Diversitet som styrke Virksomheder med et advokatKODEX arbejder aktivt med alle disse elementer De 5 principper, som advokatKODEX arbejder med, er alle en del af branchens Vision 2020. Det er vigtigt, at de hver for sig repræsenterer en værdi - men særligt i et samspil, giver en sammenhængskraft. Vi vender tilbage med flere detaljer om de enkelte principper, når vi ser på siden advokatkodex.dk Vi nøjes ikke med ét enkelt område, for det er i relationen og samspillet mellem de fem principper, at indsatsen gør en forskel! Danske Advokater

6 VI HAR SPURGT KUNDERNE Såvel erhvervskunder som private kunder handler på baggrund af advokatKODEX og de fem principper, det omfatter Erhvervslivet siger: Det skaber en sammenhæng imellem kunden og advokatvirksomheden, der rækker ud over rådgivningsydelsen. Det er incitamentsskabende i valg af rådgiver Det er utvivlsomt positivt for advokatvirksomheders image og branchens omdømme som helhed Erhvervslivet vil have, at vi åbent fortæller om, hvad vi gør, hvordan vi gør det  blandt andet gennem cases – noget som sikkert vil blive et krav i offentlige udbud på sigt Private kunder: Kræver bevis eller kontrol. Siger det er afgørende for succesen, at advokatvirksomhederne tydeligt viser, at de lever op til KODEXET. De ser frem til en mere åben advokatbranche. De mener, mærket vil være en hjælp, når der skal vælges rådgiver. Fælles for erhvervs- og private kunder er, at åbenhed er nøgleordet! Danske Advokater

7 Derfor har vi fået advokatKODEX
IKKE PÅ ALLE OMRÅDER ER OMVERDENENS PERCEPTION LIGE GOD Vi ved fra imageundersøgelser og ikke mindst var pressen at det ikke alene og altid er ”de gode historier” der skrives om advokatvirksomheder og advokatbranchen. Med ordningen advokatKODEX får vi en platform til at fortælle proaktivt om, alt det gode og nyttige arbejde vi gør. Der er masser vi tager for giver, fordi sådan har vi altid arbejdet, men vi glemmer at fortælle omverdenen ”de gode historier”. Derfor har vi fået advokatKODEX Danske Advokater

8 VI HAR MASSER AT VÆRE STOLTE AF!
Advokatvirksomheder har en helt naturlig platform at kommunikere fra qua vores arbejde Værdier skabes Værdier fusioneres Værdier og arbejdspladser reddes Værdier og udvikling sikres Værdier sælges og generationsskiftes Konflikter løses, uretfærdigheder stoppes Kriminelle handlinger forsvares og straffes Korruption er ikke en del af vores samfund Familier, børns tarv, arv, skilsmisser sikres Love udarbejdes og sikrer retssamfundet og et velfungerende demokrati Vi er 100% kundens rådgiver og er helt uafhængig af andre interesser Danske Advokater

9 DERFOR ADVOKATKODEX Åbenhed og gennemsigtighed om værdiskabelse, ansvarlighed og driften er afgørende for at løfte branchens image og advokatvirksomheders omdømme Vi ønsker at ”fortælle den glemte historie”, altså fortælle åbent om alt det gode, vi udretter På sigt er målet at skabe et ”tillidsmærke”, der skaber tryghed, som løfter vores image, og som får kunder til at anbefale advokater mere end andre rådgivere Derfor skal I tiltræde advokatKODEX og arbejde for, at vi sammen løfter tilliden til branchen og styrker jeres eget image og branchens omdømme Danske Advokater

10 TILTRÆD! HVOR-HVORDAN-HVAD?
Nøglen til tiltrædelse er via siden Nu viser jeg lidt omkring hvordan og hvorfor. Danske Advokater

11 Advokater med kodex Der er lavet en særlig site: advokatkodex.dk
Klik på ”advokater med kodex” i cirklen Siden er vist som et billede, da denne fane endnu ikke er med på live versionen, som medlemmer i dag kan se. Åbnes når der er opnået kritisk masse. Danske Advokater

12 Her kommer alle tiltrådte virksomheder til være søgbare for kunderne.
Virksomheder der har bidraget til sitet med en casestory får vist det lille ”case” link som bringer kunden direkte ind til virksomhedens historie. Virksomheden bliver også vist i listen med link til deres egen hjemmeside. Danske Advokater

13 Klik for at gå live med kodexsitet og gennemgå de enkelte elementer i sitet.
Under fanen ”TJEK KODEX” er der for hvert område listet en række indsatser, som andre advokatvirskomheder gør, der tjener som vores inspiration. Det er også muligt at vi kan tilføje egne initatiativer/indsatser, hvis dem der er listet ikke helt rammer. Man skal ikke tage stilling til alle ting på listerne, der alene altså er til inspiration. Listerne kan bruges som internt arbejdsredskab, og når vi først har besluttet, med hvilke initiativer, vi skal tiltræde med, går vi til fanen ”TILTRÆD KODEX”. Herfra beskriver vi de områder vi ønsker at tiltræde med, eventuelt også områder vi ikke har afsluttet, men er i gang med eller ønsker at arbejde for. NB! Det vi skriver på vores hjemmeside efterfølgende om vores tiltrædelse er ikke nødvendigvis det samme som vi skriver under selve tiltrædelsen. På vores hjemmeside formuleres det så passer det ind i vores øvrige kommunikation. Danske Advokater

14 PPT til intern brug (inkl. aktiviteter) Go-Card folder Roll-up
Tiltrædelsespakken Certifikat Logo (online) PPT til intern brug (inkl. aktiviteter) Go-Card folder Roll-up ”Den glemte historie” - Film Opfordring til medlemmer om at levere cases Når vi er tiltrådt, så får vi en pakke der kan bruges internt og eksternt til at fortælle om advokatKODEX, elementerne er… Danske Advokater


Download ppt "Historien bag advokatbranchens eget KODEX ”Advokatbranchens helt særlige værdisæt” Baggrundshistorien om arbejdsgruppens proces, der står bag advokatKODEX."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google