Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

17-09-2018 Informationsmøde for selvejende institutioners medarbejdere om virksomhedsoverdragelse og udlån Fremtidens Fritidsstruktur September/oktober.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "17-09-2018 Informationsmøde for selvejende institutioners medarbejdere om virksomhedsoverdragelse og udlån Fremtidens Fritidsstruktur September/oktober."— Præsentationens transcript:

1 Informationsmøde for selvejende institutioners medarbejdere om virksomhedsoverdragelse og udlån Fremtidens Fritidsstruktur September/oktober 2015

2 Dagsorden Velkomst og baggrund Udlån Virksomhedsoverdragelse
Dagsorden Velkomst og baggrund Organiseringen af Fritidsinstitutioner og Fritidscentre Opgaver for det midlertidige MED Ledelse af Fritidsinstitutioner og Fritidscentre Udlån Virksomhedsoverdragelse Løn- og ansættelsesvilkår i forbindelse med virksomhedsoverdragelse Personalemæssige konsekvenser / væsentlige vilkårsændringer Proces frem til den 1. august 2016 Møderne er for medarbejdere, men det giver særdeles god mening at lederne får viden om hvad der rammer medarbejderne og dermed kan støtte og hjælpe gennem processen LFS og BUPL vil være tilstede under møderne, men har ikke som sådan taletid

3 Den fremtidige organisering af fritidstilbud
Den fremtidige organisering af fritidstilbud Fritidsinstitutioner til de mindste (6-9) Fritidsinstitution : Skole - 1:1 Én samlet ledelsesorganisering pr. fritidsinstitution i tilknytning til klynge eller netværk Fælles og helhedsorienteret tilgang fra skole og fritidstilbud sammenhængende, afvekslende og trygt læringsrum Fritidscentre til de største (10-18) Større områder - flere skoler Én samlet ledelsesorganisering pr. fritidscenter i tilknytning til klynge eller netværk Socialpædagogisk fritidsindsats og skabelse af attraktive ungdomsmiljøer kombination af pædagogiske tilbud, det lokale kulturliv og det frivillige foreningsliv

4 Beslutning - BUU – 20. maj Et enigt udvalg har truffet beslutningen om fysikken og organiseringen i de fremtidige fritidstilbud Udvalget har taget stilling til samtlige cases og truffet særlig beslutning i områder med alternative forslag, samt en række fritidsinstitutioner, hvor udvalget ønskede en anden organisering, end den forvaltningen har fremlagt Set på hele byen er der truffet følgende beslutninger om organisering: Fritidsinstitutioner 30 kommunale 11 selvejende (dertil kommer en række selvejende institutioner til privatskoler) 12 Special-KKFO 16 KKFO 1 beslutning afventer (Europaskolen) Fritidscentre 7 fritidscentre bliver selvejende 13 fritidscentre bliver kommunale

5 Det midlertidige MED Hvorfor?
Forum til gensidig information og drøftelser om alle forhold, der har betydning for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold. Sammensætning tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter med repræsentation fra alle de involverede institutioner samt relevante ledere. Hvad skal udvalget drøfte? Alle relevante forhold, der har betydning for arbejds-, personale-, samarbejds- og arbejdsmiljøforhold som for eksempel: udarbejdelse af implementeringsplan budget oversigt og beskrivelse af den nye organisering planer for omplacering af medarbejdere fysisk placering af medarbejdere nye jobfunktioner fysiske rammer – arbejdsmiljø Retningslinjer Det midlertidige MED-struktur skal IKKE overtage de opgaver, der i dag ligger i de eksisterende LokalMED og Trio. Fælles principper mv. for de enkelte institutioner fortsætter uændret.

6 Udpegning af FI og FC ledere i kommunale enheder
De nye kommunale ledere af FI og FC er udpeget i starten af oktober måned De nye kommunale ledere af FI og FC vil have en dobbelt rolle i en overgangsperiode, hvor de skal drive den institution, som de er ansat i i dag samtidig med, at de skal drive fusions- og kulturforandringsprocessen i en overgangsfase De nye kommunale ledere af FI og FC skal indlede et ledelsesmæssigt samarbejde med alle berørte institutioner De nye kommunale ledere af FI og FC skal understøtte: Tidlig indskrivning af de kommende 0 klasses børn Have dialog med midlertidigt MED Have dialog med midlertidigt forældreråd Opstarte samarbejdet til den skole, som de er tilknyttet

7 Ansvaret i en selvejende daginstitution
Selvejende daginstitutioner er selvstændige juridiske enheder, der drives på et privatretligt grundlag i form af en aftale om drift med kommunalbestyrelsen. Den selvejende daginstitutions institutionsbestyrelse har et selvstændigt arbejdsgiveransvar for de ansatte og et selvstændigt ansvar for økonomien i institutionen. Ansvarsfordelingen i en selvejende daginstitution afhænger af, hvordan bestyrelsen i institutionen er sammensat. Der eksisterer to modeller for bestyrelsessammensætning Den enstrengede model Institutionsbestyrelsen har den fulde kompetence til at træffe beslutninger inden for kommunens overordnede mål og rammer for dagtilbud og fritidshjem. Den tostrengede model Der er to bestyrelser: institutionsbestyrelsen og forældrebestyrelsen Institutionsbestyrelsen har de samme beføjelser som bestyrelsen i den en-strengede bestyrelsesmodel, alene begrænset af den kompetence, der ligger hos forældrebestyrelsen.

8 Etablering af overgangbestyrelse for nye selvejende FI og FC
Der etableres en bestyrelse med repræsentanter fra de berørte selvejende institutioner, jf. ny vedtægt Der skal enten være flertal af forældre i bestyrelsen eller etableres en forældrebestyrelse ved siden af til sikring af forældreindflydelse for forældre med børn i de sammenlagte selvejende institutioner Overgangsbestyrelsen får til bl.a. til opgave at: Indgå i driftsaftalen med kommunen Ansætte ny leder

9 Ansættelse FI og FC ledere i selvejende enheder
Overgangsbestyrelsen skal ansætte den nye leder Bestyrelsen skal tage stilling til, om man ønsker at besætte lederstillingen ved en intern omplaceringsrunde af de nuværende ledere i de selvejende institutioner eller et åbent stillingsopslag Hvis lederstillingen besættes ved en intern omplaceringsrunde, skal ledervalget ikke godkendes af forvaltningen. Lønaftalen skal dog godkendes af forvaltningen. Hvis lederstillingen besættes efter et åbent stillingsopslag, skal forvaltningen godkende den nye leder. Der skal derfor tages forbehold for denne godkendelse før endeligt tilsagn om ansættelse De nye ledere af FI og FC vil have en dobbelt rolle i en overgangsperiode, hvor de skal drive den institution, som de er ansat i i dag samtidig med, at de skal drive fusions- og kulturforandringsprocessen i en overgangsfase De nye ledere af FI og FC skal indlede et ledelsesmæssigt samarbejde med alle berørte institutioner De nye ledere af FI og FC skal understøtte: Tidlig indskrivning af de kommende 0 klasses børn Have dialog med midlertidigt MED Have dialog med midlertidigt forældreråd Opstarte samarbejdet til den skole, som de er tilknyttet

10 Lokalproces for dialog om virksomhedsoverdragelse/udlån
Områdecheferne/KS/OS mødes med de enkelte institutioner, hvor muligheder for virksomhedsoverdragelse og udlån vurderes konkret ift. de enkelte institutioner Der skal indgås skriftlige aftaler om udlån for hver enkelt institution og medarbejder

11 Omfang - institutioner
38 selvejende institutioner skal helt eller delvist kommunaliseres og er omfattet af regler for virksomhedsoverdragelse Medarbejderne i 12 selvejende institutioner vil blive virksomhedsoverdraget, da de hverken er integreret med 0-5 årspladser eller klubpladser, som forbliver selvejende Medarbejderne i 26 selvejende institutioner kan gives mulighed for udlån, da de er integreret med 0-5-årspladser eller klubpladser, som forbliver selvejende. Dette vil dog kræve, at den selvejende institution sikrer vakante stillinger. Der skal indgås en aftale om udlån med en af de relevante overgangsbestyrelser

12 Overordnet tidsplan Alle virksomhedsoverdragelser gennemføres senest den 1. august 2016 Indtil den 1. august 2016 er der som udgangspunkt ingen ændringer i ansættelsessted Man bevarer nuværende løn- og ansættelsesvilkår indtil overenskomsten udløber den 31. marts 2018 Individuelle løn- og ansættelsesvilkår kan ændres af den nye arbejdsgiver, men dette skal varsles

13 Udlån I BUU har ved beslutningen om Fremtidens Fritidsstruktur lagt stor vægt på, at vi i implementeringen af den nye struktur sikrer den bedst mulige overgang til den nye struktur for børnene og deres forældre, samt at børnene så vidt muligt bevarer kontakten til deres kendte pædagoger i overgangen. Det er derfor et overordnet princip i implementeringen af den nye fritidsstruktur, at pædagogerne ved sammenlægningerne skal følge med børnene over i de nye institutioner, så børnenes kontakt til deres kendte og faste pædagoger ikke brydes.

14 Udlån II Formålet med muligheden for udlån er, at:
Sikre, at det pædagogiske personale i de berørte institutioner bliver i deres stilling frem til den 1. august 2016 således, at der kan sikres en stabil og sikker drift Sikre, at det pædagogiske personale den 1. august 2016 følger med børnene og understøtter børnenes opstart i den nye institution Udlån kan i forbindelse med implementeringen af ny struktur i begrænset omfang anvendes på følgende måder: Udlån kan på baggrund af medarbejderens ønske anvendes som et alternativ til virksomhedsoverdragelse Ved udlån fraskriver man sig mulighed for virksomhedsoverdragelse

15 Principper for udvælgelse af medarbejdere til virksomhedsoverdragelse/udlån
Lokal MED-proces Medarbejdere der er beskæftiget med opgaven som overdrages. Det er dog en leders vurdering på baggrund af den konkrete medarbejders faktiske beskæftigelse, hvor det vil være mest naturligt, at medarbejderen fortsætter sin ansættelse.

16 Virksomhedsoverdragelse fra selvejende til kommunal
Hvis du er omfattet af en virksomhedsoverdragelsessituation Virksomhedsoverdragelsesloven (VO) fastlægger en grundlæggende beskyttelse af medarbejdere i situationer, hvor en virksomhed eller en del af en virksomhed overdrages. I forbindelse med en virksomhedsoverdragelse, er du som udgangspunkt både berettiget og forpligtet til at fortsætte dit ansættelsesforhold i den nye virksomhed. Beskyttelsen indebærer bevarelse af anciennitet, løn- og ansættelsesvilkår. - Det betyder f.eks., at du bibeholder alle tidligere optjente rettigheder herunder ferierettigheder.

17 Ændringer i ansættelsesforholdet
Der er som udgangspunkt et forbud mod opsigelse, som alene er begrundet i en virksomhedsoverdragelse. - Dette gælder dog ikke hvis en afskedigelse/foranstaltning skyldes økonomiske, tekniske eller organisatoriske årsager. Den nye arbejdsgiver, har således den samme ledelsesret og ret til at foretage ændringer i ansættelsesvilkårene, som din tidligere arbejdsgiver havde. Efter overdragelsen stilles alle nye medarbejderne på lige fod med ”gamle medarbejdere” - Der er i nærværende situation ikke tale om væsentlige vilkårsændringer i forbindelse med VO.

18 Kollektive overenskomster I
Pædagogmedhjælpere er ansat på LFS/FOA overenskomst, uanset om der er tale om en selvejende eller en kommunal institution. Pædagoger og klubmedarbejdere er omfattet af BUPL overenskomst på det selvejende område og LFS/FOA overenskomst på det kommunale område. Det betyder, at du overgår fra BUPL overenskomsten til LFS/FOA overenskomsten samt LFS forhåndsaftaler og arbejdstidsregler for kommunale institutioner. Den fremadrettede forhandlingsberettigede faglige organisation vil efter overdragelsen være LFS/FOA.

19 Kollektive overenskomster II
Der er forskelle i BUPL og FOA/LFS overenskomsterne på følgende områder: – udtryk for organisationernes strategiske prioriteringer. Løn der vil ske en ”oversættelse” af din nuværende løn til den nye overenskomst Pension Det kan aftales mellem overenskomstparterne, at pædagoger kan bibeholde deres ”gamle pensionskasse”. Dette arbejdes der på i øjeblikket Udgangspunktet er dog, at pensionsbeløbet efter overdragelse skal indbetales til en anden pensionsordning. Arbejdstid Øvrige vilkår – Seniordage Dine løn- og ansættelsesvilkår vil blive ”oversat” til den nye overenskomst og aftaler

20 Overenskomst Løn, pension, seniordage
Pædagogmedhjælpere forbliver på samme overenskomst Grundlønstillægget er højere på det selvejende område - Der kan aftales et udligningstillæg frem til 2018, såfremt den gennemsnitlige løn er lavere Pædagoger skal overgå til LFS/FOA overenskomst BUPL pædagogerne har en højere grundløns indplacering, men et lavere grundlønstillæg. Pædagogmedhjælpere har en højere løn i de selvejende institutioner i kraft af et højere grundlønstillæg. - Der kan aftales et udligningstillæg frem til 2018, såfremt den gennemsnitlige løn er lavere BUPL pædagogerne har en højere pensionsprocent, men ingen fritvalgsordning. Der er forskel i seniordagene for pædagogerne. I LFS aftalen får medarbejdere 6 seniordage i det år de fylder 60.

21 Overenskomst fortsat - arbejdstidaftale
Man bliver omfattet af de kommunale arbejdstidsregler Plustid optjenes i første årsnormsperiode og afvikles i efterfølgende årsnormsperiode Der kan også aftales er man ikke er omfattet af Plustid Begge arbejdstidsregler indeholder kr tillæg. Tidligere kollektive rettigheder bibeholdes overenskomstperioden ud, medmindre anden kompensation aftales.

22 Hvem kan kontaktes? Medarbejdere, der har spørgsmål, kan rette henvendelse til deres nuværende nærmeste leder Derudover vil Områdechefen, LFS, BUPL eller Paraplyen stille sig til rådighed efter behov, hvis der er spørgsmål, som lederen har svært ved at svare på På temahjemmesiden for ”Fremtidens Fritidstilbud” kan lederne endvidere finde forskellig relevant information (nyhedsbreve og Q&A) Se følgende link

23 Tids- og procesplan 17-09-2018 TID AKTIVITET 27. maj 2015
Ansættelsesstop for kommunale ledere 5. august 2015 Ansættelsesstop kommunale medarbejdere Start oktober 2015 PL’ere i kommunale FI og FC udpeget 1. november 2015 Midlertidigt MED er etableret 1. november 2015* De selvejende overgangsbestyrelse for nye FI og FC forventes at være nedsat 1. december 2015 * Pl’ere af nye selvejende FI og FC FC forventes at være udpeget 1. januar 2016 KL’ere i kommunale klynger udpeget Overblik over medarbejdere, der skal virksomhedsoverdrages eller udlånes 1. januar 2016* Overgangsbestyrelser har meddelt, om de ønsker at bibeholde pædagogiske medarbejdere via et udlån 1. marts 2016* Lokale aftaler om udlån/omplacering er indgået med hver enkelt medarbejder 1. juni 2016* Personale oplysninger oversendes af de nye selvejende institutioner (paraplyerne) til KS for de medarbejdere, der skal virksomhedsoverdrages 1. august 2016 Udlån/virksomhedsoverdragelse/omplacering gøres gældende *Frozen Zone Procedure ved sammenlægning af institutioner i perioden 15. september frem til 1. maj 2016 På grund af indførelsen af et nyt fælles Lønsystem i Københavns Kommune til næste år, er der i perioden frem til 1. maj 2016 en såkaldt 'Frozen Zone', som betyder at der er begrænset mulighed for at foretage ”Økonomisk Sammenlægning”, ”Åbning af ny institution”,  ”Lukning” eller ”flytning til ny lokation”.  Løbende personaleændringer (afgang og tilgang af medarbejdere) er ikke berørt og kan indmeldes som hidtil. Det samme gælder normeringsændringer, som ikke er betinget af sammenlægninger eller opsplitninger. Evt. ønsker om sammenlægninger, ændring af ejerforhold etc. kan i perioden tilgå områdekontoret som sædvanlig, og området vil i samarbejde med forvaltningen afklare hos KS, om de kan implementere de ønskede ændringer i perioden. I modsat fald kan ændringen først gennemføres efter 1. maj 2016. I forhold til det selvejende område, som ikke gør brug af kommunens centrale lønsystem, er forvaltningen i gang med at undersøge, i hvor stor udstrækning de er påvirket af ”Frozen Zone”. Der vil blive informeret mere om dette snarest.

24 Spørgsmål


Download ppt "17-09-2018 Informationsmøde for selvejende institutioners medarbejdere om virksomhedsoverdragelse og udlån Fremtidens Fritidsstruktur September/oktober."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google