Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra valg til læring - Karrierelæring og overgange

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra valg til læring - Karrierelæring og overgange"— Præsentationens transcript:

1 Fra valg til læring - Karrierelæring og overgange
UCC Vejlederkonference 2017 10. maj 2017 Bo Klindt Poulsen Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

2 En lille præsentation…
Bo Klindt Poulsen Lektor på diplomuddannelsen i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning, VIA UC Ph.d.-studerende i karrierevejledning og karrierelæring, DPU, Aarhus Universitet (vejledere: Rie Thomsen og Ronald Sultana) Programleder for forsknings- og udviklingsprogrammet i karrierevejledning på VIA og konstitueret centerleder for Center for Livslang Læring (CLL), VIA Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

3 Dagens program Hvad er karriere, og hvad er karrierelæring?
Hvad sker der, når vejledere og lærere ændrer fokus fra valg til læring? Hvilke erfaringer om karrierelæring i praksis har vi fra projektet ”Udsyn i udskolingen”? Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

4 Hvad er karriere og karrierelæring?
Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

5 Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning
17. september 2018

6 Karriere Karriere: at køre i sin egen karet – eller kærre…
Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

7 Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning
17. september 2018

8 Et klassisk karrierebegreb
Traditionelt: hierarkisk forståelse, vertikalt karrierestigen Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

9 ‘Karriere’-udfordringer
‘Hvad vil du være, når du bliver stor?’ ‘Et ærligt, modigt, empatisk menneske! ‘Nej… Jeg mener, hvordan vil du sælge din arbejdskraft?’ (‘Existential Comics’ på Twitter) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

10 Et nyt karrierebegreb ‘Karriere’ i karrierevejledning, karrierekompetence, karriere- læring er et horisontalt begreb en ny etymologi i vejledningen måder, mennesker lever deres liv på en bred definition kan ses i lyset af det (post-) moderne samfunds kendetegn Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

11 Et nyt politisk paradigme
Resolution om livslang vejledning – EUs Ministerråd 2008: ”…vejledning [defineres] som en fortsat proces, der sætter borgere i alle aldre i stand til gennem hele livet at gøre sig deres evner, kompetencer og interesser bevidst, at træffe beslutninger vedrørende uddannelse, erhvervsuddannelse og beskæftigelse og at tilrettelægge deres individuelle livsforløb med hensyn til læring, arbejde og andre omstændigheder, hvor man tilegner sig og/eller bruger disse evner og kompetencer. Vejledning omfatter individuelle eller kollektive aktiviteter vedrørende oplysning, rådgivning, kompetencevurdering, mentorordninger samt undervisning i de kompetencer, der er nødvendige for beslutningstagning og karriereplanlægning.” aktiviteter/EU-og-vejledning Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

12 ELGPN & CMS CMS = Career Management Skills
En prioritet i European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN) Andre prioriteter: Adgang; Koordination og samarbejde; Kvalitet og evidens Fra har ELGPN arbejdet for at fremme samarbejde og system-/policyudvikling i medlemslande Fokus på at implementere EU-resolutionerne om livslang vejledning Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

13 Karrierekompetence i en nordisk kontekst
Karrierekompetence er en ramme, ikke et fast defineret koncept eller en metode Rie Thomsen, DPU: notat med forslag til en kompetenceramme for Norden Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

14 Definitioner ELGPN definerer CMS som:
”… a range of competences which provide structured ways for individuals and groups to gather, analyse, synthesise and organise self, educational and occupational information, as well as the skills to make and implement decisions and transitions” (ELGPN Resource Kit 2012, p.21) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

15 Definitioner Definition af karrierekompetence i nordisk perspektiv:
”…kompetence til at forstå og udvikle sig selv, udforske livet, læring og arbejde samt håndtere liv, læring og arbejde i forandringer og overgange. Det er en opmærksomhed på, hvad man gør, men også hvad man kan gøre, og at den enkelte formes via sin livsførelse og sine handlinger og samtidig påvirker egne fremtidsmuligheder.” (Thomsen: Notat om karrierekompetence 2014, p. 4) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

16 Karrierelæring og vejlederens kompetencer
Hvordan udvikler vi karrierekompetencer: fra valgfokus til læringsfokus Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

17 Udbytte af karrierevejledning og karrierelæring
Ny forskning (Skovhus, Haug) fortæller os at: Det betyder noget for tilegnelsen af karrierekompetence om vi i vejledningen er optaget af valg eller karrierelæring (Skovhus) Et fokus på læring leder til et forøget fokus på vejledtes udbytte (Haug) Vejledningsaktiviteter kan bidrage til karrierekompetencer, men det er ikke altid tilfældet (Skovhus, Haug) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

18 Sodavandsbesøget… Vejledningsaktiviteter som enkeltstående oplevelser:
Lav grad af forberedelse og efter- bearbejdning med de unge Ikke tydelige læringsmål med aktiviteterne Manglende refleksion: a) var det sjovt? b) var det noget for dig? => Ofte: større karrierelæringsmæssigt potentiale i aktiviteterne, end der udnyttes Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

19 Fokus på valget Empirisk undersøgt hos UU og i udskolingen (Randi Skovhus) Valgfokus træder frem mange steder: Som fokus i vejledningen (fx screening) Aktiviteter (hvilke + italesættelse) Hos de unge De unge tilskriver aktiviteter værdi, når de ser sig selv som ikke- afklarede, og aktiviteten vurderes relevant. Hvis den unge ser sig selv som afklaret, så opleves det irrelevant at deltage i vejledningsaktiviteter, særligt hvis de ikke knytter sig til det relevante. Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

20 Bill Law’s karrierelæringsteori:
Grundantagelser: De fleste mennesker har potentiale til udvikling af specifikke færdigheder med det formål at tage vare på sin egen karriereudvikling Karriereudviklende færdigheder er: a) grundlæggende (medfødt eller opnås uden forudgående specifik læring) b) udviklede i interaktion med konteksten (bygger på de grundlæggende) Færdighederne kan opstilles i progressiv rækkefølge Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

21 Hvilken læring/ hvilke færdigheder er basis for handling (action) – fx at træffe kompetente valg
4. At forstå (understanding – working out) Vide hvordan noget fungerer og hvilke handlinger, der synes at føre til hvad Forklare, foregribe 3. At fokusere (focusing – checking out) Vide hvem og hvad man skal være opmærksom på og hvorfor Finde ud af, hvad der er vigtigt (for mig og for andre) 2. At ordne (sifting – sorting out) Ordne informationerne på en meningsfuld måde for at blive klar over forskelle og ligheder Sammenligne og opdage sammenhænge 1. At opdage (sensing – finding out) Få indtryk, information og kontakter til at komme videre Se, høre, mærke. Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

22 ’Community-interaction-thinking’ - hvad udveksles i værdsatte og troværdige fællesskaber?
Law beskriver, hvori fællesskabs-interaktion består Han lister 5 udvekslings elementer: Forventninger – deltagernes indbyrdes forventninger og pres Feedback – det billede den enkelte får af sig selv i lyset af den feedback vedkommende får i fællesskabet Support/opbakning – den opmuntring/gå-på-mod den enkelte kan få fra deltagere i et fællesskab Modellering – den konkrete eksemplificering deltagerne i fællesskabet udgør Information – den oplevelsesbaserede information, som kommunikeres direkte eller indirekte, når der finder konversation sted i et fællesskab Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

23 - Et karrierelæringsprojekt i praksis
Udsyn i udskolingen - Et karrierelæringsprojekt i praksis Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

24 Udsyn i Udskolingen Undersøgelse af emnet ”Uddannelse og job” ved en karrierelæringsorienteret tilgang gennem 13 praksisprojekter Ca elever, 65 klasser, 70 lærere, 70 virksomheder og en lang række vejledere og ungdomsuddannelser Bog og artikler på udskolingen Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

25 Foreløbige resultater…
Betydningen af refleksion som grundlag for karrierelæring Refleksion er ikke bare noget, de unge kan eller gør Forskel på faglig og personlig refleksion Personlig refleksion er et læringsanliggende Mange forskellige slags refleksion  refleksion som inklusion Der var ikke noget bestemt, jeg skulle vide, der var ikke et rigtigt svar jeg skulle give, men jeg fik i stedet øje på noget nyt ved mig selv eller ved verden, som jeg ikke havde blik for tidligere. Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

26 Har du fået mere viden om dig selv gennem projektet
Har du fået mere viden om dig selv gennem projektet? Fx om interesser, styrker, ønsker? Blå = Meget Rød = Noget Orange = Lidt Grøn = Slet ikke Er du blevet opmærksom på noget gennem projektet, som er vigtigt når du skal vælge uddannelse? Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

27 Foreløbige resultater…
En karrierelæringstilgang breder valgmulighederne ud Altså jeg synes altså virkelig fordi vi var med til det her...det har åbnet mine øjne. Før der var det bare sådan at jeg tænkte stewardesse og så tænkte jeg ikke på andre job. Men da vi havde det her udsyn i udskolingen åbnede det mine øjne op for de her forskellige muligheder der var...jeg fandt ud af at der var ret mange muligheder, og at det ikke bare var det. (Silje, 7. klasse, Kommuneskolerne) Silje fortæller, at som en elev i 7. klasse så tænkte ‘man’, hvis man ikke går på gymnasiet, så blev man stemplet som dum, men at projektet åbnede det så også lidt mere for at jeg tænkte, jeg kan også godt gå på erhvervsskolen. (Silje, 7. klasse, Kommuneskolerne) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

28 Er dit syn på erhvervsuddannelserne blevet mere positivt/mere negativt?
Har du efter projektet overvejet at tage en erhvervsuddannelse eller en eux? Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

29 Foreløbige resultater
En karrierelæringstilgang kan bidrage til motivation For Nicoline som er ordblind har projektet betydet mere selvtillid til at gå videre med uddannelse og ikke bare fokusere på at uddannelse handler om at læse meget (…) jeg skal gøre mit bedste og få en masse hjælp (Nicoline, 7. Klasse Sydvest) Oliver om hvad han har lært om sig selv: Altså at jeg godt kan lære noget, hvis jeg har lyst. Hvis jeg ikke kan så gør jeg det ikke, Men hvis jeg bare bliver ved med at prøve, så kan jeg sagtens lave noget. (Oliver, 7. klasse. Kommuneskolerne) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

30 Er du blevet mere motiveret for at gå i skole efter projektet?
Har du fået et andet syn på et eller flere fag i skolen efter projektet? Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

31 Forældresamarbejde og Udsyn i udskolingen
86% af respondenterne angiver at have talt med deres forældre om aktiviteterne Af disse angiver 41% ‘meget’ eller ‘noget’ på spørgsmålet om, hvorvidt de taler på en anden måde med deres forældre efter at have deltaget i karrierelæringsaktiviteterne ”I: Taler I på en anden måde, efter at du har været afsted? Nu hvor du selv har gjort dig nogle erfaringer?” R: Ja, altså … vi snakker om, at vi overvejer i hvert fald mere, at jeg skulle være håndværker. Fordi før, der var det ret udelukket, men nu er det ikke længere sådan. Så vi snakker mere om, som hvis nu min far spørger mig om: Hvad med det der job, hvordan vil det være, og sådan noget, ikke.” (Jasmin, 7. klasse) Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

32 Refleksion Hvordan kan karrierelæring give mening i min/vores praksis?
Hvilke aspekter af karrierelæring er det vigtig(s)t at arbejde med i min/vores praksis? Hvilke udfordringer ser I i en karrierelæringstilgang? Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

33 Litteraturliste Buhl, Rita (2014): ”Familien som læringsarena for karrierelæring”, Unge på Tværs, content/uploads/familen_som_laeringsarean-for-karrierelaering1.pdf Buhl, Rita (2014): ”Om børn og unges karrierelæring”, Unge på Tværs, content/uploads/omboernog1.pdf Buhl, Haase, Skovhus, West 2010: At bygge bro i vejledning, Aarhus: VIA Systime European Lifelong Guidance Policy Network (2012): Lifelong Guidance Policy Development: A European Resource Kit. Jyväskylä, Finland: ELGPN Haug, E.H. (2014): CMS – et felles perspektiv for karriereveiledning i Norge? VOX Hooley, Tristam (2015): Emancipate yourselves from mental slavery, Derby, UK: International Centre for Guidance Studies Hooley, Tristam, Watts, A.G. & Andrews, David (2015): Teachers and Careers. The role of school teachers in delivering career and employability learning, Derby, UK: International Centre for Guidance Studies Law, Bill (1981, 1993, 2009). Building on what we know. Community-interaction and its importance for contemporary careers-work. Law, Bill (1999): ”Career-learning space: New dots thinking for careers education”, in: British Journal of Guidance & Counselling, 27(1), 35-54 Law, Bill (2001): New thinking for connexions and citizenship. The Centre for Guidance Studies for The Career- Learning Network. Law, Bill: En teori om læring i forbindelse med uddannelses- og erhvervsvejledning. Kap. 10 i: Watts m.fl (2. udgave, 1. oplag): Uddannelses- og erhvervsvejledning. Teori og praksis. Studie og Erhverv. Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018

34 Litteraturliste Poulsen, Bo Klindt (2015): ”Mellem selvforvaltning og statsstyring – perspektiver på karrierekompetencer og folkeskolens emne ‘Uddannelse og Job’”, I: Vejlederforum Magasinet, nr. 2, 2015. Poulsen, Bo Klindt; Thomsen, Rie og Buhl, Rita (2016): Udsyn i Udskolingen, KL og DLF Poulsen, Bo Klindt, m.fl. (2016): På vej mod karrierekompetence. Aarhus og Trondheim: VUE. Skovhus, Randi B. (igangværende ph.d.-projekt), VIA University College and Aarhus University Skovhus, Randi B. (2014): Fra valg til læring – perspektiver i at skifte fokus, Aarhus, DK: ”Unge på tværs” potentialer-i-at-skifte-perspektiv/ Sultana, Ronald G. (2012): “Learning career management skills in Europe: a critical review”, I: Journal of Education and Work, 25 (2), s Sultana, Ronald G. (2013): ”Career education: past, present…but what prospects?”, I: British Journal of Guidance & Counselling, 41 (1), s Thomsen, Rie (2014): A Nordic perspective on career competences and guidance. Career choices and career learning, NVL & ELGPN concept note, Oslo: NVL Thomsen, Rie (2009): Vejledning i fællesskaber, Fredensborg: Schultz Thomsen, Rie; Skovhus, Randi og Buhl, Rita (2013): At vejlede i fællesskaber og grupper, Fredensborg: Schultz Wikstrand, Frida og Lindberg, Mia (2015): Tala om arbetslivet! Stockholm: Skolverket publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbo k%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D3588 Bo Klindt Poulsen, VIA Program for karrierevejledning 17. september 2018


Download ppt "Fra valg til læring - Karrierelæring og overgange"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google