Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Energisparesekretariatet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Energisparesekretariatet"— Præsentationens transcript:

1 Energisparesekretariatet
Nye analyser om energibesparelser i erhvervslivet Christina Burgos Nittegaard, Specialkonsulent Thore Stenfeldt, fuldmægtig Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate April 18, 2016

2 Energisparesekretariatet - vores rolle ifølge mandat
Fremme realiseringen af energibesparelser i private SMVer/ ”ikke-energiintensive” virksomheder Ramme de virksomheder, hvor energiscreening og ”boots on the ground” er for omkostningstungt Fremgangsmåde – dokumenteret grundlag for identifikation af de væsentligste og mest effektive indsatsområder og metoder. Identificere det væsentlige energiforbrug Kombinere det med potentialet for besparelser Perspektivere med erfaringer og holdninger fra virksomheder Forståelse for/dialog med de aktører, der påvirker en virksomheds beslutning om fx udskiftning og ændret adfærd Understøtte allerede eksisterende ordninger som Energiselskabernes Energispareindsats, energisyn og energimærkningsordningen m.fl.

3 Vores arbejde/analyser
Udgangspunktet Kommunikationsstrategi for Energisparesekretariatet Kortlægning af energiforbruget i erhvervslivet Kortlægning af energisparepotentialet i erhvervslivet Afdækning af kommunernes aktiviteter i forhold til energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder Adfærd Barrierer for energieffektiviseringen af erhvervslivet Kvalificering af erhvervssegmenter Segmentanalyse Elinstallatørers rådgivningsadfærd Virksomheders erfaringer med energibesparelser Kampagne - LED i detail Kommunikationskanaler i detailhandlen Belysningsadfærd i detailhandlen Danske virksomheders erfaringer med LED belysning Konceptudvikling kampagne Kampagne - Energibesparelser i engrosbranchen lagre Kortlægning af energisparepotentialer i engrosbranchens lagre

4 ”What is in it for me…” Vi tilbyder:
Data og viden om energiforbrug og adfærd i mindre virksomheder Praktiske metoder, som vi håber, kan hjælpe og inspirere kommunerne Konkrete kampagner, som kommunerne kan koble sig på

5 Trin 1: Kortlægning af erhvervslivet

6 Kortlægning af energiforbruget i erhvervslivet - Ændringer i fordeling af energiforbrug
Total ændring: -9% (i tal) Industri: - 26% Landbrug og fiskeri: -16% (fald i fiskeri og landbrug - gartneri er steget) Privat handel og service: + 43% Største brancher Landbrug 11,7% Engroshandel 8,1% Detailhandel 6,2%

7 Energiintensitet – ENS statistik

8 Trin 2: Kortlægning af energisparepotentialet

9 Kortlægning af energisparepotentialet i erhvervslivet
Udgangspunktet: Besparelsespotentialet for 20 slutenergianvendelsesområder: seneste års udvikling inden for centrale teknologier Nye anvendelsesområder: arbejdskørsel, rumvarme, energiforbrug til varmepumper, rumventilation, rumkøling og IT/elektronik. Rapporten indeholder følgende hovedleverancer: 2-5 cases for hver af de 20 slutenergianvendelser. Økonomien og besparelsespotentiale er vurderet for teknologier og brancher. Disse cases dækker dog kun et udsnit af det samlede potentiale. Samlet vurdering af potentialerne på de 20 områder: Indsamlet information, cases og en tidligere vurderinger af potentialerne

10 Potentialevurdering på slutenergianvendelser

11 Branchernes energibesparelsespotentialer ved 10 års TBT
De teknologier, hvor der er størst potentiale, finder man i handels- og servicebrancherne

12 Besparelsespotentiale i forskellige sektorer

13 Trin 3: Kombiner viden om energiforbrug og potentialer

14 Udvalgte sektorer kombineret med teknologier med stort energisparepotentiale…
Anvendelsesområde / Branche Eksklusiv transport Detail Engros Kontorer Hoteller Restauranter Andel af erhvervslivets samlede energiforbrug 6,2% 5,5% 4,5% 0,9% 2,7% Belysning 30% 20% 15 % 14% 7% Rumventilation 5% 3,5% 6% 12% Rumkøling 4% 3% 10% Rumvarme 40% 51% 65% 41% 48%

15 Kommende kommunikationsindsatser
1. Opvarmede lagre inden for engrosbranchen (forår 2016) Kortlægning af energisparepotentialer i engrosbranchens lagre 2. Detailhandlen med fokus på belysning (efterår 2016) Kommunikationskanaler i detailhandlen Adfærdsbarriere ved valg af lyskilder i detailbranchen Danske virksomheders erfaringer med LED belysning Konceptudvikling kampagne (Spor 3) 3. Kontor med fokus på indeklima og ventilation ( ) 4. Hotel og restauration ( ) Medtag sitemap og evt. kommunemanual-draft

16 Trin 4: Kend din målgruppe

17 Barriereanalyse baseret på survey hos 850 virksomheder
3 ud af 4 virksomheder motiveres til energieffektiviseringer af udsigten til besparelser 1 ud af 3 virksomheder motiveres af at skåne miljøet eller et bedre indeklima Næsten hver fjerde virksomhed motiveres ud fra et ønske om at have en grøn profil Mindre end 1 ud af 25 virksomheder motiveres til energieffektiviseringer på baggrund af pres fra kunder eller investorer - der er stort set intet eksternt pres på virksomhederne for at energieffektivisere Under 1 ud af 8 virksomheder angiver, at manglende viden afholder dem fra at igangsætte energieffektivisering. Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate

18 Erfaringsanalyse Støtte allerede interesserede virksomheder
Uvildig kilde eller kvalitetsgaranti Eksempler fra andre Kendskab til hvor assistance, information m.m. findes Inspiration til næste projekt Skabe interesse hos ”nye” virksomheder Energibesparelser skal være forretningsmæssigt interessante: Løftestang for bedre forretning, grønt profil m.m. Skabe tillid til energibesparelser: anbefalinger fra fagfæller, installatører, brancheorganisation m.m. Teknologier hvor besparelsen er sikker Danish Ministry of Energy, Utilities and Climate September 17, 2018

19 Barriere- og segmenterings analyser: Målgruppen har 4 tilgange til energibesparelser
Model for EE i erhverv Repræsenterer forskellig motiver, kulturer og strategier/taktikker Målgruppeindsigt – hvem rammer vi reelt med vores kommunikation Kend din virksomhed med 2 spørgsmål Udvikles ved brug

20 Barriere– og segmenteringsanalyser: Intervention og kommunikation
De systematiske De nysgerrige Intervention Økonomiske incitamenter til at foretage energieffektivisering Hurtig feedback – metoder til at monitorere energiforbrug og dermed realiserede energi-effektiviseringer Professionel og målrettet rådgivning fra aktører Lokale installatør / håndværker vil bedst kunne påvirke målgruppen Sammenligning med andre sammenlignelige virksomheder (social norm bias) fx via elregningen Kommunikation Omfatter primært store virksomheder med ressourcer og kompetencer på EE-området. Understøtte med viden i form af tekniske business cases, markedsfordele og finansieringsmuligheder, synliggørelse af tilskudsordninger/lovkrav for at overbevise ledelsen Direkte information om ændringer i lovgivningen, som det antages, at de selv indhenter fx udfasningen af halogen i 2016 Formidling af sideeffekter både på et virksomheds- og samfundsniveau er afgørende for målgruppens opmærksomhed mod energieffektivisering Business cases der beskriver processen og hvordan virksomheder har anvendt energieffektivisering i deres miljømæssige branding Uvildig information fra troværdige afsendere, der perspektiverer energieffektivisering som forudsætning for grøn omstilling – ”first fuel”

21 Gør det let, attraktivt og socialt…
Med støtte til både at rydde loftet og støtte til selve isoleringen steg tallet med 500 %. Med støtte til at rydde boligejernes loft, steg isolering af lofter med 300%... …oprydning blev udført som et kommunalt beskæftigelsesprojekt… …I forbindelse med oprydningen på lofterne blev familierne bedt om at sortere deres ejendele og donere overskud til velgørenhed…

22 Trin 5 : Budbringere

23 Energisparesekretariatet søger allierede…
Kommunerne (analyse) Installatørerne - adfærd iagttages mhp. at redskaber udvikles til dem (analyse) Sparring med interesseorganisationer Producenter/leverandører Direkte kontakt via kampagner September 17, 2018

24 Trin 6+7: Valg af kanaler og værktøjer

25 Kommunikationsoversigt
Indsats / formidling af Systematiske Nysgerrige Uinteresserede Pragmatiske Procesfortælling X Business case Teknisk, faglig indsigt Generel EE-information, priming Troværdig, uvildig viden om EE Direkte, personlig kontakt Synliggørelse af tilskudsordninger Tjeklister, simple vejledninger Energimærkning Lokale erhvervsnetværk Kommunal EE-strategi EE som first fuel i grøn omstilling X indikerer en begrænset effekt

26 Aktuelle og planlagte værktøjer
Betaversion af totaløkonomisk LED lysberegner tilgængelig Standardløsninger i samarbejde med Energiselskabernes Energispareforpligtelse ( ) Business cases Non energy benefits (2017) Nøgletalsdatabase? Metode for effektevaluering af indsatser (2017)

27 Tak for opmærksomheden!
…mere inspiration: Find os på SparEnergi/erhverv Kontakt


Download ppt "Energisparesekretariatet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google