Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til workshoppen Synkron online undervisning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til workshoppen Synkron online undervisning"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til workshoppen Synkron online undervisning
I samme rum hver for sig Oplægsholdere: Thomas Seiger Behrens - Lektor ved læreruddannelsen & aktør i væksthus for Netbaserede Uddannelser Mikkel Christiansen – Projektleder i it-afdelingen & Koordinator i væksthus for lyd og billede Se oplægget:

2 Formål At deltagerne opnår viden om erfaringerne med synkron online undervisning fra Netbaseret læreruddannelse UCC. At deltagerne opnår kendskab til mulighederne i den digitale platform Adobe Connect At deltagerne opnår viden om muligheder og begrænsninger i forhold til synkron online undervisning i Adobe Connect. At deltagerne reflekterer over de didaktiske potentialer samt fordele/ulemper i forhold til synkron online undervisning.

3 Program for idag Netbaseret læreruddannelse (NetLU) – Hvem er vi? (pkt. 1-3 Ca min.) Præsentation af Adobe Connect Teknologiens muligheder og begrænsninger i det synkrone online læringsrum Erfaringer med online synkron undervisning på NetLU. Let´s talk - luft de vilde tanker og ideer. (Ca. 10 min) Opsamling på samtaler (ca min.) Kom godt i gang – What to do i UCC?- Adobe Connect, Swivl (ca. 5 min) Pkt. 1

4 Netbaseret læreruddannelse – Hvem er vi?

5 NetLU - Undervisningsformer
Fysisk indkald (face-to-face) Der vil være fysisk indkald 4 gange af 2 dage i hvert semester. De fysiske indkald løber fra fredag til lørdag: Undervisninger ved fysiske indkald er skemalagt fredag kl (fag 1), lørdag kl (fag 2) samt (fag 3). Mødepligten til det fysiske indkald er på 75% Netbaseret undervisning (asynkron online) I tiden imellem de fysiske indkald og de virtuelle indkald vil der foregå netbaseret undervisning. Undervisningen er opdelt i netundervisningspakker, som fordeler sig hen over de enkelte fagmoduler. Virtuelt indkald (synkron online) Et virtuelt indkald betyder, at alle studerende er til stede virtuelt på samme tidspunkt (synkront). Indholdet i et virtuelt indkald kan være undervisning, vejledning i grupper eller individuelt, studiegruppearbejde m.m. Der vil være virtuelt indkald 12 gange pr. semester, tirsdag aften kl

6 NetLU - Fag og struktur på uddannelsen
Uddannelsen følger strukturmodellen for den ordinære læreruddannelse (se bilag). På læreruddannelsen skal der vælges tre undervisningsfag. Undervisningsfag 1 er altid dansk eller matematik. Som undervisningsfag 2 og 3 kan der vælges alle undervisningsfag. Som netbaserede fag kan der vælges engelsk, historie samt kristendomskundskab/religion. Den samlede netbaserede fagrække ses her: Intromodul (1 modul) Pædagogik og lærerfaglighed (4 moduler) KLM (1 modul) Undervisningsfag 1 (Dansk ældste/yngste eller Matematik ældste/yngste, 4 moduler) Der udbydes netbaseret undervisning i yderligere tre undervisningsfag: Undervisningsfag 2: Engelsk og kristendomskundskab/religion Undervisningsfag 3: Historie

7 Adobe Connect undervisningsrum

8 Adobe Connect introduktion.
Anvendes til at lave Webinarer/undervisning af mange studerende på én gang særligt tirsdage kl , hvor der er fastlagt undervisning. Se evt. en introduktion til Adobe Connect ved at KLIKKE HER. Studerende bliver inviteret til undervisningsrummet i Adobe Connect via et fast link fra underviseren. Vi anbefaler at benytte en af følgende browser: Firefox. Det forventes at studerende anskaffer sig et headset, en computer, en god internetforbindelse (kablet) og et webcam. Vi kan anbefale følgende headsets: ”Plantronics - Audio 400 DSP” eller ”Logitech G430”. Underviserne har ofte en Digi-guide ved sin side som teknisk assistent.

9 Præsentation af Adobe Connect
Adgang til adobe connect for undervisere og studerende Webcam, lyd og mikrofon Share my screen Pods, polls og Quiz Deltagerinteraktion i læringsrummet Chat(s) Breakouts (gruppearbejde) Optagelse af hele eller dele af undervisningen Pkt. 1-4 Mikkel 1. I Adobe kan man invitere studerende direkte fra programmet og da det er en flash baseret løsning, fungerer det oftest uden at installere plug ins. Det gør det ret nemt at anvende 2. Anvendelsen af lyd og billede    Pkt. 5-8 Thomas

10 Teknik og digitale kompetencer
Teknologiens muligheder og begrænsninger i det synkrone online læringsrum Teknik og digitale kompetencer Super lyd i fuld frekvens. Store skærme og dedikerede rum High-End NETLU – High-End Laptop Stabilitet Opsamling på prototyper i væksthuset for lyd og billede Hvornår knækker grafen. Manglende forberedelse  Didaktik & læring

11 Erfaringer og udfordringer med Adobe Connect på NetLU
Teknologien er udfordrende at håndtere som underviser – særligt ved store hold. Adobe Connect version 2: Der er oprettet et eksperimentarium på Zahle, hvor der er en udvidet opstilling med to skærme og eksternt kamera. Det lader til at skabe en bedre undervisningsoplevelse for både undervisere og studerende. Mange studerende oplever de virtuelle indkald som meningsfulde men teknologien eller manglende evner til at håndtere teknologien, kan være en udfordring for deres deltagelse. For undervisere tager det tid at blive fortrolig med Adobe Connect. Både i forhold til at håndtere tekniske udfordringer og udnytte platformens fulde didaktiske potentiale, så der skabes optimale koblinger mellem underviserne teknologiske, pædagogiske (og didaktiske) samt fagfaglige viden (jf. T-PACK modellen). Det er en stor udfordring at få de studerende til at leve op til vores forventninger til deres it-udstyr. Få deltagere i undervisningen med dårligt udstyr kan ødelægge lyd og billedoplevelsen for de øvrige deltagere. Høj grad af teknologiforståelse for undervisere og studerende er optimalt. Der skal være mulighed for teknisk IT-support for både studerende og undervisere. Der skal videreudvikles på didaktikken og rammerne omkring online undervisningen. Kan vi mon skabe bedre rammer for udvikling og videndeling fremover?

12 ReThink Support Velfungerende Teknik Forberedelse/ It kompetencer
Online Synkron undervisning Forberedelse/ It kompetencer Velfungerende Teknik Telepresence Support ReThink It kompetencer – At kunne anvende de didaktiske værktøjer, såsom at anvende film, quizzer, optage sessions, bruge whiteboard aktivt Velfungerende Teknik – Systemet skal som udgangspunkt være gearet til behovet. Ordentlig grafikkort, opdaterede drivere og rigtig opsætning Telepresences: God lyd og oplevelse af at man kan se underviseren og at der er kontakt. Det omhandler lyd i fuld frekvens, behagelige billeder/Lyssætning/akustisk regulering. Man skal føle at man er med og kan interagere. Mappingen skal være uden forsinkelse. Support – Man er stresset i situationen og simple it mæssige udfordringer er svære i den situation. Supporten har et andet fokus Rethink Peer to peer learning Chat sideløbende med undervisning Engagement via gamification Tænk digital underholdning

13 T-PACK/ TPFV modellen (udarbejdet af Matt Khoeler og Punya Mishra) Grundlæggende vidensområder, undervisere må beherske for succesfuldt at kunne integrere teknologi i undervisningen Teknologi – læringsteknologier bredt: f.eks. IWB, Web 2.0 tjenester, Adobe Connect, søgemaskiner, tablets, smartphones, robotter, apps, GPS m.m. Pædagogik (og didaktik) – viden om læring, dannelse, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning. Fagfaglig – Viden om fagets indhold, centrale kundskabs- og færdighedsområder. Kilde: Reimer-Mattesen, Ture, (oversat fra

14 Luft de vilde tanker og ideer - Find det rette bord
Hvilke pædagogiske og/eller didaktiske potentialer rummer den synkrone online undervisning? Skriv de største fordele og udfordringer/ulemper ved at tilbyde de studerende online synkron undervisning som en del af en net-uddannelse. Hvis vi ønsker at tilbyde online synkron undervisning med høj kvalitet i vores net-uddannelser i UCC, hvilke kvalitetskriterier skal vi have fremover – hvad er visionen? Skriv spørgsmål til UCC-ledelsen til brug ved paneldebatten senere i dag i forhold til online synkron undervisning. Skriv Jeres tanker og refleksioner ind på vores Padlet: Workshop nr. 1: Workshop nr. 2: Workshop nr. 3: Der sætter på forhånd fire borde op i rummet hvor der sættes et tal på hvert bord.

15 Opsamling på refleksionsrummet
Fremhæv 1-2 af de mest centrale emner fra Jeres bordsamtaler

16 Mulighederne i UCC Skype For Business Swivl og 23 video
Synkron fjernundervisning

17 Emnenavn 16. september 2018

18 Bilag – inspiration til de interesserede

19 Inspiration til videre læsning af litteratur
Illum Hansen, T., & Bundsgaard, J. (2012). Kvaliteter ved digitale læremidler og ved pædagogiske praksisser med digitale læremidler. Danske forlag. Hentet fra McBrien, J. L., & Jones, P. (juni 2009). Virtual Spaces: Employing a synchronous Online Classroom to Facilitate Student Engagement in Online Learning. International Review of Research in Open and Distance Learning(3). Reimer-Mattesen, T. (5.. april 2012). T-PACK modellen. Læringsteknologi.dk. Hentet fra oversat fra

20 NetLU - organisering og struktur
Kan læses af både netstuderende, ordinære studerende, enkeltfag og meritstuderende


Download ppt "Velkommen til workshoppen Synkron online undervisning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google