Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EU’s miljøkrav til industrien

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EU’s miljøkrav til industrien"— Præsentationens transcript:

1 EU’s miljøkrav til industrien
Miljø- og Fødevareministeriet Miljøstyrelsen EU’s miljøkrav til industrien Frontpage Prolog til BREF-dagen 2015

2 Forkortelser og begreber
IED: Industrial Emissions Directive BAT: Best Available Techniques (bedste tilgængelige teknikker) BREF: BAT-Reference document BAT-AEL: BAT Associated Emission Level (emissions-nivauer forbundet med BAT) TWG: Technical working group (Teknisk arbejdsgruppe) Draft: Udkast BREF-dagen 2015 Introduktion

3 Med IED fik BAT større betydning
Forurening skal begrænses, så det svarer til hvad man kan opnå med BAT. Tidligere vejledende, nu bindende BAT defineres i EU - og skal være indført på virksomhederne senest 4 år efter BAT-konklusioner for branchen er offentliggjort BREF-dagen 2015 Introduktion

4 BREF revisionproces (”Sevilla-processen”)
TWG (re)activation TWG kick-off meeting Draft 1 (D1) Adopt. of ‘BAT conclusions’ through Article 75 committee Art 13 Forum opinion on BREF Final TWG meeting TWG er Teknisk Arbejdsgruppe ”Draft” betyder ”udkast” Artikel 13 Forum er et forum, som rådgiver Kommissionen (er beskrevet i IEDs artikel 13, deraf navnet) Artikel 75 Komite stemmer om BAT-konklusionerne (er beskrevet i IED artikel 75, deraf navnet) BAT conclu- sions BREF Final draft BAT conclu- sions BREF-dagen 2015 Introduktion 4

5 Sevilla processen fortsætter – med nye udfordringer
Informationsudveksling: Medlemsstaterne, Industriens organisationer, De grønne organisationer m.fl., Det europæiske IPPC kontor i Sevilla Ca. 30 industrisektorer med hver sit BREF-dokument. 2½ til 3 år tager BREF-processen nu Revideres hvert 8. år Løbende 10 revisioner i gang. Tidspres Miljøgodkendelse og BAT

6 Styrkelse af BREF-arbejdet – anbefalet af VU II
Bidrager til Regeringens ønske om Grøn omstilling BAT-konklusioner bliver bindende → Sevillaprocessen bliver mere interessant Hvordan sætter vi kraftigere danske fingeraftryk? Behovet for kvalitetsløft Hvordan udnyttes danske ressourcer bedst? Hvor kan Danmark få fordele? Konkurrencemæssigt.

7 Hvordan kan BREF bidrage til grøn omstilling ?
Væsentlig forurening fra industri begrænses Tilgængelig teknik (økonomisk, driftsmæssigt) Ens miljøvilkår i Europa – bedre konkurrenceevne – arbejdspladser og vækst Miljøgodkendelse og BAT

8 Mulighed for at involvere sig
MST vil gerne have jer fra virksomheder, myndigheder og organisationerne med I kender ”virkeligheden” Vi kan undgå uklare og tvetydige formulering, som er svære at administrere efter Fordel for jer: I er bedre forberedt på det, der kommer I forstår baggrund og intentioner bag krav bedre ? Hvilke fordele kan deltagerne se? BREF-dagen 2015 Introduktion

9 BREF revisionsproces – Hvornår involvere sig
Vigtigste miljøforhold Afgrænse målgruppe TWG (re)activation TWG kick-off meeting Planlægge dataindsamling - dataformat Gennemføre dataindsamling – send skemaer videre – vurdere pålidelighed Draft 1 (D1) Final TWG meeting Vurdere forslag til BAT-konklusioner – nødvendigt input til Final meeting Mulighed for indflydelse er størst i starten af processen Final draft BREF-dagen 2015 Introduktion 9

10 Hvordan involvere sig Levere data
Læse udkast og kommentere forslag til afgrænsning, miljøparametre og krav Deltage i et eller flere partnerskabsmøder for de brancher, hvor der er mange virksomheder Deltage i direkte dialog med MST hvis der kun er få virksomheder i branchen Deltage i den Nationale Følgegruppe for BREF (mere overordnede spørgsmål) Et udkast til BREF-dokument er langt. Start evt. med at se på kapitlet om BAT-konklusioner og se kun på dem, der vedrører de typer af virksomheder, som er i kommunen. BREF-dagen 2015 Introduktion

11 Igangværende partnerskaber for brancher med mange virksomheder
På mst.dk kan man finde mere om partnerskaberne. BREF-dagen 2015 Introduktion

12 EU-kommissionens arbejdsprogram for BREF (justeres løbende)
Status for BREF-arbejdet pr. november 2015: Er omdelt på bordene BREF-dagen 2015 Introduktion

13 Implementering af BAT i miljøgodkendelser
Når nye BAT-konklusioner bliver offentliggjort, bliver bilag 7 til Godkendelsesbekendtgørelsen opdateret med en henvisning til den danske oversættelse af BAT-konklusionerne BAT-konklusioner, betydning for kommuner

14 IED – hvem er omfattet? Godkendelsesbekendtgørelsen: Bilag 1 = Bilag 1 i IED OBS: Grænser for kapacitet (det, virksomheden max. kan producere) - Eksempel på kapacitetsgrænse: 7/1 flyttede nogle til bilag 2 og nogle den modsatte vej BREF-dagen 2015 Introduktion

15 BAT konklusioner – hvad består de af?
En BAT-konklusion er et dokument med de dele af en BREF, der fastsætter BAT for forskellige miljøforhold Beskrivelse af teknikker Informationer til vurdering af dens anvendelighed Miljøvilkår såsom emissionsniveauer, forbundet med denne BAT mm Vedtages formelt af Kommissionen Vedtages af Kommissionen efter høring af Art. 13 Forum og afstemning i Art. 75 udvalg Oversættes til de officielle sprog og offentliggøres i EU Tidende BAT-konklusioner, betydning for kommuner

16 BAT-Konklusioner – hvor? På www.mst.dk
BAT-konklusioner, betydning for kommuner

17 BAT-konklusioner – hvilke dele er bindende
Overordnet princip: BAT-konklusioner skal lægges til grund ved udarbejdelsen af vilkår i miljøgodkendelser og revurderinger BAT-konklusioner, betydning for kommuner

18 BAT-konklusioner – hvilke dele er bindende?
BAT-konklusioner om hvilke teknikker, der er BAT: Skal som regel opfattes som en liste, der ikke er udtømmende. Dvs. andre teknikker, som kan give samme niveau af miljøbeskyttelse, kan også accepteres. Det skal dokumenteres, at samme niveau kan opnås. BAT-konklusioner, betydning for kommuner

19 Eksempel på BAT-konklusion for teknikker
Her er et eksempel på hvordan en BAT-konklusion for teknikker kan se ud. Billedet af et posefilter og elektrofilter (det med blå rør) er blot for at illustrere BAT-konklusioner, betydning for kommuner

20 BAT-konklusioner - hvilke dele er bindende?
Emissions-intervallerne, der kan opnås med BAT (BAT-AEL): Disse er bindende og skal indarbejdes direkte. Dvs. emissionsvilkår fastsættes i miljøgodkendelsen og de skal have en værdi, der ligger indenfor BAT-intervallet for den pågældende emission. Nogle gange er der fodnoter eller anden hjælpetekst, der forklarer, hvornår den høje eller lave ende af intervallet er anvendelig. BAT-konklusioner, betydning for kommuner

21 Eksemepl på en BAT-konklusion for et emissionsinterval
Taleboblen viser tal-værdierne i stort, da det ellers er svært at læse på afstand BAT-konklusioner, betydning for kommuner

22 BAT-Tjeklister BAT-tjeklister for sektorer, hvor der findes danske virksomheder, er indtil videre udarbejdet, når BAT-konklusioner er offentliggjort. De findes på MSTs hjemmeside. Er en støtte til at sikre, alle BAT-konklusioner er husket i miljøgodkendelsen. BAT-konklusioner, betydning for kommuner

23 Opsummering IED har bindende intervaller for industriens emissioner Mere ens miljøvilkår i Europa –> mere lige konkurrence –> arbejdspladser og vækst Man kan involvere sig Størst indflydelse i starten, vær klar når der kaldes Data, data, data BREF-dagen 2015 Introduktion

24 Tak for opmærksomheden
Spørgsmål nu eller senere? Ulla Ringbæk, Birgitte Holm Christensen, BREF-dagen 2015 Introduktion


Download ppt "EU’s miljøkrav til industrien"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google