Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra DELFI til STADS Forskelle og ligheder i det gamle og nye studieadministrative systemlandskab.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra DELFI til STADS Forskelle og ligheder i det gamle og nye studieadministrative systemlandskab."— Præsentationens transcript:

1 Fra DELFI til STADS Forskelle og ligheder i det gamle og nye studieadministrative systemlandskab

2 Forskelle og ligheder Systemlandskabet Design Administration
(Pixi) billeder før og efter Nærbillede af det nye landskabs tre hovedområder: design, administration, præsentation Design SOG + UVA = EDDI (Jeppe) Administration DELFI vs. STADS (Frederik & Christian) Fortæl hvad det er vi vil: Demonstrere forskelle og ligheder i de CENTRALE dele af det gamle og nye systemlandskab Holde systemerne op overfor hinanden Vise at der ikke er noget at være bange for – noget at vænne sig til Det overordnede perspektiv og løfter sløret for det der kommer Det er ikke et kursus eller en øvelsestime Ville have lavet en battle med flere skærme 1. PIXI – forenklet fremstilling (maggi-terning) 2. De to hovedområder: Design og administration

3 Pixi af det ”gamle” systemlandskab
Som vi kender det

4 Pixi af det nye systemlandskab
Ligheder: Typer af grænseflader Forskelle: Forenklingen, klarere afgrænsninger mellem systmerne

5 Design, administration og præsentation

6 Design: SOG + UVA = EDDI Uddannelsesdesigner/Eddi på STADS ved Jeppe

7 Disposition Nyt navn for ny applikation Baggrund for Eddi
Perspektiverne for Eddi Arbejdet med Eddi

8 Nyt navn for ny applikation
SOG => Uddannelsesdesigner = Eddi Eddi – akronym for EDucational DesIgner Nyt navn er udtryk for ny applikation I den nye applikation designes hele uddannelsen, dvs. både studieordningerne og kurserne Nye begreber introduceres med Eddi

9 Baggrund for Eddi GAP ved STADS i forhold til Delfi
Studieordningsgenerator ikke i STADS Kursuskatalog ikke i STADS Nuværende SOG allerede forankret i store dele af organisationen Ønske fra forretningen om at knytte oprettelse af studieordninger og oprettelse af kurser tættere sammen Undgå redundant data Undgå overflødige arbejdsgange

10 Perspektiverne (1) for Eddi
Overensstemmelse mellem dokument- og systemordning Det der findes i STADS er det samme som dokumentstudieordningen overensstemmelse mellem den ordning de studerende kan læse og den de administreres efter Minimering af fortolkning når dokumentordning omsættes til systemordning Fx regler, struktur i uddannelsen Ikke muligt at ændre dokumentordning væsentlig uden systemordningen ændres Minimering af fejlrettelse i forbindelse med ændring af studieordningen Kontrol af, at ændringerne er ’gyldige’ – ellers ny ordning Forudsætning: Eddi arbejder direkte på STADS Eddi henter værdilister (fx prøveformer) i STADS Eddi føder data (fx EKA’er) til STADS

11 Perspektiverne (2) for Eddi
Legalitetskontrol Bedre kontrol af, at interne og eksterne krav overholdes Bekendtgørelser, myndighedskrav, AU’s politikker på uddannelsesområdet Bedre kontrol af, at godkendte studieordninger kan administreres i STADS Regelkatalog Minimering af regler beskrevet i lang prosa Eddi systemunderstøtter kun lovlige studieordninger

12 Perspektiverne (3) for Eddi
Direkte publicering af studieordninger på Studieordningerne er altid tilgængelig for de studerende i samme øjeblik som de godkendes Studieordningerne samles ét sted, hvilket skaber overblik for studerende og andre rekvirenter Studieordninger på AU præsenteres i samme skabelon og design og fremstår med ensartet udtryk Eddi føder studieguiden med dokumentordning og kassogram

13 Perspektiverne (4) for Eddi
Merværdi for AU Inddatering af dokumentstudieordninger i STADS tilfører ikke organisationen ekstra værdi Inddatering af studieordning i STADS kræver bred dataadgang og er ressourcekrævende Fakulteterne/centraladministration sparer ressourcer med at opbygge og vedligeholde kompetencerne til inddatering af studieordninger i STADS

14 Perspektiverne (5) for Eddi
Kvalitetssikring og reducering af kritisk lang sti Mange aktører på forskellige niveauer er involveret i studieordningsarbejde (kritisk sti) Kritisk sti er sårbar uden systemunderstøttelse (fysiske dokumenter, telefon, mail) Kvalitetssikringssystem i Eddi hvor processen er synlig for involverede parter Processen = fra studieordningen godkendes, til den ligger i STADS, er publiceret på au.dk og til der er oprettet tilhørende kurser i kursuskataloget Flaskehalse bliver synlige

15 Perspektiverne (6) for Eddi
Studieordnings – og kursusarbejde samles ét sted I dag foregår arbejdet i flere systemer: SOG, UVA, Delfi, word, papir Mulighed for tekstgenbrug mellem studieordninger og kurser Én grænseflade til sammenhængende arbejdsopgaver og arbejdsgange skaber overblik for brugerne Sammenkobling mellem undervisnings- og eksamensaktiviteter i Eddi Undervisnings- og eksamensaktiviteterne udbydes fra Eddi

16 Arbejdet (1) med Eddi Fastlægge Eddis begreber Procesbeskrivelser
Fra Bekendtgørelser Fra Stads AU begreber Procesbeskrivelser Hvordan skal brugerne arbejde i Eddi? Hvilke brugertyper skal arbejde i Eddi? Hvordan understøtter vi forretningens arbejdsgang bedst muligt? Udvikling Eddi udvikles af AU IT Første udviklingsperiode er i gang Kommunikation Begrebsoversigt Demo af Eddi

17 Administration: DELFI vs. STADS – forskelle og ligheder
Samme arv – forskellige miljøer Udspringer begge af VUE-samarbejdet i 90’erne Underlagt samme lovgivning og myndighedskrav ORACLE-baseret Søskende (søstre) Vokset op i forskellige administrative miljøer Forskellige tolkninger af bekendtgørelseskrav Forskellige principper for administrativ praksis Begge er studieadministrative kernesystemer: Optagelse, indskrivning, eksamensadministration, STÅ-tælling osv Hvem er den fornuftige storesøster (STADS) DELFI den vilde lillesøster.

18 Administration: DELFI vs. STADS – forskelle og ligheder
De strukturelle udtrykspotentialer DELFI: Stram struktur – god til individuelle undtagelser STADS: Fleksibel struktur – ingen individuelle undtagelser Hvordan kan man bygge uddannelser og studieordninger op i systemerne? Et spørgsmål om hvordan man tilbyder de studerende valgfrihed og sammensætningsmuligheder.

19 De strukturelle udtrykspotentialer
En af de tidlige analyser i forløbet – hvilke strukturer kunne rummes i STADS Hvad skulle udvikles? Emner og emnekrav til de løst definerede studiestrukturer og ”Kraftigt redigerede” studieprogrammer.

20 Den fleksible struktur i STADS

21 Administration: DELFI vs. STADS – forskelle og ligheder
Nyt sprog, nye begreber – vi skal lære at tale STADSK Ramme Uddannelse / uddannelsesdel Studieretning Regeltjekkeren EKA - UVA En masse ord er de samme: Studieordning Nogle ord er de samme men har en anden betydning: Uddannelse Nogle ord er nye: Ramme

22 Ramme-begrebet 1 Ramme = Indskrivning
Indtil videre er der som udgangspunkt lavet en ramme til hver grad pr. faglige hovedområde Faglige hovedområde forstået som uddannelsesbekendtgørelsens opdeling i: Humanistiske område Teologiske område Naturvidenskabelige område Sundhedsvidenskabelige område Teknisk-videnskabelige område Grad: Fx BA og Cand.mag.

23 Ramme-begrebet 2 DELFI indskrivning STADS ramme:
FAG (FAGKODE: Historie) STUDIEORDNING (ÅR: 07 – 2007) INTENTION (INTENTIONSKODE: 16 - kandidat) Fx STADS ramme: Grad (BA, BSc, osv.) Fagligt hovedområde (Humaniora, Sundhedsvidenskab osv.) Fx HUM KA

24 RAMME-begrebet 3 Rammen er den kasse hver enkelt studerende for fyldt med uddannelseselementer (prøver) Rammen kan være forskellige typer kasser – uddannelser Rammer kan komme med begrænsninger på indholdet af uddannelsesdele (modeller)

25 Studieretning DELFI Fagkode = STADS Studieretning
Studieretning kobles til studieordningen

26

27 Frederik demonstrerer STADS (1)
Strukturelt overblik – personopslag Ramme, uddannelse, studieordning, studieretning

28 Regeltjekkeren - intro
Validering af lovlige handlinger på studieprogrammerne DELFI – upfront validering Brugeren præsenteres for det, der er muligt: ”Du må hvad du kan” STADS – back end validering Brugeren præsenteres for mere, end der er muligt: ”Du kan, men det skal lige tjekkes om du må”

29 Regeltjekkeren - pixi

30 Frederik demonstrerer STADS (2)
Regeltjekkeren Tilmeldinger, eksamensresultater

31 EKA – UVA DELFI: Eksamenskoder og kurser
Kobles sammen i UVA-systemet Knytter kassogrammer med kursuskataloget Grundlaget for den automatiske eksamenstilmelding STADS: EKA (eksamensaktivitet) og UVA (undervisningsaktivitet) Kobles sammen i EDDI Administreres i STADS Grundlag for automatisk eksamenstilmelding

32 Frederik demonstrerer STADS (3)
Grande finale Den automatisk eksamenstilmelding

33 Spørgsmål ?????


Download ppt "Fra DELFI til STADS Forskelle og ligheder i det gamle og nye studieadministrative systemlandskab."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google